Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkøb af farvelaserprinter

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Lund
Tilmeldt 5. Jan 13
Indlæg ialt: 45
Fra  Sampi Sports Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg skal ud og købe en farvelaserprinter og har i den forbindelse lige et par spørgsmål.

Jeg ser at nogen skriver med 600 x 600 og andre med 1200 x 600. Betyder det, at den skriver med en høj opløsning i en dimension, og en laver i den anden dimension. Lyder lidt underligt i mine ører, men det er måske bare noget har har misforstået.

Printeren skal bruges til at skrive breve, og ikke andet. D.v.s., at farvefunktionen kun skal anvendes til brevhoved og logo (en og samme farve). Jeg kan få printere helt ned til under 1000 kr og op til mange tusinde kr. Det er mig helt underordnet om jeg skal vente i 1, 5, 10 eller 20 sekunder på en udskrift. Det er også lige meget om der kan ligge 10 eller 1000 ark i den. Så mit spørgsmål er: får jeg reelt noget for pengene ved at købe en printer til fx 3000 kr fremfor en til 1000? Jeg er godt klar over, at der kan være stor forskel på toner.

(Er tonerprisen (omvendt) korreleret til printerpriser?)

God weekend derude!

Mvh

Kim

24-timers Le Mans-inspireret cykelløb - www.oresund24.se

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 217
Fra  Techmaster Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det med opløsningen behøver du ikke bekymre dig om. Til det behov du beskriver vil du kunne bruge alle. Mange gange når der står en printer udskriver med høj opløsning er det ikke printerens reelle opløsning men noget lignende som opnås ved hjælp af nogle software tricks.

MEN se på forbruget, det er vigtigt og der er altfor mange der får købt en alt for billig farvelaser printer og fortryder senere, oftest først når de har brugt mange tusinde kroner på tonerpatroner. Du laver en simpel udregning hvor du skal kende dit årlige udskriftsbehov i antal sider, samt potentielle printeres forbrugsstof priser. Bemærk her når vi taler om farvelaser printere at der udover tonerpatroner altid er andre ting der også skal skiftes løbende. Drejer det sig f.eks. om en OKI farvelaserprinter, som jeg vil fraråde, vil der som minimum være fire tonere, fire tromler, et transferbelt samt en fuserenhed. Alle disse dele har fra producenten et angivet antal forventede siders holdbarhed.

Du dividerer hver enkelt forbrugsdels pris med antallet af de sider den holder ifølge producenten og så har du prisen pr. side for hver enkelt forbrugsdel. Til sidst lægger du tallene for en enkelt side sammen og du har den samlede pris det koster at udskrive en side, sådan ca.

Ved at lave ovenstående beregning vil du se en væsentlig prisforskel pr. side hvis du tager en printer til under kr. 2000 sammenlignet med en printer til måske 5-6000 kr.

Hvis du kun har et ganske lille forbrug vil det måske være meget fornuftigt med den billige printer, men man skal også huske at udover besparelse i forbrugsstoffer vil investeringen i en større og dyrere printer også give mere glæde i det daglige brug af printeren. De små printere har som oftest kun en lille 250 arks papirbakke, hvor de større normalt har en 500 arks bakke, og det er for de fleste en meget stor fordel, både fordi man så ikke skal fylde bakken så ofte, men også fordi at man kan fylde en hel standardpakke med 500 ark papir i printeren når man fylder den.

Tonerpatronerne til en kraftigere printer vil som regel også have større kapacitet, det betyder at du heller ikke skal udskifte dem så ofte, og ofte medfølger der når du køber en større dyrere printer, tonerpatroner indeholdende toner til flere tusinde sider, hvorimod der til en lille billig farvelaser ofte kun er medfølgende toner til nogle hundrede sider. Jeg har som eksempel for nylig lavet en beregning for en kunde på en større HP farvelaser som godt nok koster kr. 7119,20 men til gengæld har de medfølgende tonerpatroner en værdi af kr. 3500,- Så forskellen til en billig printer bliver derved noget mindre.

Nu skriver du nok at hastighed osv. ikke har nogen betydning for dig, men hastighed og større hukommelse er også en af de fordele man får med ved at købe en dyrere printer. Samtidig vil man typisk få en printer som vil kunne køre problemfrit i mange år fremover.

Kim-Andreas Æbelø:
(Er tonerprisen (omvendt) korreleret til printerpriser?)

JA

Du må igang med regnemaskinen

Fra Lund
Tilmeldt 5. Jan 13
Indlæg ialt: 45
Fra  Sampi Sports Skrevet kl. 08:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian,

Det var dog at særdeles fyldestgørende svar - mange tak for det!!

