Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor længe ville du vente før du "stjal" en idè

Side 15 ud af 16 (157 indlæg)
Tilmeldt 10. Jan 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Vendelbo statsautoriseret revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,6 stjerner givet af 5 person

Jeg synes nu, at du lyder hæderlig nok :-)

Hvornår er en ide unik?

Er ideen "offentlig", som du skriver, så findes den på nettet og udbydes af udenlandske leverandører, så er den ikke unik. Så kan hvemsomhelst (inclusive de skinhellige brugere her på siden)  finde den og oversætte den til dansk.

Sagt på en anden måde, vi har et møde og jeg siger "dejligt, at solen skinner i dag", giver det mig en begrundelse / ret til at sige, at du skal holde dig inde i din kælder de næste 12 måneder, fordi det er "mit solskin"?

 

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Esbern,

Det var også det jeg mente med at det hele pludselig blev meget bredt. Jeg tror også at der er rigtig mange der får masser af ideer, det har jeg da selv prøvet. Men nogen af disse ville koste formuer at føre ud i livet, så der kan være langt fra tanke til handling.  Men hvis jeg f.eks fik en ide til at lave en ny søgemaskine og ikke magtede ideen, ville jeg altså ikke føle mig udsat hvis andre prøvede det samme...

lidt firkantet sat op :-)

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Esbern Vendelbo Andersen:
Sagt på en anden måde, vi har et møde og jeg siger "dejligt, at solen skinner i dag", giver det mig en begrundelse / ret til at sige, at du skal holde dig inde i din kælder de næste 12 måneder, fordi det er "mit solskin"?

Jeg håber ikke, du dermed mener, at jeres kunder ikke skal forvente diskretion fra jeres side, hvis de har en god idé, som de deler med dig/jer.

Der er i min verden kæmpe forskel på en snak om vind og vejr og en fortrolig snak om udvikling af et forretningskoncept - men sådan er vi så forskellige.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Kan se der kom lidt flere indlæg efter mailen fra amino i går :)

Jeg vil gerne sige tak til alle der er kommet med deres feedback. Er naturligvis gladest for alle der har været positive eller som i hvert fald har set positivt på at jeg overhovedet har luftet mine tanker, men er også glad for alle jer andre der har ytret jer negativt :)

Jeg startede ud med at fortryde mit indlæg, men er endt med at blive rigtig glad for det.

Jeg må dog tilføje, at jeg undres over at man på denne måde kan være så skarp i tonen som man er herinde. Jeg har bevæget mig på en del fora i min tid, langt de fleste med besøgende i alderen 12-25, flest i den yngre gruppe og jeg troede faktisk at den her "dømmende forargelse"/"pegen fingre ad" af folk kun fandtes på fora med den aldersgrupper.

Jeg forsøger at lære hele livet. Kald mig hellig men for mig er det langt vigtigere at vi tør sige hvad vi tænker højt, og meget mere menneskeligt, end at stå på spring til at fordømme med forargelsen i top. Det her er ikke den sidste "ulovlige" tanke jeg får i mit liv, og det er ikke sidste gang jeg vil snakke med nogen om den. Om jeg vender det her på amino ved jeg ikke.

Ikke fordi jeg er bange for at miste kunder, jeg tror på at med ærlighed kommer man længste længden selvom man må tage nogle slag undervejs. Det er en disciplin jeg vil øve mig på så længe jeg lever, også på den modtagede side. For det kan være svært at se folk være ærlige og dermed skulle skelne mellem om ens egen reaktion bygger på reel uenighed og/forargelse eller om det er misundelige man kanaliserer over i påtaget forargelse. Synes det er fedt at se politikere som Joachim B Olsen, Pia Kjærsgaard og Simon Emil Ammitzbøll - man er langt fra altid enige med dem, men de er sig selv og siger hvad de mener. En alt for sjælden kvalitet blandt politikere især, men også blandt mennesker generelt.

Jeg er ikke det mest åbne menneske af natur, men guderne skal vide at jeg prøver. Jeg er møg naiv, tror altid på det gode i mennesker og det skal ingen tage fra mig. Det gør at man oplever mennesker der snyder en undervejs, men for satan man får også nogle fede oplevelser.

Den her tråd har bare lært mig at med ærlighed kommer man længst. Jeg skal helt klart være helt mere på linje med potentielle kunder fremover i forhold til om jeg vil tillade mig at handle på en ide jeg får præsenteret og kunden vil altid få muligheden for at jeg skriver under på en NDA eller lignende. Så er ærligheden på plads og dem der vælger at arbejde med mig er ikke bange for konkurrence og tror forhåbentligt så meget på deres ide og eksekvering at de ikke lever på frygt.

Jeg forstår helt naturligt frygten for at om folks stjæler ens ide hvis man fortæller om den (har selv haft den - men har taget en beslutning om at sådan må det ikke være) men hvad er værst: At sidde og gemme sin ide og aldrig eksekvere, eller at nogen kommer først og måske udnytter viden du har givet dem?

