Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pengegave til nære slægtninge

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 05:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino.

Man kan helt lovligt forære nære slægtninge 58.700 kr årligt uden afgift og uden oplysnings pligt.

Men hvad hvis den nære slægtning samtidig er medarbejder i ens firma og også får løn?

Der bliver - naurligvis - betalt skat af indkomsten i firmaet (personlig ejet) og der er ikke noget fradrag for pengegaven, men slægtningen betaler jo så ikke skat af de 58.700 kr. og kan det derfor så opfattes som "sort" arbejde?

med venlig hilsen N.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis pengene betales af din lomme, dvs af beskattede penge, kan du udbetale den afgiftsfrie gave til de nærtstående, der fremgår af loven, uden problemer. Firmaet skal og må ikke blandes ind i det - det er 2 forskellige ting, og derfor også irrelevant i forhold til at personen også er lønmodtager i dit firma.

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår nu godt spørgsmålet, for det er ikke muligt helt at adskille det, at de arbejder hos dig og det at de får en gave. Jeg er enig i, at der ikke er et problem, hvis lønnen er "normal" for det arbejde de udfører, men hvis du forestiller dig en fuldtids, som lønnes med 95.000 kr om året - og så en gave derudover, så ville skat sikkert skæve til, om det var sort arbejde

Omvendt, så du skriver, er det jo selvklart beskattede penge du giver - og alt andet lig, kan den skat du har betalt for at kunne give gaven jo være mindst lige så stor, eller større, end den skat dit familiemedlem ville få, hvis denne fik løn i stedet. (går ud fra vi taler inden for den kreds der kan få skattefrie gaver)

Jeg ville som udgangspunkt være bekymret alligevel, hvis det var tydeligt, at gaven erstattede egentlig normal løn

Husk, at du også kan give familiemedlemmet - f.eks søn/datter et anfordringslån uden rente, på et langt større beløb, og også kombinere dette med arveforskud. Det lån kan så tilbagebetales med gaver fra dig MEN de gaver må IKKE være en del af aftalen når lånet gives, de skal komme spontant hvert år som gaver inden for grænsen, og i praksis også overføres fysisk fra dig til dem - og tilbage igen - På den måde kan de få et større beløb her og nu, og hvert år blive "overraskede" med en gave, som de kan bruge til at betale pengene tilbage. Arveforskuds tilknytningen er for det tilfælde, at du har f.eks flere børn og ikke vil forfordele nogen, men måske alligevel har et barn, som har hårdt brug for pengene her og nu og ikke kan vente på arvenBig Smile

Jeg giver her et link til en lidt større redegørelse om begge sager: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/gave-til-nrstaende-evt-arveforskud.html 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)