Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bibeskæftigelse på dagpenge

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Jan 13
Indlæg ialt: 19
Fra  Legefeen.dk Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er på dagpenge, men går at påtænker at vil åbne en webshop. Snakkede med fagforeningen (Det faglige hus) i går, fik at vide, at jeg først skal søge om bibeskæftigelse når butikken åbner. Men så er det jeg tænker, og der er nogle der ved, om det nemt at få lov til at drive bibeskæftigelse, og hvad så hvis man får nej, så står man der med alle sine indkøbte varer.

Håber der er nogle der kan hjælpe med et svar

Helle

Fra Slagelse
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 106
Fra  Jim Drejer Skrevet kl. 10:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tag en snak med Dana A-kasse. Det passe nemlig ikke det DFH har fortalt dig. Du skal godkendes til at drive forretning sammen med dagpenge. Starter du med at åbne forretningen og så derefter søger kan du risikere at A-kassen og jobcenteret anser dig som fuld beskæftiget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jim har helt ret. Du skal absolut ha din A-kasse til at fortælle dig hvad de accepter. Som hovedregel kan du få OK, men reglerne for hvor mange timer inden for normal arbejdstid du må lægge kan svinge, og beviskravet for, at du står til fuld rådighed (hvad du stadigt skal) kan svinge, så få A-kassen til at give OK inden du på dagpenge bare stifter virksomhed og begynder at købe en masse varer hjem. Jeg ved ikke helt hvor Dana A kasse kom ind i billedet, men forestiller mig, at at Jim mener du skal skifte til en selvstændig A kasse fordi de kan være lettere i håndtering af selvstændighed og bi-beskæftigelse. Det kan du jo lade afhænge af hvordan det faglige hus giver dig regler for at køre bibeskæftigelsen, så du ved hvad du må eller ej

Ellers er jeg enig, Dana eller ASE og de selvstændige fagforeninger er nok ikke så dumme i denne sammenhæng

God vind med projektet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil også anbefale dig, som John også siger, at ASE er en rigtig god Akasse i denne sammenhæng!! :) 

- They say life is a Battlefield? I say; Bring it on! 

Fra Slagelse
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 106
Fra  Jim Drejer Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

@john, det er lige præcis det jeg mener. skift til Dana eller for den sags skyld ASE. jeg kender ikke til ASE, men jeg har gode erfaringer med Dana, som jeg er i idag. jeg stod selv i den situation at jeg vil starte op mens jeg var på dagpenge, så jeg ikke gik på røven med det samme. Jeg var i 3f tidligere og de kunne ikke finde ud af det, så jeg ringede til Dana og mindre end 10 min efter var jeg godkendt. Man skal bare huske på at mens man er på dagpenge må du kun have en bibeskæftigelse i 72 uger. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

vi er enige Jim - mener nok dog man skal omformulere til, at man som bibeskæftiget kun kan få dagpenge i 72 uger - men 100% sikker er jeg ikke. Jeg mener ikke man kan være på bibeskæftigelse, og SÅ stoppe efter 72 uger og få normale dagpenge de næste uger op til 2 år

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 116
Fra  Erayba Danmark Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm, måske jeg har misforstået noget, og jeg vi da gerne lige ha et par facts på bordet. 

Da en i min omgangskreds var på dagpenge og ville starte en webshop op, var der ingen problemer overhovedet. Han måtte IKKE arbejde for webshoppen i tiden fra 08:00-16:00. MEN han måtte arbejde ALLE de timer han ville i sin fritid mellem kl 16:00-08:00. Hvad du laver I din fritid skal du nemlig ikke stå til regnskab over for a-kassen.

Kan I fortælle om reglerne er lavet om siden da, eller om det stadig er gældende.

Tak.

/Thomas Overgaard

Venlig hilsen

Thomas Overgaard

Fra Slagelse
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 106
Fra  Jim Drejer Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

@Thomas, det var så ikke det jeg fik af vide, jeg måtte godt arbejde fra 8-16, det der lå i den, er at de timer du bruger på virksomheden skal noters på dagpenge kortet, da du bliver trukket i dagpenge også den tid du bruger på administrativt arbejde samt den tid du bruger efter kl. 16. Dana sagde til mig at det der er vigtigt er at man få opbygget en kunde kreds så man på et tidspunkt kan slippe dagpengesystemet og det vil sige at du arbejder i minimum 20 timer om ugen. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 3. May 08
Indlæg ialt: 1513
Fra  Blogtrend.dk Lepong.dk Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Business Danmark er samtidig et rigtig godt bud på en akasse der støtter op omkring det - men tiden man bruger modregnes så selvfølgelig i dagpengene, som det vist er ved de fleste akasser.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Overgaard:
Da en i min omgangskreds var på dagpenge og ville starte en webshop op, var der ingen problemer overhovedet. Han måtte IKKE arbejde for webshoppen i tiden fra 08:00-16:00. MEN han måtte arbejde ALLE de timer han ville i sin fritid mellem kl 16:00-08:00. Hvad du laver I din fritid skal du nemlig ikke stå til regnskab over for a-kassen.

Sådan har det nu ikke været ( i alle fald ikke de sidste 10 år) Dette link er nok det mest forklarende, og fra den instans man kan anke en afgørelse til http://www.ca.dk/ledig/selvstaendig/ 

Som udgangspunkt må man aldrig arbejde mere end 10-15 timer om ugen med sin bibeskæftigelse. Om de timer må ligge mellem 8 og 16 skal man bede om klarhed om fra sin A-kasse. Loven siger ikke at man må, og heller ikke at man ikke må. Det afgørende er, om a-kassen vurderer at de kan kontrollere at man er fuldt til rådighed, for det skal man være.

Man må ikke arbejde f.eks. 30 timer med bibeskæftigelse uanset hvornår, så er man fuldtidsbeskæftiget (eller kunne alle natsygeplejersker jo få dagpenge ud over deres "bi beskæftigelse")

Reglerne er ikke lavet om i mange år, så jeg tror din ven har fået det forkert forstået desværre, men det afgørende er - Spørg den A-kasse der skal udbetale dagpengene, for selv om reglerne er ens, så er det A-kassen der afgør om man helt konkret i deres vurdering står fuldt til rådighed, og den vurdering kan svinge lidt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)