Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rekrutteringsbureau - afskedigelse af medarbejder

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg benyttede for en noget tid siden et mindre rekrutteringsbureau til at finde en ny medarbejder. Det var 'no cure no pay'. De fandt en kandidat, som jeg ansatte. Betalingen til bureauet var aftalt med 50% af vedkommendes bruttoløn ved ansættelse og 50% bruttoløn efter 3 måneders ansættelse.

Efter 2 måneders ansættelse valgte jeg - pga. vedkommendes manglende salg - at afskedige og fritstille vedkommende med 14 dages løn i opsigelsesperioden. Naturligvis med underskrevet opsigelse. Dog mundtligt, at årsagen var manglende salg. Ansættelsesretligt er alt derfor i orden.

Efterfølgende udformede jeg - efter ønske fra den fritstillede medarbejder - en positiv anbefaling. I den skrev jeg af gode grunde ikke, at afskedigelsen skyldtes manglende salg, men derimod, at afskedigelsen skyldtes omstruktureringer i virksomheden. Hvilket i og for sig også er en del af forklaringen. Men det var naturligvis for at hjælpe vedkommende videre.

Rekrutteringsbureauet fik af den tidligere medarbejder forelagt min anbefaling, hvorfor bureauet fremsendte faktura pålydende de sidste 50% af bruttolønnen, der først skulle betales efter tre måneders ansættelse. Bureauet mener, at min anbefaling til den afskedigede medarbejder hentyder, at årsagen til afskedigelsen skyldtes omstruktureringer (og ikke manglende salg), hvorfor bureauet mener at have 'gjort deres arbejde ordentligt' (som de formulerer det) og derfor opkræver de sidste 50%. Og nu truer med inkasso.

Jeg har en nystartet virksomhed og har ikke tid eller økonomi til at føre dette videre, hvorfor jeg håber, at nogle dygtige mennesker inden for personalejura, HR, afskedigelser etc. kan give mig et svar på, om bureauet er berettiget til de sidste 50%. Det mener jeg naturligvis ikke, da medarbejderen blev opsagt inden for prøvetiden. Medarbejderen var ansat i 2 mdr. og 14 dage (prøvetid inkl.).

Mvh.
New Starter

PS. Selvom det ikke har direkte betydning i sagen, har jeg via Greens trukket virksomhedens sidste tre regnskaber, hvilke alle udviser store underskud - negativ egenkapital i selskabet.

Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du nogen kontrakt eller lignende med firmaet?

For jeg synes at netop den part burde være belyst i en kontrakt.

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Tak for hurtig respons. Den eneste 'kontrakt' vi har er et tilbud via PDF (mail), hvori bureauet takker for 'ordren' og at jeg betaler (som jeg gjorde rettidigt) 50% ved vedkommende ansættelse og at 50% betales efter tre måneders ansættelse. Jeg spurgte telefonisk om der var en kontrakt (betingelser) jeg skulle skrive under på, men blev informeret om, at 'aftalen mellem os er det der fremgåår af tilbuddet'.

Spørgsmålet er jo, om en anbefaling kan bruges som juridisk dokument for 3. part (bureauet) til at opkræve noget, som jeg iflg. deres tilbud ikke skal betale.

New Starter

Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Der fremgår desuden ingen betingelser (ikke engang generelle betingelser) på bureauets hjemmeside.

Fra København
Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Jesper i, at der bør være et punkt om dette i din kontrakt med bureauet?

Hvis ikke, lyder jeres aftale jo på 50% af 3 måneders bruttoløn og så hænger du umiddelbart på den, vil jeg mene - Især når de har set dokumentation/anbefalingen på at dette skyldtes omstrukturering!

- They say life is a Battlefield? I say; Bring it on! 

Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nynne

Tak for respons. Aftalen lyder at jeg betaler 50% af 1 mdrs. brutto ved vedkommendes start - og 50% af 1 mdrs. brutto efter 3 mdrs. arbejde hos mig. Ikke 50% af 3 mdrs brutto.

Hilsen

New Starter

Fra København
Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

New Starter:
Tak for respons. Aftalen lyder at jeg betaler 50% af 1 mdrs. brutto ved vedkommendes start - og 50% af 1 mdrs. brutto efter 3 mdrs. arbejde hos mig. Ikke 50% af 3 mdrs brutto.

Sorry - Der var jeg lidt for hurtig! :)

Men uanset, så hænger du nok på den.

De har jo dokumentation på deres side. Tror du må æde regningen og lære af situationen; Aldrig giv dokumentation som er usand - Heller ikke selvom du gør det i god tro for at hjælpe medarbejderen videre!! 

- They say life is a Battlefield? I say; Bring it on! 

Fra København
Tilmeldt 8. Jan 13
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

.. I øvrigt er det også rigtig dårlig stil overfor medarbejderens kommende arbejdsgiver at du ikke er sandfærdig omkring opsigelsen!

- Du ved hvad det koster dig at finde, ansætte, oplære og opsige en medarbejder.. For ikke at tale om alle de tabte salg, vedkommede har kostet!  

Hvorfor ikke hjælpe andre med at ikke begå samme fejl, hvis du ved vedkommende er en dårlig sælger? 

- They say life is a Battlefield? I say; Bring it on! 

Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Rent teknisk, så udløses de 50% brutto efter 3 måneders ansættelse jo ikke, når den del ikke opfyldes.

Men, de har, i følge din anbefaling, jo ret i at de har gjort deres arbejde godt nok. Dog, så står der jo ikke nogen steder at "de skal gøre deres arbejde godt nok", for at udløse de sidste 50% af en måneds bruttoløn. Jeg mener, der er aftalt at det er efter 3 måneder, der er ikke aftalt at det er hvis de gør "deres arbejde godt nok". Det er sådan jeg opfatter det.

Jeg ville få min advokat til at sende dem et brev. Undersøg eventuelt om du kan få den tidligere ansatte til at bekræfte at denne havde for få eller slet ingen salg i perioden.

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :
nu er det ju ikke sikkert at det manglede salg udelukkende skyldes medarbejdern
Side 1 ud af 3 (25 indlæg)