Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd om opstart af firma og partnerskab

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

John forklarer det lidt mere i det indlæg jeg skriver kl. 21.06?

Er med på at mit privatforbrug/hævninger ikke bliver regnet med, det er derfor at de skal trækkes fra overskuddet inden vi kan finde ud af, hvad vores "interne" resultat er.

Med interne mener jeg det regnskab vi skal dele vores % efter og ikke efter det regnskab som jeg bliver beskattet af.

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Greve:

Hej

Mit forslag er, at i hver opretter et CVR-nr (enten som enkeltmandsvirksomhed eller ApS) og bruger det som jeres holdingfirma.

Så opretter i et firma mere (igen, enten enkeltmandsvirksomhed eller ApS) som er moderselskabet. 

I fakturerer så moderselskabet for den tid i hver især ligger, lidt ligesom du er inde på. På den måde er i ansvarlige for hver jeres skatteafregning i jeres holdingselskab og moderselskabet afregner så SKAT, moms etc. ved siden af.

Det synes jeg er den mest "rigtige" opbygning af et partnerskab med 2 ejere i et firma.

Sig til hvis du ikke ved hvad jeg mener med ovenstående :-)



Hej Simon

Kan han så bruge det han har i forvejen? 
Men kan moderselskabet være en enkeltmandsvirksomhed, og når det ikke skal være i/s så skal det også være i mit navn?
Men kan man have 2 enkeltmandsvirksomhedder?

Eller er vi ude i noget ApS?
For hvis vi vælger ApS, så kan vi vel bare nøjes med et. Han fakturer ApS for hans timer, og jeg får min løn for mine, og så har vi en overskudsdeling sammen i ApS?

Men kan man selv vælge % i overskudsdelingen? Eller skal den følge, hvor meget vi indskyder? Altså 40.000 hver så har vi 50/50?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kan kun ha en enkeltmandsvirksomhed men flere ApS - og ja han kan godt bruge sin virksomhed som den der fakturerer

Du forvirrede ved at skrive:  AM-Bidrag og min skat selvfølgelig også stadig på kontoen, da årsregnskabet ikke er gjort op endnu.

Det var det som fik mig til at tale om, at du jo ikke får løn fra din virksomhed.

Når du er fremme i slutningen af december, så er det bare der I skal ha fundet ud af hvad han skal ha af penge partneren. Dels for timerne, og så ved I igen hvad der så er tilbage før skat - og her fordeler i som jeres aftale siger -

lad os sige der er 110.000 kr tilbage i overskud ult. december, så er det ud fra det beløb du vil dele - korrekt?

Din partner siger så at hans timer udgør f-eks. 10.000 kr dem trækker du fra og har nu 100.000 kr tilbage

Du kan på et sidepapir se, at du f.eks. skal have 20.000 kr for dine timer - så kan du jo regne ud, at der vil være 80.000 tilbage i overskud - og de kan være aftalt fordelt 50/50 - så sender partneren en faktura på 40.000 kr inden eller på 31/12 - helt som aftalt. Momsen må du lægge ud men du får den jo retur, så den har ikke andet end likvid betydning.

Nu er der så rent praktisk - 100.000 minus de 40.000 kr på faktura 2 fra partnere = 60.000 kr tilbage. De svarer til det du har regnet ud du vil ha for dine timer (20.000) og 40.000 til dig for dine 50% hvis det er det som aftalen tilsiger

Det er så dit resultat, som du alt andet lig skal betale skat af - og du får så beskattet dine 60.000 kr - og din partner får alt andet lig jo også beskattet sine 50.000 kr som han fakturer dig - 10.000 for timer og 40.000 for øvrigt inden 31/12.

Beløbene kan du regne ud, når du i slutningen af december ser hvad der er til at udbetale efter jeres aftalte timer og fordelingsnøglen og det behøver ikke hedde overskudsdeling - eller være udbytte fra et ApS men simpelthen en aftalt faktura fra partneres selskab for service udført under året for dit selskab - med moms

G Christensens forslag kræver jo at i opretter et holding selskab sammen og det må så være et ApS f.eks for du vil ikke I/S og kan ikke selv have mere end 1 personlig virksomhed. Omvendt er det bestemt en mulig løsning,

Jeg synes bare det er meget godt at holde ting enkelt, og i kan klare jer med at du opretter en virksomhed og han allerede ha sin, og så fakturerer han dig som angivet vil jeg mene. Det svære bliver at lave aftalen så den er fremtidsrettet og partneren ikke skal ha mere end hvad der er rimeligt, når det en gang måske er dig der laver alt arbejdet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes bare det er meget godt at holde ting enkelt, og i kan klare jer med at du opretter en virksomhed og han allerede ha sin, og så fakturerer han dig som angivet vil jeg mene. Det svære bliver at lave aftalen så den er fremtidsrettet og partneren ikke skal ha mere end hvad der er rimeligt, når det en gang måske er dig der laver alt arbejdet

Tak for det John, det lyder til det nok bare er det bedste at gøre det sådan.....Så kan vi altid lave et ApS senere, hvis det går RIGTIGT godt :)


Har du et godt råd til at lave en fremtidsrettet aftale?

