Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min kunde (der er et stort velrennomeret firma) har ikke betalt - what to do?

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Kolding
Tilmeldt 17. Sep 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke

I tillæg til de kloge svar du allerede har fået, har jeg bare lyst til at tilføje lidt praktikaliteter:

Det er altid bedst at begynde venligt, og det indebærer en simpel opringning for at tjekke, om de overhovedet har modtaget fakturaen. Jeg har arbejdet i mange økonomiafdelinger, og jeg ville afgjort lægge ud med at ringe direkte til den afdeling, fordi arbejdsgangene i større virksomheder ofte er sådan, at indkomne fakturaer afleveres og registreres der, inden de sendes ud til godkendelse hos den, der er din kontakt og som har købt din ydelse. Der er ingen grund til at ulejlige din kontakt unødigt, hvis den manglende betaling viser sig at skyldes, at fakturaen aldrig er modtaget. Og det kan økonomiafdelingen fortælle dig om den er.

MEN når du så taler med dem: 1. Sørg for at notere dig det fulde navn på vedkommende, du har talt med. 2. Sørg for at notere, hvad I har aftalt. 3. Sørg for at få vedkommende til at give dig en konkret dato for, hvornår du kan forvente at modtage betalingen - ikke noget med "snart" eller, i løbet af næste uge", bed om en konkret dato for, hvornår pengene kan forventes at stå på din konto.

Når det er vigtigt er det fordi det giver dig klar fornemmelse for, hvornår du skal og kan reagere på en eventuelt stadig manglende betaling. Og fortsætter det, skal du skrive en rykker (ikke ringe igen). Skriftlige rykkere er vigtige fordi du i en strid skal kunne bevise, at du kontinuerligt har gjort krav på dit tilgodehavende, og det er rigtigt svært  hvis man ikke har noget på skrift.

Men, koldt vand i blodet, i dette tilfælde ville jeg ikke være så urolig, de er sandsynligvis bare lidt længe om at få ryddet ud i jule- og nytårsstakkene, ovenstående er også mere til brug en anden gang.

Venligst

Birgitte Asmussen

 

Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder smart Thomas

Det kunne da være jeg skulle overveje det - især hvis det viser sig at være et vedvarende problem.

Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil gerne have navnet på den kontaktperson i Sveafinana.

Fra Brande
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 590
Fra  www.wristease.dk Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa

 

ja men selv om du ikke har problemet så er det dejligt nemt.

jeg sender en faktura på mail til dem, og 2 dage senere har jeg pengene, de tager % alt efter hvor sikker en kunde det er, men syntes det er dejlig smart, og så kan du jo bare give dem op til 30 dage, førhen havde min kunde kun 8 dage, og de blev jo også vildt glade da de så fik en mdr.

men det er tit i bogførings afd. at de holder på pengene, har selv været i et af de største virksomheder, hvor jeg godkendte mange faktura og jeg blev rykket kunden, og det var så bogholderiet der holdt dem tilbage, fordi de så havde lang over 1 millard ekstra at lege med i måske en uge eller måske 2 uger

 

hilsen

 

thomas

 

Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Brigitte - Det er godt at få lidt indblik i hvordan det kører.

Men som sagt har jeg haft kontakt med rekvirenten, og ved at fakturaen er modtaget og godkendt.

Men godt at lære noget :-)

Gode pointer du fremhæver ...

Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt se det jo løber op i mange penge, hvis de kan trække "pinen". Den tanke havde ikke strejfet mig :-)

Fra Brande
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 590
Fra  www.wristease.dk Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa

 

nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad hun hedder, men hun har 31100202 eller ring til hovedfirmaet her er et link

http://www.svea.com/da/dnk/

 

hilsen

 

thomas

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke aka Potentialejægeren:

og derfor undrer det mig blot at der stadig ikke er sket noget ...

Så har du da virkelig en grund til at ringe til bogholderiet.   Se nu bare at komme igang ;) 

 

Ravn

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

selvstændig38:
jeg pengene ind på kontoen 2 dage senere, og så er det dem der skal rykke for betalingen, og det køre kanont, plus kunden får 30 dage og jeg har altid pengene 2 dage efter, jeg betaler ca 2,5% for den ydelser, men så skal jeg ikke bruge kasse kredit

Økonomisk set er det jo en super dyr løsning du vælger at bruge, frem for at bruge kassekreditten.

Spørgsmålet er jo også hvad signal det sender til kunden, at man er nødt til at sælge sin faktura for at få hurtige penge!

 

Ravn

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke aka Potentialejægeren:

Jeg tog i sidste uge - for ca en uge siden - fat i rekvirenten, som straks, efter sigende kontaktede bogholderiet, hvorefter han skriver at nu var det godkendt, og pengene burde være på vej ... 

De trækker den sandsynligvis med vilje, og betalingsfrister på 30-60 dage er ikke usandsynligt.

Jeg arbejdede på et tidspunkt freelance for en stor international organisation med ca. 350.000 medarbejdere på verdensplan, og jeg havde ligeledes månedlige afregninger. Selvom firmaet fik 30 dages betalingsfrist, så kunne de godt finde på at trække den 30 dage ekstra, så der gik 60 dage, inden jeg fik mine penge.

Forinden fakturaen var skrevet, så havde jeg lagt 30 dages arbejde, så samlet set fik firmaet ofte kredit i ca. 75 dage i gennemsnit, og det betyder en del (for begge parter), da jeg havde en betaling på ca. 100.000 kr. om måneden, hvilket så svarer til at firmaet har 250.000 kr. ekstra i likviditet.

Man må derefter gøre op med sig selv, om man kan acceptere dette på disse vilkår, og da jeg mente, at jeg var fint betalt i forvejen, så sendte jeg ingen rykkere pålagt gebyr eller renter.

Dét du kan gøre er at tage kontakt til din kontaktperson og igen nævne, at du stadig ikke har fået dine penge. En intern person kan gøre mere for din sag, end du kan gøre som enkeltstående person, der kontakter bogholderiet.

Alternativet er at overveje SVEA eller lignende services, men de koster jo også en del at anvende, så det er primært kun en løsning, hvis dit alternativ er at trække pengene på din kassekredit. Ellers bliver det for dyrt at anvende sådan en ordning.

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)