Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg hyre en freelance sælger mod provision?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 63
Fra  Nord Freelance Skrevet kl. 02:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Ja, spørgsmålet er vel enkelt: Kan det lade sig gøre at hyre en freelance sælger mod provision? Er det noget, i andre har erfaring med?

Hvis ja - hvilken sælger brugte i?

Happy karma

Ann

Fra Handewitt
Tilmeldt 9. Nov 05
Indlæg ialt: 598
Fra  N.K. Import APS Skrevet kl. 08:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har prøvet at finde nogle men indtil videre uden held. Primært her på amino og deres freelance funktion. Så jeg ansætter nok en fastansat med "lav grundløn" og så god bonusordning. Eller også må jeg ty til et telemarketing bureau. Men lytter lige med her i tråden :-)

Danmarks største udvalg af billigt træningsudstyr

Tilmeldt 3. Mar 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person
Jeg er sælger og det er det jeg laver mit levebrød på, og har i den forbindelse flere gange reageret på annoncer på freelance i Amino og andre steder.
Min oplvelse af ivæksætters tanker er at man har et produkt eller en ide der bare lige skal sælges og har ingen forventning om at der skal bagges op med markedes føring mv.

Iværksætteren har i mine eksempler en forventning om at sælger kan gå ind af døren hos en person eller virsomhed og gå igen med en ordre uden at der er forgående kendskab til ideen eller produktet.
Aflønningen har være ren provision ved første ordre derefter overgår kunden til iværksætter og vil blive udbetalt når kunden har betalt.

Ok har jeg så tænkt hvis jeg er ude og opdyrke et nyt marked så må der være en gulerod et sted, men nej det eneste jeg kan forvente er provisionen.

Det vidner for mig om at nogle iværksættere har et meget fejlaktigt syn på hvor svært det er at gå ud med et nyt produkt og et argument om at produktet bare lige skal sælges er prikken over i'et,

jeg ved at hvis du/i skal have succes med en freelance sælger så skal have en plan der indeholder en gulerod til sælger det kunne være medejerskab eller provision af fremtidige ordre det bliver ved med at være sælgers kunde uden at der nødvendigvis har været kontakt fra sælger til kunden.

En plan for opbakning dvs. Markedsføring mv og her er det nødvendigt med noget økonomi der kan være med til at skubbe salget igang.

Hvis du/i sidder med en plan om at skaffe en sælger der vil arbejde på de vilkår jeg har beskrevet så tror jeg også i får hvad i betaler for, hvis du/i ikke selv vil eller kan udføre salgsopgaven så er der kun en vej og den vil komme til at koste nogle penge i starten.

Jeg kender ikke til produktet eller oplægget til en sælger men, jeg håber mine oplevelser kan give lidt stof til eftertanke.


Fra Godthåb, ved Aalborg
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 163
Fra  NJKI ApS Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

rejo73:
jeg ved at hvis du/i skal have succes med en freelance sælger så skal have en plan der indeholder en gulerod til sælger det kunne være medejerskab eller provision af fremtidige ordre det bliver ved med at være sælgers kunde uden at der nødvendigvis har været kontakt fra sælger til kunden.

Hejsa.

Jeg er selv på udkig efter freelance sælgere, eller forhandlere til mine produkter.

Fælles for mine produkter, er at kunderne betaler enten licens eller abonnement pr. måned.

Min idé til en gulerod er at sælgeren/forhandleren får en procentdel af de løbende indtægter, så længe kunden vedbliver at være kunde.

Det kan faktisk løbe op i en ret god passiv indtægt, for dem som skaffer mig en mængde kunder.

Jeg vil gerne høre din vurdering, rejo73 - hvad er din holdning til sådan en aftale? Er det gulerod nok, eller mangler den faste løn stadig?

