Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs Hjælp

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Jan 13
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er i den frygtelige situation at min virksomhed står overfor en lukning/konkurs og at jeg intet ved om dette emne.

Jeg har været selvstændig erhvervdrivende, med en personligt ejet virksomhed, i 11 år, hvoraf de seneste 5 år er det gået langsomt ned ad bakke.

jeg hverken kan eller ønsker at fortsætte virksomheden, i den nuværende situation, løbet er desværre kørt nu.

jeg står nu med en hel masse spørgsmål omkring hvordan jeg skal håndtere dette.

jeg vil formentligt stå med en gæld på omkring 1 million, fordelt over banken, skat og andre kreditorer.

hvordan skal dette håndteres?

Er det vigtigt at man prioterer bank eller skat eller de private kreditorer først?

Da det er en personligt ejet virksomhed hæfter jeg jo selv for gælden; 

Kan mine kreditorer gå efter min bolig, bil osv, når min mand ejer 50% af det hele?

jeg er naturligvis meget bekymret for om vi pludselig skal stå på gaden/sælge bolig, bil osv

Jeg håber meget på at der er nogen herinde der ved noget om konkurs/lukning af en personlig ejet virksomhed og kan hjælpe mig, for det får jeg desværre brug for.

så jeg ville være ufattelig taknemmelig for at høre fra nogen, da situationen er meget tilspidset lige nu.

Fra Næstved
Tilmeldt 6. Apr 12
Indlæg ialt: 403
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Abcc:
Er det vigtigt at man prioterer bank eller skat eller de private kreditorer først?

 

Jeg ved selv meget lidt om dette, men jeg personligt hvis jeg stod i denne situation (nu ved jeg ikke hvad du sælger) men hvis det var mit firma, så vil jeg sælge ud til billige penge og prøve at afsætte firmaet så jeg endte med et underskud der var tættere på 0 end den milion du har ude, der burte være lidt du kan sælge fra, før forretningen lukker ?

Håber du klare det Tongue Tied

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil i denne situation anbefale dig, at du snarest muligt tager kontakt til en advokat med henblik på at få et fuldt overblik over dine forhold.

Herefter kan advokaten undersøge de forskellige muligheder for eventuelle akkordordninger/betalingsaftaler m.v. under hensyntagen til dine fremtidige indkomstforhold m.v..

M.h.t. bankgæld er der formentlig allerede givet pant hertil til banken, hvorfor denne del bør kunne afklares hurtigt med nye aftaler.

Derfor bør du finde midlerne/likviderne til en advokat, da konsekvenserne ellers meget hurtigt kan blive helt uoverskuelige og endda umulige.

Held og lykke i denne svære situation.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder ubetinget ubehageligt, men hvis jeg var dig ville jeg først og fremmest agere proaktivt OG - jeg ville trods alt tilknytte en advokat med god forstand på konkurser til projektet, så meget som der er på spil. Som du er inde på, er det jo ikke virksomheden der som sådan er konkurs, men kan være dig der er det, da virksomheden og du er samme sag.

Som udgangspunkt er skat og moms oftest den mest besværlige kreditor og den man ville tage først - men du skal efter min mening tage det med en specielist - og med denne også bestemme orientering af dine kreditorer som helhed, det fortjener de altid.

Man har i et ægteskab formuefællesskab, men hæfter ikke som udgangspunkt for hinandens gæld - der kan være lidt specielle ting omkring skat da der jo er sambeskatning.

Det spiller ind hvordan man kan vise hvad der tilhører hvem - meget kan jo være anskaffet sammen, og f.eks. kan sådan noget som hvem der står på skødet til huset spille - osv.

I alle fald - hvis I har helt formuefælleskab og står fælles på hus skøde osv, ja så kan det jo godt være svært for jer, hvis de kan gå efter hele din halvdel i jagten på den manglende mio, og det kan de som udgangspunkt i alle fald. Det vil ikke være sådan, at fordi din mand ejer 50% af noget i fællesskabet, så kan de ikke røre din del af det gode.

