Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HJÆLP! Min(e) leverandør(er) forsøger at få mig til at ændre priser!

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 17. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med-Aminoer,

Jeg ønsker at være anonym, derfor skriver jeg fra en ny og anden profil end jeg ellers gør, herinde.

Jeg driver en webshop, i en branche hvor der er relativt stor konkurrence. På specifikke produkter har jeg valgt at lave lidt billigere priser, end de ellers vejledende. På langt de fleste er det omkring 10% under de vejledende udsalgspriser. På enkelte er det 20-30% billigere, end de vejledende udsalgspriser. Dette har jeg gjort for netop at kunne tage en smule af markedsandelen fra nogen af de store spillere i denne branche. Jeg forsøger at yde god service, smågaver osv. overfor mine kunder. Men prisen er nu engang en afgørende faktor, når en kunde søger efter et specifikt produkt online. Derfor har jeg valgt disse priser på udvalgte produkter/ mærker.

Jeg blev for noget tid siden kontaktet (i flere/ mange omgange) af en sælger, fra en af mine leverandører. De opfordrede kraftigt til at jeg ændrede priser til de vejledende uds. priser. Efter flere møder, og telefonsamtaler frem og tilbage. En lang snak med salgsdirektøren osv. Endte jeg (DESVÆRRE) med at imødegå deres ønske. Ikke fordi jeg følte det rigtigt eller var enig, men simpelthen fordi varerne fra denne leverandør stod for en markant stor %-del af min omsætning.

Hvis ikke jeg fulgte deres "råd", ville de ikke nægte mig at handle med deres varer på den baggrund, men stille krav til at jeg indkøbte i partier af 100-200 stk. af samme produkt, pr. bestilling. Idag er det muligt for mig at bestille ned til 1 produkt, såfremt jeg ønsker det. Men bestiller typisk 5-10 stk. af hver vare idag.
Jeg ville ikke have råd til et så stort varelager som deres "mindstebestilling" ville ende med. Derudover sagde salgsdirektøren at "det kunne jo også være du har betalt en enkelt regning eller to, for sent, igennem de sidste par år. Derfor kan det jo også være vi pludselig ikke ønsker dig som kunde".

Igen igår og idag er jeg blevet kontaktet af en anden leverandør. Stort set samme surdej. Igår et opkald om at jeg var "alt for billig", I mailen fra ham idag, står der bla.
"Da vi har stor succes med salget af vore produkter - både fra ****** direkte men også fra netbutikker, er det blevet en nødvendighed for alle parter, at der er en ensretning på priserne. Dette betyder ikke, at vi vil diktere en pris på de enkelte varer, men at vi vil opfordre alle til at holde sig inden for det vi vil betegne som "rimeligt".
Da netbutikker jo i dag er det man kan sammenligne med en "nabo", vil det være hensigtsmæssigt at alle sælger den samme vare til en nogenlunde ensartet pris."

Efter hvad jeg kan læse mig til, i konkurrenceloven § 6 stk. 7 - Er dette lige så ulovligt.

Jeg er helt sikker på jeg har loven på "min side". Men jeg har ikke økonomi til at finde en advokat og lave en sag. Samtidig ønsker jeg stadig at forhandle produkterne, fra de leverandører jeg har nævnt. Fordi produkterne fra disse to leverandører står for ca. 70% af min omsætning. Produkterne er unikke og har nogen (i denne branche) stærke brands - derfor kan jeg ikke bare finde "erstatninger".

Hvordan forholder jeg mig, og hvad skal jeg stille op ? Råd og hjælp modtages med kyshånd!

Mvh

hr-anonym

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

hr-anonym:

Jeg er helt sikker på jeg har loven på "min side". Men jeg har ikke økonomi til at finde en advokat og lave en sag. Samtidig ønsker jeg stadig at forhandle produkterne, fra de leverandører jeg har nævnt. Fordi produkterne fra disse to leverandører står for ca. 70% af min omsætning. Produkterne er unikke og har nogen (i denne branche) stærke brands - derfor kan jeg ikke bare finde "erstatninger".

Hvordan forholder jeg mig, og hvad skal jeg stille op ? Råd og hjælp modtages med kyshånd!