Mine tanker går på følgende.

Hans timer bliver selvfølgelig betalt, og mine bliver fratrukket inden vi gør det op.

Overskuddet deler vi efter en nøgle der hedder noget med.

Er timerne fordelt.

90/10% og op til 100/0 så deler vi 70/30 af overskud.
70/30% op til 89/11 deler vi 60/40
Resten deles 50/50

Ville det ikke være fair for os begge?

Når alt kommer til alt, er det jo min ide. :)
 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke forholde mig til hvad der er fair, det ved jeg alt for lidt om det til, men som princip er der intet i vejen med det, og du skal jo bare argumentere for det, for er det din ide, så skal du jo også stå først.

Gør det enkelt, men  husk også at ha med hvordan I skilles igen - hvordan kan du evt få din partner ud - eller din partner få dig ud (alt har en pris) og hvordan kan din partner selv træde ud af aftalen. Det er sjældent at aftaler bare laves dag 1 og så gælder i al evighed men alt er jo muligt

Husk også hvis der skal specificeres noget hvad indflydelse din partner måske har på selve projektet og de beslutninger du tager - i dit CVR

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 01:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg bliver en smule forvirret og måske endda bekymret på din partners side !

Hvis du laver en "partneraftale" med din ven, men selskabet reelt (juridisk) er dit, står han jo uden rettigheder, hvis i en dag bliver uvenner eller uenige. Det jeg mener er at I nu i al venskabelighed aftaler at I starter dette firma sammen i dit navn, I aftaler så at selskabet "egentligt" er sådan at din andel er måske 60 % fordi det er din ide og 40 % er hans fordi han er den der kan det der med web, så er det jo fint med at afregne hinanden på den skitserede måde. MEN hvis I en dag ikke kan sammen mere, så er han på herrens mark. Vi kunne jo antage at selskabet en dag er en million værd, så kan du jo reelt afhænde DIT selskab og putte alle pengene i din lomme uden at dele 60/40.

Lav dog et aps, hvis I har muligheden. Du ejer de 60 % og han ejer de 40 % af anpartnerne og du kan få løn undervejs og han kan fakturere selskabet fra sit selskab. Der er så ikke nogen tvivl om hvordan et overskud skal deles (eller indtægten fra et salg af virksomheden).

hvordan I så hver især arrangerer ejerskabet af anparterne er jo ligegyldigt. I kan eje personligt elller hans eksisterende selskab kan eje hans anparter eller måske i hver især skal have et holdingselskab.

Under alle omstændigheder så få skrevet alle aftaler ned på papir også dem i her og nu synes er helt naturlige.

Håber du kan bruge dette svar til noget.

Hilsen Søren

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 06:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren

Ja kan hent klart bruge det til noget. Tak :-)

Men selvom det juridisk er mit firma, kan man så ikke i en kontrakt udspecificere, hvad der skal ske ved salg, hvis jeg vil købe ham ud eller omvendt?
Altså simpelthen få alt vendt og skrevet ned.

Det er vel gældende eller?

Grunden til at jeg helst ikke vil lave et ApS nu, er fordi jeg gør det her uden at have andre penge op af lommen end til Web ting og evt. en forsikring.
Jeg ønsker helst ikke at skulle blande min bank ind i det lige nu, andet end selvfølgelig en firmakonto.

Kunne man ikke lave kontrakten at når der begyndte at være overskud ud over timerne vi får for, så blev der lavet et ApS med de andele vi nu har skrevet ned.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo I kan sagtens lave aftalen uden at skulle dele selskabet og specielt som her hvor du jo skriver at næste år/fremover vil det blive dig der måske skal drive det 90/10 kan det give fin mening. Tag en advokat til at gennemlæse jeres aftale - forudsat I to er enige og lad f.eks. et par vitterlighedsvidner skrive på, så er det fuldt gældende. Et ApS giver mening specielt hvis I samtidigt har behov for beskyttelse mod personlig hæftelse, men kan jo dannes på basis af en enkeltmandsvirksomhed.

Det er frit for, og handler om hvad I bliver enige om og finder mest praktisk, men som nævnt, splejs om en gennemgang af aftalen, så I begge er ordentligt behandlet. Et ApS ejet af flere omkring et samarbejde kan være fint, men også mindst lige så besværligt som en aftale om hvordan man deler. Partners risiko ligger vel først og fremmest i hvis han mener regnskabet er ugennemsigtigt for ham og han derfor snydes med at du ikke viser ærligt hvad der var for overskud, men det går at løse - igen mod penge - via en revisor, og fører du regnskabet, så er det jo også muligt i et ApS hvis ikke partner sætter sig ned med detaljer og alle bilag. Du risikerer at din partner kræver et ApS for at kunne kræve fuld indsigt, men du kan jo tage det åbent med ham. Jeg synes det fremtidigt mulige 90/10 arbejdsforhold, som jeg husker det, spiller i retning af det er dig der har selskabet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)