Det var de sidste "2 cents" fra mig i denne omgang :)

 

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,3 stjerner givet af 4 person

Esbern Vendelbo Andersen:
(inclusive de skinhellige brugere her på siden)

Dem er jeg så nok en af Wink

Jeg må nok sige at jeg, med den holdning du har til at holde ting fortrolige med skabt under et forretningmøde- ikke i den måde som du skildre om solen , men på den måde som spørgsmålet blev fremsat i trådstart, så er jeg glad for jeg ikke bruger dig som "registret revisor" - du burde om nogle anden vide hvad fortrolighed og tillid i samarbejds relationer er?

Esbern Vendelbo Andersen:
Hvornår er en ide unik?

Det er de fleste ideer ihvertfald for opfinder, indtil der er visse personer der ikke kan holde K**T og det så bliver alle mands eje!

/Bo

Tilmeldt 11. Dec 12
Indlæg ialt: 408
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Esbern Vendelbo Andersen:

Jeg synes nu, at du lyder hæderlig nok :-)

Hvornår er en ide unik?

Er ideen "offentlig", som du skriver, så findes den på nettet og udbydes af udenlandske leverandører, så er den ikke unik. Så kan hvemsomhelst (inclusive de skinhellige brugere her på siden)  finde den og oversætte den til dansk.

Sagt på en anden måde, vi har et møde og jeg siger "dejligt, at solen skinner i dag", giver det mig en begrundelse / ret til at sige, at du skal holde dig inde i din kælder de næste 12 måneder, fordi det er "mit solskin"?

 

Yes

Fra bergen, norge
Tilmeldt 18. Jul 10
Indlæg ialt: 237
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan selvsagt ikke stjele en ide. bare ved å bruge ordet stjele svarer du selv at det er forkaselig. Du siger at u var i kontakt med kunden i Oktober og synes nu at det har gått så lang tid efter møtet at det er ok for deg at stjele ideen. Du taler altså om tre måneder. Tre måneder er ikke rett lenge for at gå med en ide. Mennesker kan gå med ideer lenge før de settes ud i livet. Og spesielt ikke når du talede med ham for en uge siden og han sa at han hadde det travelt. Så jeg tror du skal holde fingrene til deg selv.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Er sku glad for at læse, at så mange af jer herinde har moralen i orden.

Jeg har en ide jeg har gået med i +1 år. Har nogle gange søgt efter samarbejdspartnere og også snakket med enkelte, som så pludselig har trukket sig lidt ud/ikke meldt tilbage.

Bevidst, da vi kun snakkede i intro-fasen, har jeg ikke fortalt alt om min ide, men alligevel har og er jeg vel lettere paranoia omkring, hvorvidt de hugger ideen og går videre med den.

Folk som vælger at tage ideer fra andre, uanset ens relation-dybde, det tidsmæssige aspekt, forskellige kompetencer/ressourcer er og bliver SMÅfolk (er der noget der hedder dette) i min verden. Heldigvis er der jo kommet sociale medier, så man kan dizze sådanne typer, således at andre ikke ryger i kløerne på disse.

ANYWAY.... så gjorde det mig glad at læse om, at der er så mange der (ihvertfald i det skrevne) har morallen og det etiske på plads.
Hatten af for dette, Aminoer...

God søndag.. 

Tilmeldt 10. Jan 13
Indlæg ialt: 8
Fra  Vendelbo statsautoriseret revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Som jeg læser første indlæg, har han at gøre med en af de sædvanlige virksomhedsejere, der lige skal have en gang "gratis" rådgivning. Når han mener, at han selv kan klare udviklingen uden Martin Hjorths medvirkning, hvad er så meningen med at involvere MH i ideen udover ønsket om "gratis" rådgivning?

Skal man holde sig tilbage, når man egentlig er blevet udnyttet?

Det har ikke en skid at gøre med om kan forvente diskretion eller ej.

 

 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Esbern Vendelbo Andersen:
Skal man holde sig tilbage, når man egentlig er blevet udnyttet?

Arh okay. Jeg var ikke klar over at det var ham selv der startede. Så er sagen en helt anden. Den rigtige måde havde selvfølgelig været at sige det til en voksen, men man kan selvfølgelig også forsvare en forkert handling, med at det var hans egen skyld..

Da jeg så det oprindelige indlæg, blev jeg så rasende over at man overhovedet kan få den tanke, at jeg fløj til tasterne for at lave en "sviner". Og da jeg så havde skrevet den kom tanken: "Who am I to Judge?" Så den blev slettet igen,

Min personlige holdning er, at jeg forhåbentlig aldrig selv ville udnytte sådan en situation, men man ved jo aldrig hvad morgendagen bringer. Udgangspunktet er i hvert fald, at det gør man ikke. Men det er bare min holdning. Jeg har set folk med en anden tilgang til moral, have langt større succes end mig, I hvert fald i et stykke tid. Så måske er det i virkeligheden bare mig der er et fjols.

Men en spændende debat er der i hvert fald kommet ud af det :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Side 15 ud af 16 (157 indlæg)