Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man betale moms af virksomhedssalg

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Viborg
Tilmeldt 30. Nov 10
Indlæg ialt: 393
Fra  www.byplakat.com Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har solgt min virksomhed og er nu i tvivl om man skal betale salgsmoms af beløbet jeg har fået for firmaet. Skal man det?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må forklare mere. Du har næppe solgt din virksomhed hvis det var personlig virksomhed CVR - for dit CVR er og bliver dit, men du kan ha solgt ting - maskiner/computer, lager osv. til andre eller til dig selv personligt fra virksomheden og det er med faktura med salgsmoms i så fald. 

Alt som du ellers ville ha solgt med moms da du betragtede dig som firma og som sælges fra ved lukning er med salgsmoms og selve fortjenesten ved salget tages som indtægt i firmaregnskabet til lukningen

Hvis det er goodwill du har solgt- så se denne fine nylige tråd

http://www.amino.dk/forums/t/187962.aspx 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Det må være momslovens §8, der er gældende, hvilket bevirker, at der ved en virksomhedsoverdragelse af aktiver ikke skal beregnes moms for sælger ligesom køber følgelig ikke har fradragsret for købsmoms.

Endnu en regel jeg ikke var opmærksom på - men så skal man vel som sælger/køber være opmærksom på, at der kan kunne ske en regulering af den købsmoms der er fratrukket - eller en pligt til overdragelse af den pligt, og køber skal være - eller blive momsregistreret (hvilket jo nok er faldet her) og der er en kort meddelelses pligt som jeg læser det

Skønner du at det er noget sælger/køber af personlige virksomheder normalt klarer selv, eller skal du så ha fat i en revisor eller kyndig som kan sikre at alt bliver gennemført efter en lov? Jeg synes det virker til at der er en del formaliteter vil paragraffen

iøvrigt en god begrundelse, at det begærnser tab ved at sælger måske ellers ikke kan betale momsen, medens køber trækker fra - det vel betyde at det er mere eller mindre krav at man kun bruger de regler?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu en regel jeg ikke var opmærksom på - men så skal man vel som sælger/køber være opmærksom på, at der kan kunne ske en regulering af den købsmoms der er fratrukket - eller en pligt til overdragelse af den pligt, og køber skal være - eller blive momsregistreret (hvilket jo nok er faldet her) og der er en kort meddelelses pligt som jeg læser det

Ja, John, du har helt ret, hvilket fremgår af selvsamme link som tidligere, hvor der følgende:

I forbindelse med en momsfri virksomhedsoverdragelse vil der ofte være en pligt til at regulere tidligere foretagne momsfradrag for investeringsgoder efter reglen i ML § 43, stk. 3, nr. 5. Regulering kan dog undlades, hvis køberen overtager reguleringsforpligtelsen. Se afsnit D.A.11.7.4.5.5 om regulering af den fradragsberettigede købsmoms ved virksomhedsoverdragelser.

Det er ofte, især ved momsreguleringsforpligtelser, at der er en regnskabskyndig/revisor involveret, således denne opgøres korrekt, uanset om denne afregnes eller overtages af køberen.

Cookie:
iøvrigt en god begrundelse, at det begærnser tab ved at sælger måske ellers ikke kan betale momsen, medens køber trækker fra - det vel betyde at det er mere eller mindre krav at man kun bruger de regler?

Dette er netop en begrundelserne for at momsfritage overdragelse af aktiver i forbindelse med virksomhedsophør og/eller overdragelse.

Tonny

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Hej

Det må være momslovens §8, der er gældende, hvilket bevirker, at der ved en virksomhedsoverdragelse af aktiver ikke skal beregnes moms for sælger ligesom køber følgelig ikke har fradragsret for købsmoms.

Der kan læses mere her

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1946944&chk=206519#pos

Tonny

Kan vi lige få den "tekstet for tungnemme"?

Hvis situationen er, at jeg overdrager nogle imaterielle aktiver i form af rettigheder, kundedatabase, grafiske elementer, konceptbeskrivelser osv til et ApS, som stiftes af mig selv og en kommende patner.
Er den pris, som min kommende partner betaler så ikke momspligtig?
- og hvad med skat - det overskud, som min virksomhed laver ved at frasælge aktivet er vel skattepligtigt?

- min virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed.

Venlig hilsen

Hans Stokholm Kjer

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hans Stokholm Kjer:

Kan vi lige få den "tekstet for tungnemme"?

Hvis situationen er, at jeg overdrager nogle imaterielle aktiver i form af rettigheder, kundedatabase, grafiske elementer, konceptbeskrivelser osv til et ApS, som stiftes af mig selv og en kommende patner.
Er den pris, som min kommende partner betaler så ikke momspligtig?
- og hvad med skat - det overskud, som min virksomhed laver ved at frasælge aktivet er vel skattepligtigt?

- min virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed.

Det er helt korrekt, at der ikke skal beregnes/tillægges moms på disse aktiver ved en overdragelse til et ApS. ApS har følgelig ej heller noget momsfradrag.

Ved overdragelsen, som sidestilles med salg, så skal der ske beskatning efter de almindelige regler af avancen ved salget af aktiverne.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hvad har du til salg?

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Det er helt korrekt, at der ikke skal beregnes/tillægges moms på disse aktiver ved en overdragelse til et ApS. ApS har følgelig ej heller noget momsfradrag.

Tak for et klart svar.

Og dette gælder også, selvom jeg selv bliver anpartshaver?

Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Web Solutions:

Hvad har du til salg?

Jeg forhandler med en potentiel partner om, at han køber halvdelen af min turistavis, som vi herefter driver videre og udvikler i fællesskab.

LIge nu har jeg ikke flere projekter til salg, men hvis jeg har noget, du er interesseret i at byde på, så lad mig da endelig høre. :-)

Venlig hilsen

Hans Stokholm Kjer

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)