Hej Rikke I tillæg til de kloge svar du allerede har fået, har jeg bare lyst til at tilføje lidt praktikaliteter: Det er altid bedst at begynde venligt, og det indebærer en simpel opringning for at tjekke, om de overhovedet har modtaget fakturaen. Jeg har arbejdet i mange økonomiafdelinger, og jeg ville afgjort lægge ud med at ringe direkte til den afdeling, fordi arbejdsgangene i større virksomheder ofte er sådan, at indkomne fakturaer afleveres og registreres der, inden de sendes ud til godkendelse hos den, der er din kontakt og som har købt din ydelse. Der er ingen grund til at ulejlige din kontakt unødigt, hvis den manglende betaling viser sig at skyldes, at fakturaen aldrig er modtaget. Og det kan økonomiafdelingen fortælle dig om den er. MEN når du så taler med dem: 1. Sørg for at notere dig det fulde navn på vedkommende, du har talt med. 2. Sørg for at notere, hvad I har aftalt. 3. Sørg for at få vedkommende til at give dig en konkret dato for, hvornår du kan forvente at modtage betalingen - ikke noget med "snart" eller, i løbet af næste uge", bed om en konkret dato for, hvornår pengene kan forventes at stå på din konto. Når det er vigtigt er det fordi det giver dig klar fornemmelse for, hvornår du skal og kan reagere på en eventuelt stadig manglende betaling. Og fortsætter det, skal du skrive en rykker (ikke ringe igen). Skriftlige rykkere er vigtige fordi du i en strid skal kunne bevise, at du kontinuerligt har gjort krav på dit tilgodehavende, og det er rigtigt svært hvis man ikke har noget på skrift. Men, koldt vand i blodet, i dette tilfælde ville jeg ikke være så urolig, de er sandsynligvis bare lidt længe om at få ryddet ud i jule- og nytårsstakkene, ovenstående er også mere til brug en anden gang. Venligst Birgitte Asmussen
|
Det lyder smart Thomas
Det kunne da være jeg skulle overveje det - især hvis det viser sig at være et vedvarende problem.