Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd om opstart af firma og partnerskab

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde.

Jeg har brug for et par forskellige råd.

Jeg har fået en ide, og for at den ide kan blive til noget har jeg spurgt A som har fuldtidsarbejde og et CVRnr.  om det var noget han ville være med på.
Det bliver sådan at A bruger en masse timer på at lave et website, for at vi kan komme igang og jeg bruger så tiden på alt det praktiske.
Vi har aftalt at alle de timer han bruger på sitet, bliver jeg faktureret for løbende, men først når der begynder at komme penge i kassen.
Jeg har samtidigt det tilgode for de timer jeg har arbejdet i firmaet.

Når året så er omme, og alle faste udgifter samt vores timer er blevet dækket, deler vi overskuddet efter, hvad vi nu aftaler af %.
Han er jo så igen nødt til at fakturere mig for det ikk? 

Her er så mit dilemma, for når vi skal udregne overskud er det jo efter årsregnskabet og det kommer jo først året efter. Så vil jeg jo være blevet beskattet af det hele, og så stå med en stor faktura året efter.  Så hvordan løser man det.....At vi i følge regnskabet nogenlunde ved, hvor meget det er, og så fakturerer han mig inden 31/12?  Så kan vi vel altid rette det helt til når regnskabet er lavet af revisoren?

Men jeg er bange for at det kan blive noget rod, hvis der pludselig kommer et eller andet, som gør at vi har regnet helt forkert og jeg så står og mangler en masse penge.

Et i/s er ikke en mulighed, men har da overvejet et ApS men synes ligesom man skal igang først, for at se om det nu også bliver til alt det jeg går og regner med, og vil helst heller ikke ud og skulle låne penge til det.

Det næste er, hvordan mener I man kan sætte en afregning op som er fair for os begge?

Vi bliver begge belønnet for de timer vi arbejder i firmaet, men efter det hele er oppe og køre vil A have begrænset tid ifht. mig, så er der en måde man kan lave det så det bliver mest fair for os begge.

Jeg har det normalt altid bedst med at man deler overskuddet lige over, men ved ikke om jeg måske vil ærge mig om f.eks. 5 år når det hele bare kører og vi skal dele f.eks. 1.000.000 om året når jeg ligger 90% af tiden i firmaet og han ligger de 10%.

Så er der nogen der lige har guldkornene? :) 

Uanset, så skal vi jo have skrevet det hele ned i aftaler og kontrakter, for der skal være rene linier fra start.

På forhånd tak, og håber virkeligt der er nogen der gider læse det hele igennem.

God aften. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

G.Christensen:
for at den ide kan blive til noget har jeg spurgt A som har fuldtidsarbejde og et CVRnr.  om det var noget han ville være med på.
G.Christensen:
Når året så er omme, og alle faste udgifter samt vores timer er blevet dækket, deler vi overskuddet efter, hvad vi nu aftaler af %.
Han er jo så igen nødt til at fakturere mig for det ikk? 

Er firmaet ikke A's så det er dig der skal fakturere ham?

Hvis vi taler om en personlig virksomhed, så beskattes den jo af overskuddet - og det overskud kan jo bringes ned ved at du får f.eks løn fra firmaet medens ejeren jo ikke får løn men blot står med overskuddet efter skat

Jeg tror du må forklare mere hvordan det skal være opbygget - hvis ikke det er A som er din partner og den som ejer virksomheden I vil køre det i?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld John, jeg fik ikke skrevet det med.

Jeg opretter et selvstændigt firma, som det hele skal køre igennem.
Han har sit eget firma, og fakturerer så mig for det han laver løbende....Men først når der begynder at komme penge ind..... Kommer der aldrig penge ind, så har vi begge tabt vores tid.

Det er så også derfor han udover sine timer skal have en % del af overskuddet.

Men vi vil godt have det så rigtigt fra starten som overhovedet muligt, og vi satser selvfølgelig på at det bliver en success, for ellers var der jo ingen grund til at bruge tiden på det ;)

 Spørg endelig, hvis der mangler mere. :)

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 20:51
Hvor mange stjerner giver du? :

For at sætte et eksempel op.

December måned.

Indtægt 80.000
Faste udgifter 10.000
A timer 10.000
Mine timer 10.000.

A har stadig 30.000 tilgode i timer og jeg har f.eks. 10.000 ud over dem for december.

10.000 til faste 
10.000 som A fakturerer mig.
10.000 sættes til side til mig på en måde????

A fakturerer mig så yderligere 30.000 for det han har tilgode fra forgående måneder.
Jeg kan sætte 10.000 mere til side for mine timer for forgående måneder.

Nu er vi kvit med alle timer, og der er så 10.000 tilbage.

Nu kommer det tricky jo så, for alle mine timer gør jo at firmaet har overskud plus de 10.000 der var til overs i december måned.

Men hvis vores INTERNE resultat er 10.000 bliver de så fordelt efter den aftalte % af overskud.
Men han er jo så nødt til at fakturere mig inden 31/12 for at det kommer med i det år, som vi skal have afregnet.

Selvfølgelig står alle moms, AM-Bidrag og min skat selvfølgelig også stadig på kontoen, da årsregnskabet ikke er gjort op endnu.

