Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophør af virksomhed og arbejdsløshedsunderstøttelsse

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber der er nogen der kan forklare reglerne for modtagelse af arbejdsløshedsunderstøttelse ved lukning af virksomhed.

Min situation er i enkle termer at jeg startede et firma for tre år siden og fik investorstøtte til dette. Vi har over 3 år brugt 2.500.000kr på produktudvikling og drift, og udviklet en maskinserie, men haft nogle tekniske problemer med grundet et kæmpe svigt af en underleverandør der har kostet os vort referencecenter i USA og kapitalunderlaget der skulle have båret os frem til efteråret.

Vi er på trods af indledende ordrer og et godt produkt ved at lide cashflow døden, og det kan blive nødvendigt at lukke virksomheden. Hvordan er muligheden for arbejdsløshedsunderstøttelse når man har været "ansat" i et ApS der har kørt med løbende underskud (2mio investering/500000 Omsætning). Jeg ved at firmaet skal lukkes helt for at kvalificere, men hvordan er reglerne ellers.

Vi forventer egentlig at kunne redde firmaet, men det er rart at kende reglerne (spare a-kassen hvis den alligevel ikke hjælper)

mvh Jens

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ærgerligt at høre - men - Det er ret komplekst faktisk, og afhænger af mange faktorer.

Jeg går ud fra du er ansat i eget ApS, altså hovedejer af det ApS du er ansat i.

Jeg går ud fra du A-kasse mæssigt er registreret som selvstændig.

Din optjening af dagpenge kan, som ansat i ApS du er hovedejer i kun beregnes som selvstændig. Det er svært for mange at forstå, at skattemæssigt er de helt klart lønmodtagere, dagpenge mæssigt er de selvstændige) TL beskriver det ret klart f.eks. 

Efter skattereglerne kan man godt have sit eget ApS, og ansætte sig selv som lønmodtager. Det kan man ikke efter akassereglerne.
Så det kan godt være du skattemæssigt er lønmodtager, men i forhold til a-kassen er du selvstændig Som selvstændig med ApS er der flere måder at beregne om du har optjent dagpengeret

Du skal ha været medlem af A-kasse i mindst et år og skal du bruge flere år til beregningen, skal du har været medlem af a-kassen i alle årene Normalt er det 1924 arbejdstimer inden for 3 år for en lønmodtager. Selvstændige får derimod ikke nødvendigvis løn, og her findes flere måder Det er klart, at hvis du kan påvise en indberettet løn der svarer til 1924 arbejdstimer inden for 3 år på hvad der svarer til 20.620 kr per måned - ja så er det ligetil, du får fulde dagpenge

Hvis du IKKE har fået løn eller bare lidt løn, så ser den afdeling du er i for selvstændige på dine regnskaber, Har du haft en omsætning, der beviser at du må ha arbejdet fuldt tid for dit selskab, så vil også det kunne berettige dig til dagpenge, selv om du ikke har hævet løn, men her er vi ude i, at a-kassen skal vurdere dit regnskab Du bør derfor allerede nu gå det hele igennem med din a-kasse, og se om de vil give dig orientering, baseret på enten din løn, din omsætning/regnskab eller en kombination.

Det gode er, at hvis du har haft nogle på med god omsætning og dermed i en tre årsperiode har optjent dagpengeret, så gør det ikke noget at du i to år ikke har, for du kan stadigt - set over sidste 3 år ha klaret dig igennem ved ha fuld optjening år 1 - lad os kalde det 2011. og derved kan 2012 og 2013 godt være uden indtægt, og du kan stadigt melde dig arbejdsløs til dagpenge frem til 2014

Til slut skal siges, at jeg IKKE er uddannet inden for dette, men derimod har hjulpet nogle personer i præcis den situation og mit svar er derfor rent praktisk erfarings baseret, andre kan måske korrigere og tilføje mere og bedre

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

@cookie

Tusind tak for det fantastiske svar.

Nu læser jeg mellem linjerne og læser selvfølgelig med de briller der har den farve der er bedst for mig, men der læser jeg at det afgørende er dokumentationen af at du har været i beskæftigelse på fuld tid, men at løn og regnskaber kan være en genvej til at vise det

I min situation er jeg kontraktsbundet i komplekset af aftaler med mine investorer, og vi havde initiel investering i januar 2010, med opfølgende investering i 2kvt 2011 og en downround i 2kvt 2012, første internationale order (500000kr) ansættelse af første medarbejder og opbyggelse af produktionsfacilitet i 3kvt, 2012, første internationale udstilling i 4.kvt 2012.

Et helt kollosalt svigt af vor elektronikunderleverandør/software udviklere betyder at udskiftningen af 5 komponenter som skulle kunne klares for ca 25000kr i udviklingstimer ender op med at koste os minimum 250000kr, har kostet os vores referencecenterordre i USA og forsinket afleveringen af vores første maskine med 4-5 måneder, samt en underminering af de 100000kr vi brugte på den første udstilling som vi grundet forstyrrelser fra denne afvikling ikke fik nok ud af.

Da vi er meget langt fremme med produkt, markedstiltag mv. forsøger vi selvfølgelige at skaffe yderligere investeringsmidler, men vores tidsmæssige vindue er lille, og vores salgsprocess 6-18 måneder, så det er vigtigt at undersøge scenarier for både lukning og videreførsel

vh jens

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep regnskaber - og ikke en gang nødvendigvis overskud men omsætning - er bestemt en helt almindelig genvej (mest brugte) til at bevise selvstændige, og herunder ansatte i eget ApS dagpengemæssigt, i forhold til optjening af dagpenge. Der er bestemt selvstændige der ikke lykkes med at tjene penge, eller får et stort tab på en kunde f.eks. og de har stadigt ret til dagpenge, baseret på omsætning og kig i regnskaberne.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)