Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sundhedsfaglig konsulent og momsfritagelse

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Feb 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 

Jeg er begyndt og arbejde på et bosted for 2 personfarlige mennesker i Jylland, hvor jeg er der 12 timer af gangen. Virksomheden som har opgaven med at skaffe personale dertil, aflønner ved at man fremsender en faktura til dem, hvorefter de udbetaler beløbet. De hyrrer kun konsulenter ind. 

Dvs. at jeg nu skal igang med at lave en virksomhed

Mine spørgsmål er som følger;

1)

Jeg har ladet mig fortælle, at der IKKE skal moms på min faktura, pga. branchen, er dette rigtigt? 

Hvis jeg skal, hvordan skal jeg så håndtere momsen

2) Jeg skal køre dertil, når jeg har vagter i egen bil. Jeg har fuldtidjob ved siden af, hvor jeg modtager befordringsfradrag. Kan jeg samtidig modtage kørselsfradrag på mine km. til mine vagter, og hvordan skal disse håndteres? 

Herunder hvad er krav til kørebog osv, og hvordan skal denne dokumenteres overfor f.eks. skat

Betaler jeg selv kørepenge til mig selv via virksomhedens indtægter eller hvordan? 

3) 

HVis spm. 1 er, at jeg IKKE skal fakturere inkl. moms, kan jeg så stadig fratrække moms på de ting, som det kræves at indkøbe for at drive virksomheden? Vil være meget begrænset dog. 

4) 

Hvordan betaler jeg skat som konsulent? Er med på, at min indtægt til virksomheden derfra ses som min samlede person indkomst, men skal jeg kontakte SKAT og fortælle at jeg regner med f.eks. at fakturere dem kr. 15.000 per måned? 

Håber, at en herinde har tid og lyst til at komme med et par gode og forståelige svar :) 

Venlig hilsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

BDK2013:

Jeg er begyndt og arbejde på et bosted for 2 personfarlige mennesker i Jylland, hvor jeg er der 12 timer af gangen. Virksomheden som har opgaven med at skaffe personale dertil, aflønner ved at man fremsender en faktura til dem, hvorefter de udbetaler beløbet. De hyrrer kun konsulenter ind. 

Dvs. at jeg nu skal igang med at lave en virksomhed. 

Mine spørgsmål er som følger;

1)

Jeg har ladet mig fortælle, at der IKKE skal moms på min faktura, pga. branchen, er dette rigtigt? 

Hvis jeg skal, hvordan skal jeg så håndtere momsen? 

Det lyder ikke helt let - for den virksomhed der skaffer personale - burde måske skaffe lønnede medabejdere, man bestemmer ikke selv om man vil ha personale med løn eller med faktura - det er arbejdet som afgør det-. Det kan du læser om HER - Det kan give begge parter bøvl at vælge forkert, og mange gør det bare fordi de ikke vil overholde regler med opsigelse og andet

Om dem du skal fakturere er momsregistrerede og kan udnytte din evt. moms fra en faktura, er helt irrelevant for om DU skal fakture med moms

Der er ydelser, som en del undervisning - med specifikke krav til uddannelse, som kan være momsfrie, men om du hører ind under det, hvis du skal sende faktura, ville jeg være klart usikker på. Det ville jeg hvis jeg var dig, enten høre en revisor - eller hvis du har en fagforening måske samtidigt OG høre skat om med beskrivelse af din uddannelse og den type arbejde du skal udføre - og at du skal fakturere.

Du kan ikke være momsregistreret så du kan trække ting fra for at få indtægtet og ikke fakturere med moms, og jeg tvivler som sagt på, at du overhovedet kan fakturere uden moms ud fra din beskrivelse faktisk. De kan ansætte dig - eller måske du kan få honorar (tvivler for jeg tror du er lønmodtager) og det er jo uden moms for dem

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)