Ja du har ret, og det er både fejt og ulovligt, at de vil bestemme priserne, men sådan er gamet nu og engang... Så det er spild af tid og ressourcer, at begynde på retsager, som tager årevis, eller at starte en kamp med dem, da du har tabt på forhånd! 
Hvis dine leverandører er så vigtige, så må du accepterer deres betingelser, ellers bruger de bare samme metoder, som B&O gjorde, da Merlin fik medhold i deres retsag. Restordre, udsolgte modeller, højere indkøbspriser mm. Alt sammen noget, som gjorde der aldrig kom B&O varer i Merlin butikkerne, selvom Merlin havde rettens ord...

Nogle gange skal man vælge sine kampe med omhu, og den her er en loose-loose for dig uanset... 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt rigtigt, at "sådan er gamet" - men man kan vel altid begynde at se sig om efter alternative leverandører - og vil man gå linen ud, er det også en mulighed at kontakte konkurrencestyrelsen - det er sket, at de har set nærmere på enkelte leverandører uden at afsløre deres inspirator.

 

Tilmeldt 17. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak begge to, for svar.

Hvor er det dog bare ærgerligt at "sådan er gamet bare". Der er vel en grund til der er en lov omkring det. Men jeg har faktisk snakket med konkurrencestyrrelsen om det. De var MEGET interesseret i at høre nærmere omk. hvilke / hvilken virksomhed det drejede sig om. Men valgte ikke at oplyse dem om det, da jeg lige ville undersøge om der var andre muligheder.

At finde et alternativ, er desværre ikke en option, da disse brands har en høj værdi, og desværre ikke "bare" kan skiftes ud, og samtidig bevare omsætningen.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvir konkurrencestyrelsen er interesseret, er der vel heller ingen grund til ikke at lede dem på rette vej? Såfremt de kan holde dig ude af sagerne, naturligvis.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Majbritt Jacobsen:

Hvir konkurrencestyrelsen er interesseret, er der vel heller ingen grund til ikke at lede dem på rette vej? Såfremt de kan holde dig ude af sagerne, naturligvis.

Problemet er, at det kan de IKKE! Så trådstarter skal tænke sig om... At firmaet får en advarsel eller en lille bøde, det vil næppe ændre deres praksis, og så skal der pludselig en case på bordet, for at dømme dem i en sag. Og så vil TS med sikkerhed miste muligheden for at handle der i fremtiden.

Som jeg skrev så er det en loose-loose case. Hvis de er så vigtige leverandører, så er der ik andre muligheder end at accepterer deres betingelser...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 17. Jan 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er præcis dét der er problemet. Før end konkurrencestyrrelsen vil "lave en sag", så skal de også vide hvem jeg er. Det er muligt for mig at "anmelde" leverandøren. Her vil konkurrencestyrrelsen så ligge det i bunken. Men hvis der skal ske noget i "sagen", er der nødt til at være "en sag".

Men som fashion-seller korrekt skriver, så vil det nok være lig med nul forretning mellem leverandøren og mig, i fremtiden. Desværre.

Tilmeldt 29. Aug 12
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Har du undersøgt muligheden for parallelimport? De fleste forhandlere i udlandet er villige til at sælge dig varer uden om distributøren. Det giver dig mulighed for at dumpe priserne og tvinge den danske distributør til at makke ret. Prispresseren . Dk gjorde det med Fatboy og ødelagde markedet i dk så Fatboy var nødt til at lave en aftale med dem.. Søg alternative veje og tænk kreativt!

Fede malerier en blog om malerier

Fra Stoke
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 866
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil tænke lidt uden for boksen og anbefale dig at du prøver at finde noget andet end prisen at konkurrere på. Måske kan du tilbyde at folk der køber X får Y med som ekstra gave, eller hvad ved jeg. At konkurrere på pris kan ende rimelig skidt, da du til sidst har så lave marginer (fordi de andre også sænker priserne) at du intet vil tjene.

Derfor, tænk på hvad du ellers kan tilbyde...ikke kun prisen, der er mange måder at skille sig ud på :-)

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Når man høre om lignende sager så høre man om store bøder og at de stormer kontorerne for at finde beviser.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)