Lyder det rigtigt nok?

Det er vel fordi vi er 2 selvstændige, som aftaler at dele "mit" overskud i firmaet at det bliver så vanskeligt??

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor mener du/I at årsregnskabet først kommer året efter? Det gør det naturligvis sådan i den endelige form, men I må kunne bogføre løbende hele året, så I vil kunne se løbende og ved årets udgang sådan cirka hvordan årsregnskabet kommer til at se ud.

Men jeg er mere nysgerrig efter at vide om fordelingen af procenter er før eller efter at han har faktureret dig. Der er jo ret stor forskel kan man sige :)

 

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel her at det kan komme på tale at have et ApS i stedet?

Altså at vi får rigtig løn for de timer vi arbejder og så udbetaler udbytte efter den % vi nu aftaler når året er omme?

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Hjort:

Hvorfor mener du/I at årsregnskabet først kommer året efter? Det gør det naturligvis sådan i den endelige form, men I må kunne bogføre løbende hele året, så I vil kunne se løbende og ved årets udgang sådan cirka hvordan årsregnskabet kommer til at se ud.

Men jeg er mere nysgerrig efter at vide om fordelingen af procenter er før eller efter at han har faktureret dig. Der er jo ret stor forskel kan man sige :)


Hej Martin 

Tak for din kommentar :)

Ja vi vil selvfølgelig kunne nogenlunde vide, hvor meget der er i overskud. Men er bare bange for at der måske bliver overset et eller andet, så overskuddet måske bliver mindre end vi regner med, og han så fakturerer mig for meget. Men det kan vi jo selvfølgelig bare rette op på efterfølgende, for det vil jo nok aldrig være helt ved siden af. :)

Til det med procenterne.

Hvis han f.eks. arbejder for 100.000 kr i timer i 2014 så fakturerer han mig for dem. 
Jeg arbejder så timer for 300.000.......

Så ser vores regnskab f.eks. sådan her ud.

100.000 til hans timer.
300.000 til mine timer.
faste udgifter osv. er betalt.

Årets resultat 2014
600.000 i plus.
300.000 af dem er jo så mine for timerne.
300.000 skal så deles f.eks. med 50/50.

Så han fakturerer mig yderligere 150.000.

Han har så tjent 250.000
Jeg har tjent 450.000 

Lyder det ikke rigtigt nok? 

Fra Fyn
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg nu skriver 100.000 i timer, er det fordi vi fastsætter en timepris vi hver især får for vores arbejde i firmaet.

Grunden til det, var at vi fra starten regnede med der skulle have været en 3. mand ind over, og det skulle ikke være sådan at den ene f.eks. bare kunne læne sig tilbage og så få 33% af overskuddet.

Her får man for de timer man ligger i firmaet, og så en % af overskuddet når alle timerne er trukket fra.



Er virkelig ked af at jeg bruger så mange indlæg og skriver så meget, men er noget vi snart gerne skulle have en plan på, hvordan vi gør :) 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Mit forslag er, at i hver opretter et CVR-nr (enten som enkeltmandsvirksomhed eller ApS) og bruger det som jeres holdingfirma.

Så opretter i et firma mere (igen, enten enkeltmandsvirksomhed eller ApS) som er moderselskabet. 

I fakturerer så moderselskabet for den tid i hver især ligger, lidt ligesom du er inde på. På den måde er i ansvarlige for hver jeres skatteafregning i jeres holdingselskab og moderselskabet afregner så SKAT, moms etc. ved siden af.

Det synes jeg er den mest "rigtige" opbygning af et partnerskab med 2 ejere i et firma.

Sig til hvis du ikke ved hvad jeg mener med ovenstående :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

G.Christensen:
Men hvis vores INTERNE resultat er 10.000 bliver de så fordelt efter den aftalte % af overskud.
Men han er jo så nødt til at fakturere mig inden 31/12 for at det kommer med i det år, som vi skal have afregnet.

Selvfølgelig står alle moms, AM-Bidrag og min skat selvfølgelig også stadig på kontoen, da årsregnskabet ikke er gjort op endnu.

Nej jeg er nok ikke med alligevel. Selskabet er dit og det er jo så perfekt. Det er en personlig virksomhed og du får en faktura fra din partner for timer. Alt bogføres og så ser du hvad du har i overskud i selskabet den 31/12 - og alt efter hvad I har aftalt med fordeling af det overskud så sender han en faktura dateret 31/12 og du bogfører den 31/12 - og resten af overskuddet står nu i selskabet

DET er det du så skal betale skat af. Du får ikke selv løn i en personlig virksomhed. Hvad du hæver selv er helt uden betydning for skatten, så bare din partner får besked om hvad han skal fakturere den 31/12 (eller dagene inden - regnskabet føres jo løbende, så du ved alt om hvad du har i overskud ultimo december

Det afgørende er at forstå, at partneren jo betaler skat af det som han fakturerer dig og du beskattes af det overskud der er tilbage i selskabet og slet ikke af hvad du hæver - med mindre du komplicerer det med at drive det under VSO - men du kan læse en del både om hvordan man betaler skat af en personlig virksomhed - hvorfor det man hæver er ligegyldigt for skatten og VSO i dette link her 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)