Jeg ser frem til lidt kvalitetstid sammen med kuglerammen i dag :D

Med venlig hilsen

Kim

24-timers Le Mans-inspireret cykelløb - www.oresund24.se

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Det er godt nok en blækprinter, men jeg synte du skal kigge nærmere på Epson WP-4535 multifunktionsmaskine. Jeg mener jeg selv gav 2000-2500 kr for den.

De proklamerer at gennemsnits sideprisen er på 10 øre, og det tror jeg passer meget godt.

Jeg har kun positivt at sige om denne maskine.

Den har usb,wifi og lan tilslutning, print, kopi, scan, fax, 2-side udskrivning, 2 papirbakker, hurtig udskrift, vandfast blæk, arkføder til kopi, scan og fax ligesom store kopimaskiner.

Og så holder de "små" blækpatroner der følger med i rigtig laaaang tid.

Fra Odense
Tilmeldt 8. Aug 07
Indlæg ialt: 217
Fra  Techmaster Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, mit svar gik på farvelaserprinter, men det er rigtigt, der fås flere gode blækprintere som også forbrugsstof mæssigt er mindst ligeså økonomisk fornuftige valg som en farvelaser. Også her er det dumt at købe den billigste, men et fornuftigt valg vil være f.eks. den nævnte Epson og HP laver også nogle gode blækprintere i den lidt dyrere ende.

Ulempen ved blækprintere er at de tilfører papiret fugt og det kan godt gøre at udprintet virker lidt slasket, ved ikke rigtig hvordan jeg skal forklare det, men hvis man sidder med to stykker papir hvor det ene er udprintet på en blækprinter og andet på en laserprinter forstår man forskellen. Kanter på bogstaver og grafik vil også typisk være lidt uldne med en blækprinter udskrift i forhold til laserprinteren, medmindre man køber dyrt specielt blækprinter papir hvilket de færreste gør. Med en laserprinter kan man udskrive i flot kvalitet på stort set alt papir.

Blækprinteres holdbarhed kan på ingen måde heller måle sig med en laserprinter, men igen det er et spørgsmål om behov. Ønsker du f,eks, lejlighedsvis at bruge printeren til at udskrive flotte feriefotos kommer du ikke udenom blækprinteren.

Tilmeldt 15. Aug 11
Indlæg ialt: 1355
Fra  Bull Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Danmarks eneste officielle Prestashop Webbureau

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig med dine udtalelser omkring forskelle mellem laser og blækprintere. Og effekten er især tydelig når man printer billeder eller kataloger ud. Problemet har jeg løst ved at bruge 100-120g/m2 papir. Det er selvfølgelig lidt dyrere, men papiret giver skarpere farver og føles "professionelt" da det også er mere glittet end det billige printerpapir.
Jeg havde også først en farvelaser i tankerne, men efter at have fået demonstreret WP-4535 var jeg ikke i tvivl. Og tungen på vægtskålen var prisen per udskrift. 

Fra Lund
Tilmeldt 5. Jan 13
Indlæg ialt: 45
Fra  Sampi Sports Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Tak for de mange fine svar.

Jeg har allerede en blækprinter, men tænkte jeg ville 'et skridt op', hvis man kan kalde det det ;)

Jeg har lidt at arbejde med nu - tak for det!

Mvh

Kim

24-timers Le Mans-inspireret cykelløb - www.oresund24.se

Fra Randers
Tilmeldt 4. Feb 13
Indlæg ialt: 3
Fra  Salgszonen APS Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tjek gerne vores udvalg af printere: http://salgszonen.dk/da/brugte-printere

Vi får løbende maskiner ind fra leasingselskaber, og har mange flere på lager end på web'en. Skriv hvis der er en specifik model du er interesseret i - det kan være jeg har den stående :)

Mvh,

Jacob Hansen

Salgszonen.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim-Andreas Æbelø:

Hej alle,

Tak for de mange fine svar.

Jeg har allerede en blækprinter, men tænkte jeg ville 'et skridt op', hvis man kan kalde det det ;)

Jeg har lidt at arbejde med nu - tak for det!

Mvh

Kim

Hej Kim

Jeg vil helt klart anbefale dig at anvende en blækprinter, idet farvelasere er alt for dyre i drift - Dette er min erfaring, og jeg bruger en mindre "regnskov" i papir hvert år.

Jeg anvender HP Officejet 8500, nu 8600, som er noget af det mest økonomiske, som jeg har prøvet. Jeg har tidligere haft en HP 2025 farvelaser, hvor det faktisk bedre kunne betale sig at købe en ny maskine fremfor ny toner, idet en udskiftning af toner oversteg anskaffelsesprisen på printeren.

Tonny

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)