Jeg er helt med på reglerne om 3 gange rykkergebyr og mindst 10 dage imellem, men hvordan er det lige reglerne er når kunden betaler fakturabeløbet efter at have modtaget 1. rykker, men han betaler hverken renter eller rykkergebyr.
Må man sende rykker med gebyr for den manglende betaling af rykkergebyret ? Må man tilskrive renter af rykkergebyret ?
Hvis ja til ovenstående og han heller ikke betaler rykkergebyret for manglende betaling af rykkergebyr, er det så ikke lidt skruen uden ende hvis man kan sende 3x rykkergebyr for hvert rykkergebyr der ikke er betalt, eller er det mig der har misforstået noget... ?
Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk
Det er desværre rimeligt almindeligt, at folk ikke betaler gebyr + renter. Jeg plejer at lade det ligge, for der kan hurtigt gå meget tid med at inddrive de tit ret små beløb.
Jeg har gjort det, at jeg sender den første "rykker" allerede 4 dage efter forfaldsdatoen. Men den er uden gebyr og renter og har titlen "betalingspåmindelse". Teksten er venlig og antyder, at den manglende betaling sikkert bare er en forglemmelse, hvilket også ofte er tilfældet.
Fordelen er, at langt de fleste undskylder og betaler hurtigt, og er glade for påmindelsen. For de meget få, der ikke betaler kommer rykker 2 efter yderligere 10 dage med gebyr og renter. Det giver hurtigere betalinger, gladere kunder og mindre bøvl med gebyrer og renter, der ikke bliver betalt :)
De kun 4 dage er for resten ikke noget problem, da der ikke er gebyr + renter på. Det er kun ved gebyr + renter, der skal mindst 10 dage før de må tilskrives :)
Med mindre du driver finansieringsvirksomhed er det alt for meget energi at ligge i at lave komplicerede opsætninger og overvejelser om renter af rykkergebyrer mv. Det er jo forhåbentlig små penge i forhold til din normale omsætning. Er du en stor virksomhed med mange små kunder der betaler for sent er det noget helt andet. 2% pr måned af ej betalt rykkergebyr på 100 kr er 2 kr. Ingen grund til at bruge tid på det. Bare lig det ej betalte rykkergebyr i næste regning til kunden :-) eller slet det.
Blot lige for at præcisere: renter og rykker skal naturligvis altid beregnes og opkræves, men når regningen er betalt og rykkergebyret ikke er betalt hvilket ofte sker som en skriver, er det for meget energi at køre videre med renter på rykkergebyr.
Om det er for meget energi og/eller for omstændigt at indkræve den manglende betaling af rykkergebyr er jo op til en selv at vurdere og beslutte, men som udgangspunkt giver jeg jer ret i det.
Men det var ikke det mit spørgsmål gik ud på.
Jeg vil gerne vide om man må opkræve rykkergebyr og renter for manglende betaling af rykkergebyr... Hvad siger jura'en til det ?
Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk
Den går ikke - med mindre du bruger tid og penge på at få en domstol til at afgøre spørgsmålet for dig.
Der er ingen domme på området, men hvis du læser institutleder på CBS, Peter Arnt Nielsens fremstilling af Inkassoloven, vil du se at han argumenterer for at gebyrer og renter ikke af lovgiver er tænkt som en inkassomæssig evighedsmaskine for smarte frederikker.