Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har løst en opgave, kunden godkender oplæg, sender til trykker - men nægter nu at betale sin regning...hva' gør jeg??

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie,

Nu handler det jo om en tilfreds kunde som efterfølgende skifter mening, så det handler ikke om bare at sende regninger til Gud og hver mand og så forvente betaling...jeg har brugt 3 måneder på denne kunde, så at forvente betaling for godkendt arbejde synes jeg er fair...naiv eller ej...

Hvad jeg derimod ikke synes er fair, er at kunden har så meget magt. Hvis ikke jeg har økonomi til at alliere mig med et Inkassobureau eller en advokat er jeg lost. Og som selvstændig med knap tid og knap økonomi, er der ikke meget tid til at være sin egen advokat og køre en "småsag" i retten. Men jo - så har jeg muligheden for at forlange betaling up front, men helt ærligt - hvor mange selvstændige har så meget is i maven at de tør risikere en opgave i disse tider?...jeg synes det er tankevækkende at kunderne både kan mase priserne som de gør og så efterfølgende nægte at betale - og slippe godt fra det. Heldigvis har jeg kun oplevet dette én gang i mine 9 år som selvstændig, men bliver stadig godt gal i skralden over det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup Hansen:
Man kan skrive arbejdstimer, transport og andre udgifter ved retsagen under rubrikken andre krav på stævningen. Man bliver så tilkendt et beløb oven i kravet til at dække disse omkostninger, samt retsgebyret. Jeg mener en advokat tidligere har udtalt at det normalt er 1700 kr. man så får oven i kravet

fint tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup Hansen:
Man kan skrive arbejdstimer, transport og andre udgifter ved retsagen under rubrikken andre krav på stævningen. Man bliver så tilkendt et beløb oven i kravet til at dække disse omkostninger, samt retsgebyret. Jeg mener en advokat tidligere har udtalt at det normalt er 1700 kr. man så får oven i kravet.

Du kan skrive der, at retten skal tage hensyn når de udregner sagsomkostningerne, at du bruger arbejdstid, benzin evt. broafgift etc.

HUSK at skrive du har et CVR nr. ellers får du næsten intet.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Tilmeldt 23. Feb 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup Hansen:
Jeg mener en advokat tidligere har udtalt at det normalt er 1700 kr. man så får oven i kravet.

Det kræver at du bruger en advokat - hvis du bare selv deltager i telefonmødet omkring småsagen, så får du ikke tilkendt noget udover dit krav. Og hvis du skal have en advokat på, så bliver det jo endnu dyrere selvom du får 1700 tilbage - men advokaten koster dig nok hurtigt 4-5000 kroner.

Jeg har selv været igennem en småsag på cirka 5.000 kroner, og jeg kan ikke anbefale det, udover at jeg brugte cirka 3 x 30 minutter telefonmøde med en advokat og en dommer til cirka 5 kroner i minuttet = cirka 500 kroner i bare telefonpenge, så brugte jeg nok 10 timer på at lave svar til dommeren for at han kunne følge med. Det hele endte med at han ikke kunne tage stilling i sagen, og ville have at vi skulle mødes fysisk i retten, og kunden boede i Århus, så var det retten i Århus vi skulle mødes, selvom jeg kommer fra KBH. Så kunne jeg bruge endnu flere transportudgifter, og min tid på at forfølge 5.000 kroner - og selvom man tit synes at sagen er ligetil, så kan en modpart jo altid stille kritiske spørgsmål, så det kan jo være at man taber sagen .....hvilket så gør det endnu dyrere.

Jeg synes i teorien virker "småsager retten" godt, men i praksis ( i min sag ) virkede det overhovedet ikke...

Tilmeldt 23. Feb 12
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Krusedullen:
så har jeg muligheden for at forlange betaling up front, men helt ærligt

Når det kun er sket en gang på 9 år, så skal du nok ikke mere over det - du har bare været heldig/dygtigt.

Hvis man gerne vil være sikker på sin betaling, så kan det måske være en idé at få kunden til at oprette opgaven igennem f.eks. Odesk.com eller elance.com, fordi så betaler kunden jo på forhånd til sitet og bagefter betaler sitet til dig, de tager selvfølgelig en eller anden provision for det, cikra 8-10% - men det kunne være en mulighed for at være sikker på betaling efter endt arbejde. Og her har kunden jo også mulighed for at gøre indsigelse for arbejdet, men det er meget sværere eftersom deres kundeservice kigger alle mail ( som man skriver intern ) osv. så man kan se hvem der har ret eller ej....

Men som sagt, man skal nok ikke gøre det store ud af det eftersom det er noget du har oplevet en gang på 9 år

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)