Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har løst en opgave, kunden godkender oplæg, sender til trykker - men nægter nu at betale sin regning...hva' gør jeg??

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har løst en opgave for en kunde, de godkender layout og korrektur - er glade og sender selv opgaven videre til en trykker de kender. Herefter finder de ud af, at det ikke er det format de ønsker (det har aldrig været nævnt hvilket format de ønskede - briefingen sagde "Vi ønsker din kreativitet) Nu nægter kunden at betale sin regning, men har jo trykt kortne...er det ikke mig der har rettighederne til designet, så længe der ikke er betalt for opgaven? - og hvad gør man? - kunden er et bulderhoved der råber og skriger og knalder røret på, når man forsøger at tale fornuft med ham. Medarbejderen der har siddet med ansvaret for opgaven har meldt sig ud af fighten.

Jeg har foreslået et kompromis: At de betaler regningen NU og at jeg derefter tilretter formatet. Men synes VIRKELIG det er uretfærdigt at jeg skal give mig og kan trues til at udrette et job jeg allerede har udrettet én gang. Skal lige tilføjes, at kunden har været tæt på 3 måneder om at få færdiggjort opgaven (design af 2 visitkort) da de er meget uengagerede og svære at få til at se tingene igennem, når man sender noget til godkendelse.

Håber i har nogle guldkorn!

Hilsen den frustrerede.

Fra Puerto De La Duquesa
Tilmeldt 13. Jul 09
Indlæg ialt: 3506
Fra  DesignYOU - Kreative løsninger Skrevet kl. 09:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Med dig

Det var da en kedeligt ting du der er havnet i .... jeg har et spørgsmål til dig, hvilken format har du leveret i?

Design af 2 visitkort er jo ikke jordens største opgave, jeg forstår du selv føler det har taget for evigt, men prisen for disse kan ikke være så høj, så mit råd til dig er kom videre og brug din tid fornuftigt, tag det som et tab, det vil koste dig alt for meget tid og penge at få "ret"

/Allan

Fra Ballerup
Tilmeldt 1. Dec 12
Indlæg ialt: 86
Fra  Nikmi Import Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kiggede på reglerne for "OEM" produkter for ikke så længe siden sammen med min revisor, som jeg forstod reglerne frafalder deres fortrydelsesret i det øjeblik de godkender dit udkast til produktet og de har derfor intet grundlag til at nægte at betale regningen.

Jeg kan ikke komme med en masse copy/past regler, men det vi kom frem til i vores research var at reglerne netop var skruet sådan sammen for at undgå at folk kunne bestille X antal varer med egen design også pludselig fortryde og have sælger / producent brænde inde med ubrugeligt merchandise.

Så, så længe produktet er magen til det produkt de godkendte, er du fuldt berettiget til din betaling, hvad end de så har lyst til at bruge produktet i sidste ende eller ej.

Så ikke opgiv kampen! Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange penge der er tale om, men har du overvejet inkasso veje?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

  Mit spørgsmål går på det samme som Allan's:

Når du skriver "format" - snakker vi så om fil-format eller om den fysiske størrelse på visitkortet?
Og hvad er det konkret som kunden mener er et problem? Kunden kan da være ligeglad med fil-formatet, sålænge de færdige visitkort ser pæne ud.
Så jeg gætter på at det er den fysiske størrelse kunden er utilfreds med?

/Jesper

Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar - kunden er glad for sit design og har bestemt tænkt sig at bruge det. Balladen opstår først da de vil ha' extra visitkort til en ny medarbejder - gratis! - og da jeg ønsker en times betaling for det, knækker filmen og de nægter at betale for de første kort de har fået trykt.

Har overvejet inkasso-vejen, men beløbet er for lille til at det kan betale sig.

Har nu talt med min A-kasse, og de vil bede en advokat om at ringe mig op til 15 minutters rådgivning...ved ikke lige om det batter noget, men er forsøget værd.

Til jer andre - ang størrelsen på kortet, så er det vel i princippet ligegyldigt når kunden af flere omgange har godkendt layout og korrektur og sidehen har modtaget varen. Kunden har sågar haft et kort fysisk i hånden som han synes "var fedt!"...

Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Glemte at skrive "Tak for dit svar - Henrik Larsen" :-)

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

  Ok bare så jeg er helt med:

- Kunden har set et fysisk eksempel på et tilsvarende visitkort og sagt det var fedt.
- Du har lavet layoutet til kunden som har godkendt dette.
- Du har sørget for at et trykkeri har trykt visitkortene.
- Kunden har modtaget visitkortene og ikke brokket sig.

- Kunden kommer efterfølgende og vil have tilrettet layoutet til endnu en medarbejder.
- Du tilbyder at gøre dette, men vil selvfølgelig have betaling for den tid der bruges på dette.
- Dette bliver kunden sur over og forventer du vil lave layoutet gratis.
- Kunden undlader at betale den anden faktura for at presse dig.

Hvis ovenstående er korrekt forstået har du, set med mine øjne, følgende muligheder.

- SKRIV til kunden at du gerne vil lave layoutet til den anden medarbejder UB - men først når de har betalt den udestående faktura.
Så har du vist din kunde noget velvilje fra din side af. Hvis dette ikke er godt nok, så er det tydeligt at de aldrig har tænkt sig at betale.

- SKRIV til kunden at du gør dit krav gældende, da du har leveret det de har bestilt og du selvfølgelig ikke vil lave et stykke arbejde til dem gratis. Det kan du og din forretning ikke leve af. Denne løsning ender med stor sandsynlighed i at kunden stadig nægter at betale og så er det afsted med sagen til inkasso (husk at give dem mindst én rykkerskrivelse med varsel om frist på 10 dage, ellers går den til inkasso).

- 3 og sidste løsning: DROP det. DROP kravet og DROP kunden. Skriv til kunden at fakturaen nu er krediteret og de kan rende og skide i havet, hvis de mener det er sådan et samarbejde skal forløbe. Du skal nok ikke formulere det ordret på den måde, men lidt mere stuerent.

I alle 3 tilfælde vil jeg mene at du uanset løsningen og udfaldet bør droppe kunden efterfølgende. Det lyder som om det er en som prøver at få dig til at forære din tid væk og det er trods alt det dyreste produkt du har på hylderne (hvilket rigtig mange iværksættere glemmer!!). Tid kan du ikke kreditere over for dig selv og brugt tid er mistet og kan aldrig godtgøres igen. Sådan en historie som din har altid 2 sider, men det lyder som om din kunde er vant til at få viljen trumfet igennem ved at råbe og skrige i telefonen for så at knalde røret på. Den type vil du sjældent kunne forhandle med over telefonen eller på email.

/Jesper

Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper,

Det er korrekt forstået - dog har de selv fundet en trykker og selv sendt opgaven videre til trykker. 

Og jeg har foreslået din første løsning om at de betaler og jeg tilretter - MEGET mod min vilje, men vil jo gerne ha' mine penge. Det venter jeg stadig en reaktion på, men er bange for at det er den type "kunde" som ikke har tænkt sig at betale uanset hvad jeg finder på.

Så din idé om at bede dem skride af h... til er bestemt også min plan - havde faktisk allerede inden denne opgave blev leveret, besluttet at jeg ville stoppe samarbejdet pga deres måde at arbejde på. Men nåede desværre ikke at få betalingen inden :-( Har også lavet en brochure til dem, som de sidenhen beslutter at printe på egen printer, og derfor brokker sig over de ikke kan printe til kant!?...jeg var ikke klar over at det var til hjemme-print og mig bekendt er det de færreste der kan printe til kant privat...Men jeg måtte ombygge hele skidtet, så det kunne se pænt ud til hjemmeprint :-( Burde nok allerede dengang ha' takket nej til flere opgaver - øv!

Fra Odense
Tilmeldt 22. Jan 08
Indlæg ialt: 143
Fra  www.netværkfyn.dk Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

 

smid idioten til inkasso, mange inkasso firmaer gør det ganske gratis for dig.

Brug ikke mere tid på ham, send en rykker, derefter inkasso.

Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Tak for svar - har du et inkassofirma du kan anbefale? 

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)