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 116
Fra  Erayba Danmark Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som regel får du hvad du betaler for. Og der er altså ikke ret mange dygtige sælgere der vil arbejde "kun" for provision. Du kan derimod får mange gode sælgere med en fast "lav" løn og resten i provision/bonus. Og så er der supersælgerne som godt ved hvad de er værd, og de kræver høj fastløn + bonus.

Jeg er helt enig i at der skal være en gulerod. Enten i form af "ejerskab" af kunderne, så provisionen tilfalder sælger, selvom kunden køber direkte hos firma. Eller medejerskab, når der er nået fælles målsætninger.

Men ja til dit spørgsmål, du kan sagtens hyre freelance sælgere...men tror du og din virksomhed få meget mere ud af af ansætte en "rigtig" sælger. Og ja så skal alt det tekniske selvfølgelig være på plads, samt marketings delen være i orden.

/Thomas

Venlig hilsen

Thomas Overgaard

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke vild med udtrykket Freelance her. Hvis du har en mand der arbejder for dig med salg så må du helt generelt regne med at han/hun er lønmodtager. Der må ikke bare faktureres og betales b-skat for sælgere, fuldtid, deltids eller rent provisionslønnede.

Der kan være helt specielle fald hvor en virksomhed driver call-center og deres folk faktureres fra call-centret, men generelt - lønmodtager og A skatte indberetning ex. http://www.amino.dk/blogs/toejner/archive/2012/11/09/902985.aspx 

Du har fået svar fra de fleste, ren provision vil sjældent gi godt resultat, så kombination af provision og fastløn ville være bedre, men det er også lidt fra fald til fald - det er lovligt med en ansat sælger på ren provision og svingende arbejdstider

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra bergen, norge
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hei

Jeg er helt enig med deg i at hvis en freelancer skafer kunder der er tilbagevendende så skal også provisjon betales til sælger av fremtidige ordre.

De første ordrer er gjerne mindre prøveordrer kunden kjøper for at se hvordan det fungerer og om produktet sælger. Hvis en freelance sælger bare er inne på prøvestadiet og få provisjon for det forstår jeg fort at det mangler motivasjon etter kort tid. Samtidig så skal ikke provisjonen være så god at sælgeren efter en stund bare kan lene seg tilbage og mottage inntekter fra repeterende salg. Det er en balanse i dette.

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 116
Fra  Erayba Danmark Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Stort set enig. Dog må man gerne hyre en freelance sælger der har egen virksomhed. Nå han feks. efter en måned har lavet X antal salg, så sender han en faktura, som du så betaler.

/Thomas

Venlig hilsen

Thomas Overgaard

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Overgaard:
Dog må man gerne hyre en freelance sælger der har egen virksomhed. Nå han feks. efter en måned har lavet X antal salg, så sender han en faktura, som du så betaler.

Det er ikke korrekt. Det er det konkrete arbejdsforhold der afgør det. Der er mange der tror, at bare man har virksomhed og sender faktura med moms, så er det altid OK

Det er det ikke hvis selve forholdet er ansættelse, og arbejdsgiveren vil hænge på den hvis virksomheden der fakturerer går ned med gæld til skat, for bedømmer skat det som lønmodtager arbejde, så skal arbejdsgiveren betale den manglende skat og en bod

Man kan IKKE selv på nogen måde vælge om man er selvstændig med faktura eller lønmodtager, det er forholdene der afgør det som du så i linket fra sidst, og kan se her på anden vis i to links om emnet

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530

og - her er det film - men den er rigtig god til at beskrive hvor sjældent "ansatte" er noget som helst andet end lønmodtagere i skats øjne 

http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx Nok en af de bedste gennemgange af området

Det kan være, at firmaet kan gøre som beskrevet, hvis det sælger for mange forskellige og selv tilrettelægger alt og har hele risikoen ved udførelsen, men det er sjældent der er det ved sælgere - dog - jep det kan findes, bare man ikke tror at når det er firma der sender faktura er den altid OK

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Godthåb, ved Aalborg
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 163
Fra  NJKI ApS Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

God info der, Cookie.

Tak for det :)

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)