Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

KAPITALKRAV TIL A/S

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. Sep 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

På vegne af en god ven har jeg brug for lidt et godt råd!.

 

Min ven vil gerne starte et A/S men han har kun kr. 400.000 kontant til rådighed.

 

Spørgsmålet er følgende:

Må han gå ud og låne de sidste kr. 100.000 i en begrænset tidsperiode – sådan at forstå, at han låner pengene lige før, at selskabet det stiftes og umiddelbart efter, at selskabet er etableret der betaler han alle disse penge tilbage igen. Er det tilladt?

 

Hvis svaret er ”nej” hvad vil så eventuelt være en løsning for at tilvejebringe de sidste kr. 100.000?

 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

umiddelbart ikke nej, for det er ham der låner pengene og skyder dem så ind i firmaet = det er firmaets penge og kan derfor ikke tages ud igen medmindre du udbetaler dem som løn.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at tage stilling til stiftelse af A/S uden indbetaling af den fulde kapital er svaret på dit spørgsmål nej.

Han må ikke betale A/S kapital ind og hæve den igen for at betale lånet tilbage. Lånet kan han kun betale tilbage ved at få overskud i virksomheden, tage løn, betale skat, og betale lånet tilbage.

Han må gerne tage lån og stille hus og andet i pant - men han må ikke bruge kapitalen til at betale lånet tilbage med - ellers var det jo enkelt for alle at stifte A/S eller ApS hvis de bare skulle ha banken på banen med et lån i en uge - og banken kunne ha pant så de vidste de fik pengene retur.

Han kan jo oprette ApS

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Oct 12
Indlæg ialt: 12
Fra  Parlev Law Advokatanpartsselskab Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig i de andres kommentarer om, at svaret på spørgsmålet er nej.

Løsningen kunne dog være en delvis indbetaling af selskabskapitalen i henhold til Selskabslovens § 33, stk. 1. Det betyder dog, at din ven hæfter for den ikke indbetalte andel af selskabskapitalen, der kan kræves indbetalt på anfording. Men på den måde, behøver han ikke låne pengene.

Ellers er stiftelsen af et ApS - som der også blev nævnt - muligt. Det vil efterfølgende kunne omdannes til et A/S.

Med venlig hilsen

Mette Parlev

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

BAMBI:

Hvis svaret er ”nej” hvad vil så eventuelt være en løsning for at tilvejebringe de sidste kr. 100.000?

 

Stift et Aps med de 400.000 kr. og så en fordring på de resterende 100.000 kr. der skal indfries på anfordring hvis selskabet mangler kapital.

Din ven kan i princippet nøjes med 125.000 kr. i kontanter til at stifte sit A/S og så resten som en fordring.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt henrik - det var den jeg referedede til med uden at tage stilling til indbetaling af den fulde kaptial - jeg huskede ikke %'en som jo så er 25% mindst på et A/S

Den manglende del, her f.eks. 100.000 skal jo så kunne indbetales på anfordring - HVEM er det egentlig der kan komme med en sådan anfordring er det selskabsstyrelsen (som vel ikke ellers er så aktiv når det handler om at læse regnskaber Skype-Blush) eller kreditorer - eller hvem er det som kan komme med anfordringen og hvor kortfristet?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

HVEM er det egentlig der kan komme med en sådan anfordring

Jeg mener loven kaldet det "kapitalselskabets centrale ledelsesorgan". Så det må være bestyrelse eller i mangel af dette direktion. Fristen er mindst 2 uger og max 4 uger. Det enkelte selskab kan selv fastsætte en bestemt frist i vedtægterne indenfor denne ramme.

/Henrik

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Mette

Mette Parlev:
Løsningen kunne dog være en delvis indbetaling af selskabskapitalen i henhold til Selskabslovens § 33, stk. 1. Det betyder dog, at din ven hæfter for den ikke indbetalte andel af selskabskapitalen, der kan kræves indbetalt på anfording

Vil ovennævnte også være gældende for anpartsselskaber

Kommer det til at fremgå af selskabsdokumenterne at hele startkapitalen ikke er tilstede?

 

Mvh

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Lovkravet siger 25% - dog mindst 80.000 kr så det benyttes næppe i ApS TROR jeg

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:
Kommer det til at fremgå af selskabsdokumenterne at hele startkapitalen ikke er tilstede?

Jeps, det vil fremgå af stiftelsesdokumenterne hvordan selskabskapitalen er sammensat.

Nogle firmaer vælger at skrive hvor stor en selskabskapital, der er i selskabet på eksempelvis deres brevpapir. Hvis ikke hele den tegnede kapital er indbetalt, skal det i dette tilfælde også fremgå af brevpapiret hvor meget der er indbetalt.

/Henrik

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)