Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min kunde (der er et stort velrennomeret firma) har ikke betalt - what to do?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej med jer

Jeg har en kunde jeg laver konsulent arbejde for, har trods gentagne henvendelser fra mig, endnu ikke betalt mit honorar.

Jeg skrev en faktura til betaling d. 28.12.12 

Jeg skrev ikke noget om gebyrer eller renter ved for sen betaling.

Nu er mit spørgsmål:

Hvordan griber jeg det bedst an?

Firmaet er stort og kendt, og har penge nok, og burde (synes jeg) have styr på arbejdsgangene.

Skal jeg skrive en rykker? Og skal der stå noget specifikt angående renter (og hvor meget er det kotume at kræve i renter)?

Jeg afregner med dem månedsvis. Og december var den første måned.

Måske jeg skal anføre noget specifikt på den næste faktura vedr. konsekvenser ved for sen betaling?

Er der nogen der har lignende erfaringer?

Jeg ønsker at bevare en god og sober kontakt med firmaet, da det jo er en god opgave jeg har hos dem ...

Hilsen Rikke 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Start med at ring til deres bogholderi og forhør dig hvorfor der ikke er betalt trods gentagende rykkere.

Du bør nok være klar over at mange af de store danske firmaer selv diktere deres betalingsfrist, nogle køre med helt op til løbende måned + 45 eller 60 dage. 

 

Held og lykke

Ravn

 

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke,

Som Ravn siger, så tag lige at giv dem et opkald. Det kan jo være, at de ikke har modtaget fakturaen eller at den er havnet i spam. Dette ville jo være ærgerligt.

Hvis de stadig ikke reagerer, så send dem en rykker med en deadline på, hvornår du tager sagen videre.

Jeg tror dog, at du vil kunne fange dem på tlf. og forklare sagen. Der er helt sikkert gået noget galt i forløbet.

Mvh
Toke Kruse

P.s. Billy's Billing har  lanceret et nyt rykkermodul til regnskabsprogrammet. Du kan læse mere om det her: https://billysbilling.dk/blog/Ny-feature-Rykkere-og-rykkergebyrer

Fra København
Tilmeldt 31. Mar 09
Indlæg ialt: 211
Fra  Bravo Media ApS - Webbureau Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke

Skriv en (rykker, betalingspåmindelse) og smid 10 dage på betalingsfristen fra du sender betalingspåmindelsen, du kan evt. skrive en tekst der lyder

Vi har endnu ikke modtaget din betaling...
Kære kunde (eller firma navn) Vi skriver til dig, fordi vi desværre endnu ikke har modtaget indbetalingen for din sidste Faktura. Måske er din indbetaling på vej, og har blot krydset denne rykker.

Send betalingspåmindelsen direkte til den person du har startet samarbejdet op med i virksomheden, så skal de nok kontakte dig med hvordan i gør fremadrettet. Det kan jo være du har faktureret en forkert afdeling eller e-mail.

og se om det ikke skulle smide en indbetalingen efter sig, det sker at den slags smutter. Særligt med store virksomheder der starter et nyt samarbejde op, da de medarbejdere der rent faktisk betaler regningerne, måske ikke er blevet ordentligt informeret. 

Håber det kunne bruges.

Med venlig hilsen

Peter

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med de andre. Specielt de store firmaer er "dårlige betalere". Snak med deres bogholderi, så får du også et indblik i rutinen. Der er mange steder at en regning hænger fordi den ikke er blevet godkendt til betaling, eller fordi de dikterer deres egne betalingsbetingelser. 

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Godthåb, ved Aalborg
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 163
Fra  NJKI ApS Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit forslag er at ringe direkte til din kontakt hos det firma. Ikke bogholderiet. Start evt med at spørge om de er tilfredse med den ydelse du har leveret. Derefter bare sig det som det er; pengene er ikke kommet endnu. Måske er der sket en fejl i deres bogholderi?

Det er min erfaring, at det er bedre at tale med den kontakt man har hos kunden (projektleder, indkøbschef eller hvad det kan være) i stedet for en bogholder. I hvert fald hvis du har en lidt mere personlig kontakt med denne end bogholderen.

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville også ringe til deres regnskabsafdeling. Ofte er store virksomheder lidt længere om at betale. De har meget at se til og tager den slags lidt mere afslappet. Jeg har selv prøvet det med et par store kunder. Jeg ringede til dem, og så sørgede de for, at pengene hurtigt blev overført.

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tog i sidste uge - for ca en uge siden - fat i rekvirenten, som straks, efter sigende kontaktede bogholderiet, hvorefter han skriver at nu var det godkendt, og pengene burde være på vej ... 

Fra Egå
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 32
Fra  Potentialejægeren Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

og derfor undrer det mig blot at der stadig ikke er sket noget ...

Fra Brande
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 590
Fra  www.wristease.dk Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

hejsa

 

har selv været i samme situation, hvor jeg har en kunde som ligger over en halv million hos mig.

dem der godkendte hjorde det til tiden, men fordi det var en stor virksomhed, var bogholderiet næsten pålagt at trække dem, fordi det er mange millioner e ville have ekstra en mdr.

 

jeg har nu gjort det nemt for alle.

de får nu 30 dage betalings frist, jeg har solgt mine faktura til noget der hedder sveafinans, og når jeg sender fakturaen til dem får jeg pengene ind på kontoen 2 dage senere, og så er det dem der skal rykke for betalingen, og det køre kanont, plus kunden får 30 dage og jeg har altid pengene 2 dage efter, jeg betaler ca 2,5% for den ydelser, men så skal jeg ikke bruge kasse kredit

 

håber du kan bruge det og jeg har en kontakt person hos svea hvis du eer interesseret i det i fremtiden

 

thomas

 

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)