Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Funktionærloven:

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 13. May 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har en tidsbegrænset kontrakt som timelønnet Salgskonsulent, dog uden noget fast timeantal påført kontrakten, således at jeg, for en måned ad gangen, fik aftalt med vores butiksmanager hvordan mit skema skulle se ud, og jeg har på den måde haft min. 37 timer ugentligt. Den selvstændige enhed i en større Dansk koncern, som jeg arbejdede for, valgte at lukke en måned før kontraktens udløb og jeg fik kun få dages varsel.

Kontrakten fastlægger at jeg indgår Industriens Funktionæroverenskomst indgået mellem Dansk Industri og CO-Industri, men ved reelt set ikke hvordan jeg står. Håber der er en kyndig herinde som kan fortælle hvordan jeg skal forholde mig.

På forhånd tak!
Monki

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du ville jo ha haft fordel af en fagforening her, for nogen skal se selve kontrakten for at svare klart. Dels kan den i sig selv være OK, men den kan som også være forkert udformet, hvilket kan være en fordel for dig.

Hvis kontrakten blev stoppet 1 måned før udløb, ville du som udgangspunkt dog skulle ha løn frem til udløb

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Allerførst, det er ikke overenskomsten som bestemmer om du er funktionær. Det er loven.

Er du salgskonsulent og med mere end 18 timer om ugen (også bare en uge), er du funktionær. Om du er månedslønnet eller time lønnet, er sagen underordnet.

Dermed har du ret til opsigelsesvarsel, som er 1 mdr., ved under 3 mdr. ansættelse og 3 mdr. opsigelse ved over 3 mdr. ansættelse. Dog er din kontrakt tidsbegrænset til et måned efter de lukkede afdelingen. Dermed har du ret til løn frem til den aftalte dato.

Hvis de ikke frivilligt vil betale dig, må du en tur i retten og kræve din løn.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror ikke der er skygge af tvivl om at spørger er funktionær - og kontrakten forstår jeg som tidsbegrænset - så (igen det er jo bedst hvis man har læst kontrakten) uanset hvad, skal der betales frem til udløb.

Da det virker som en selvstændig enhed i en større dansk koncern, kunne en vej frem jo være, hvis ikke den direkte chef vil sikre lønnen frem til kontraktens udløb, at gå til koncernens HR for at høre om de lige vil medvirke til at løse det - inden man skal rettens vej

Jeg går ikke ud fra at Monki er i fagforening, for ellers var det den hurtige vej

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. May 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til jer begge for jeres tid.

Jeg er tilmeldt HK gennem Handelshøjskolen hvor jeg studerer, men ikke noget jeg betaler for, så tror det er begrænset hvor meget hjælp jeg kan hente der...

Jeg har læst min kontrakt igennem et par gange og umiddelbart ser det ud til, som I også påpeger, at retten er på min side og der er ikke tvivl om at jeg er funktionær. Det eneste der dog bekymrer mig, er punket "Du er ansat som timelønnet Salgskonsulent og vil derfor som udgangspunkt ikke have noget fast timeantal". Så selvom jeg i samarbejde med manageren har planlagt mit arbejde sådan at jeg som minimum havde 20 timer, oftest over 37 timer, om ugen, så kan dette være en hindring for min sag?! For selv hvis de vil betale mig for brud på opsigelsesvarsel, hvor meget betaling vil det så være når jeg ikke har fast timeantal?!

Jeg kan tilføje, at en af mine tidligere kollegere som havde samme type kontrakt, blev afskediget og fik 6 ugers opsigelse hvor de gav ham nogle FÅ vagter i en af de andre afdelinger. Min situation er umiddelbart anderledes fordi at vores afdeling blev fjernet helt, hvilket efter min opfattelse kan være årsagen til at jeg ikke har fået samme rettigheder...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville da som minimum gå til HK og bede om hjælp. Hvis du som studerende er tilmeldt der, ville jeg afgjort prøve om de tager den.

Selv om der ikke er fast timetal, mener jeg ved opsigelse at man skal se på hvad der rent praktisk har været tale om i timer, og der skrev du at du havde haft ca 37 timer om ugen - og det vil ligge til grund også i opsigelsesperioden - og også ligge til grund for din optjening af feriepenge. Har du fået noget at vide om optjente feriepenge, for det kan jo også være en fejl fra firmaet.

Eksisterer firmaet? (det er vel kun en afdeling der er nedlagt). Hvis HK skulle sige nej til at hjælpe - hvilket ville overraske mig - så kan du gå ned i den lokale advokatvagt (ring borgerservice og hør hvor den holder til i forhold til dig) og få råd (de fører ikke sagen men kan rådgive)

Hvad har du gjort for at gøre virksomheden opmærksom på, at du mener du skulle ha været betalt frem til kontrakt udløb og at grundlaget ved opsigelse skulle udregnes ud fra det gennemsnit af arbejdstid du har haft under kontrakten?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er sikker på at du selv for længst har kigget i den overenskomst

og i den finder du svaret på dine spørgsmål og de samme svar står

også i den ansættelseskontrakt du i medfør af et stykke EU lovgivning

har fået udleveret og skrevet under på.

Hvis ikke, må du vende tilbage...

Fra Roskilde
Tilmeldt 10. Jul 07
Indlæg ialt: 33
Fra  D.S.Retail Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vidt jeg husker har du krav på det timeantal du i gennemsnit har haft i den forgangne periode. (jeg kan ikke huske hvor længe) Eks. En butiksansat er ansat på ikke funktionær under 8 timer om ugen. Så har de, i en periode over 3 uger (feks. sommerferie) 30 timer om ugen. Der efter fyrer jeg medarbejderen. Fordi medarbejderen i en periode over 14 dage, har arbejdet som funktionær, har personen nu krav på det antal timer, samt feriepenge og pension, som medarbejderen har haft i den forgangne periode (altså de 30 timer) Så det er ikke altid kontrakten der er den retvisende, men hvordan man reelt har arbejdet. En af mine kollegaer har haft den i retten, og det kom meget bag på os, da vi troede det var kontrakten der er det retvisende.

Sårn er det ihverfald indenfor HK´s ovenskomst.

Men skynd dig da at melde dig ind i en fagforening. Så kan de hjælpe dig.

Lad os høre hvad det ender med :D

Held og lykke

Fra København
Tilmeldt 13. May 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob, tak for dit svar.

Der følger ikke et EU lovgivning med og selve kontrakten er ret simpel, den henviser blot til Funktionærloven, i hvilken jeg naturligvis har prøvet at finde et svar, men må indrømme at lov og jura ikke just er min stærke side.

Jeg prøver at rette henvendelse til HK og evt. Advokatvagten, og ser hvad de siger. Vender tilbage her på Amino hvis ikke det bærer frugt.

Hav en god dag.

Fra København
Tilmeldt 13. May 11
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for brugbar info. Dinomik, jeg vender tilbage så snart jeg har fundet en løsning. Hav en rigtig god dag.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)