Med hus, bil osv, så vil en gæld alene på dig, næppe blive set som så uløselig at gældssanering kommer på tale, og det ville jo også betyde at I skulle opgive alt for meget - så visse (ex skat/moms) skal sikkert lukkes, og andre må der laves gældsafviklingsaftaler med. Banken har ikke interesse i at alt falder sammen heller, så længe i er konstruktive og indser, at der skal leves på mindre fod end til nu. En bil kan sagtens være et af ofrene i sådan en situation - men det afhænger af behov og værdi.

Altså - fat i en god konkursadvokat, selv om det koster, vil det hurtigt være de dyreste penge du aldrig fik brugt, hvis du springer denne over - og gør det NU - proaktiv og hurtig handling kan dels lukke huller, skabe overblik klarhed og en vis ro - og vil ophidse kreditorer mindre, end hvis det er noget de nærmest selv skal grave sig ind til

god vind med det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Billund
Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 89
Fra  Sommer Systems ApS Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Abcc,

Det lyder som en rigtig ubehagelig situation, men jeg synes det er flot at du takler den proaktivt. Selvom "... løbet er kørt" som du skriver, så vil jeg anbefale dig at kontakte dit regionale Væksthus, og få etableret kontakt til en af deres Early Warning-konsulenter, som er vant til at rådgive virksomheder(-og deres ejere) i krise.

Om ikke andet, så kan du få (gratis) sparring til hvordan du bedst kommer ud af situationen, og kommer videre i (arbejds)livet.

Læs mere på: http://www.startvaekst.dk/earlywarning.dk

Held og lykke fremover,

/Karsten

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

John gav et rigtigt godt råd, og jeg vil blot tilføje, at jeg i dit sted ville få et job så hurtigt som muligt.

Jeg stod i lidt samme situation (dog et mindre beløb end dit, og jeg havde kun bankgæld) for nogle år siden, og jeg fik et job så hurtigt jeg kunne, da jeg kunne se hvilken vej vinden blæste.

Det at jeg havde en fast indtægt på vej, gjorde at banken var meget nemmere at tale med. Jeg fik lynhurtigt en ordning med dem, og kunne beholde bil etc. Det tog årevis at komme ud af gælden, men jeg er ude, og det er et overstået kapitel.

Mvh Carsten



Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra virksomhedsformen, så ville jeg sige at i begge to hæfter privat med alt hvad i har. Men læs evt. lidt nærmere omkring de forskellige dele af en konkurs her. Hvis der måske stadig er mulighed for at redde virksomheden, så ville jeg kigge nærmere på at få lavet en betalingsstandsning, det kan give dig et pusterum. Og ellers er early warning også en mulighed som før nævnt.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias G:
Ud fra virksomhedsformen, så ville jeg sige at i begge to hæfter privat med alt hvad i har.
Virksomhedsformen er vel en personligt ejet virksomhed af hustruen? Ægtepar hæfter ikke som udgangspunkt for hinandens gæld, hverken ved den enes manglende betalingsevne, eller ved skilsmisse eller andet - KUN hvis lån er optaget i fællesskab - ellers ikke så vidt jeg da i alle fald ved  (med enkelte undtagelser inden for ex skat og hvis ægtefællen har være med i selskabets)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias G:
Ud fra virksomhedsformen, så ville jeg sige at i begge to hæfter privat med alt hvad i har.
Virksomhedsformen er vel en personligt ejet virksomhed af hustruen? Ægtepar hæfter ikke som udgangspunkt for hinandens gæld, hverken ved den enes manglende betalingsevne, eller ved skilsmisse eller andet - KUN hvis lån er optaget i fællesskab - ellers ikke så vidt jeg da i alle fald ved  (med enkelte undtagelser inden for ex skat og hvis ægtefællen har være med i selskabets)

vh

Ja, ok, jeg læste teksten som om at de ejede alt sammen 50/50. Men kan jo godt se at det nok kun er gældende for de private ejendele. Min fejl!

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har sendt dig en PM

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)