Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Trække sko fra i skat?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 24. Dec 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg arbejder som sælger i en større dansk elektronik butik og har fået af vide, at de sko jeg bruger på mit arbejde at man kan trække dem fra i skat. Kan dette virkelig passe, hvis ja hvordan angiver jeg så dette på skats side?

Mvh Niclas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nah det lyder også mystisk. Det skulle være du var selvstændig og det var krævet du brugte en special type sikkerhedssko du selv skulle købe, ellers er der ikke noget som helst fradrag for sko eller tøj som du nævner

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skulle være du var selvstændig og det var krævet du brugte en special type sikkerhedssko du selv skulle købe, ellers er der ikke noget som helst fradrag for sko eller tøj som du nævner

Hvis han får sat firmanavn på tøjet eller skoene kan han da trække det hele fra som en udgift i virksomheden. (Kræver selvfølgelig han er selvstændig og iøvrigt kun bruger tingene ifbm. sit arbejde.)

Tilmeldt 20. Apr 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Greve:

Cookie:
Det skulle være du var selvstændig og det var krævet du brugte en special type sikkerhedssko du selv skulle købe, ellers er der ikke noget som helst fradrag for sko eller tøj som du nævner

Hvis han får sat firmanavn på tøjet eller skoene kan han da trække det hele fra som en udgift i virksomheden. (Kræver selvfølgelig han er selvstændig og iøvrigt kun bruger tingene ifbm. sit arbejde.)

Tror du virkelig selv han er selvstændig udfra dette:

Niclask:
jeg arbejder som sælger i en større dansk elektronik butik

Derudover tak for info, tror da jeg skal ud og have fat i nogle nye luksus skjorter, jeg kan jo tilsyneladende bare trykke logo i nakken af skjorterne og så kan de trækkes fra, ik?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Skraldemanden:
Hvis han får sat firmanavn på tøjet eller skoene kan han da trække det hele fra som en udgift i virksomheden. (Kræver selvfølgelig han er selvstændig og iøvrigt kun bruger tingene ifbm. sit arbejde.)

Absolut ikke som personlig virksomhed og ejer. I en virksomhed eller selskab, med en del ansatte og hvor ALLE får samme krav om uniform ja - men absolut ikke som ejer af selvstændig virksomhed (og her som sælger jo naturligvis heller ikke)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 08
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie

Tøj/sko med virksomhedens logo mener jeg altså også at en enkeltmands virksomhed, kan trække fra. 

Har du en henvisning til, hvor der står det modsatte?

Med venlig hilsen 

Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 07:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke nok med et lille ubetydeligt logo i nakken på en luksusskjorte.

Skat vil blot sige at de også kan bruges privat, og så får du selv regningen.

Venligst

Brian Phillip

Fra Århus N
Tilmeldt 13. Aug 12
Indlæg ialt: 932
Fra  TORNBJERG Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Bliver nød til at registrere et enkeltmands firma!

Man kan da spare meget på tøj og elektronik så :o)

"Jeg skal da lige have en arbejds computer til 15.000!" ;-)


Spøg til side, er faktisk nysgerrig for om Cookie kommer med et link, det er da nyttig viden :-)! 

http://tornbjerg-cute-cut.dk/ - Hundefrisør i Århus, hundeklip, soignering mm.

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - der er ikke forskel på skattereglerne med ApS og enkeltmands. Sålænge der logo på og ikke kan bruges til andet er det lige meget om du ejer !

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle

Omkostninger til beklædning eller arbejdstøj, herunder sko har gennem lang tid haft en fast praksis fra SKAT, hvor udgangspunktet jvf. Statsskattelovens § 6 er, at der normalt er tale om private omkostninger uden fradragsret.

Det fremgår bl.a. her

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061774&vId=206519&search=bekl%E6dning*#2083470

hvor det bl.a. fremhæves:

Udgifter til arbejdstøj

Udgangspunktet er, at udgifter til tøj, herunder arbejdstøj, er en ikke fradragsberettiget privat udgift efter SL § 6, stk. 2.

En selvstændigt erhvervsdrivende kan dog som driftsudgift trække eventuelle merudgifter fra til arbejdstøj, hvis

  • der er tale om specialbeklædning, som ikke egner sig til at blive brugt privat, og
  • det påfører den erhvervsdrivende merudgifter, selv om der tages hensyn til, at det almindelige tøj spares for slid.

Eksempel

En popsangerinde fik ikke fradrag for udgifter til scenebeklædning ud over et skønsmæssigt fradrag på 5.000 kr. Hun havde ønsket fradrag for udgifter til scenebeklædning med 11.620 kr. og til hår og makeup mv. med 10.499 kr., i alt 22.119 kr. Højesteret udtalte, at udgifter til tøj, frisør og makeup mv. i almindelighed er privatudgifter, der ikke er fradragsberettigede efter statsskatteloven. Sangerinden havde ikke bevist, at der var grundlag for at tilsidesætte det skønsmæssige fradrag, fordi hun ikke havde godtgjort en direkte sammenhæng mellem indkomsterhvervelsen og alle de udgifter, som hun havde krævet fradrag for. Se SKM2010.549.HR.

En gårdejers udgifter til arbejdstøj blev anset for ikke-fradragsberettigede privatudgifter efter SL § 6, stk. 2, selv om hans landbrugsvirksomhed var undergivet særlig veterinær kontrol. (Kontrollen frikendte dog hans husdyr for nogle hyppigt forekommende husdyrsygdomme). 

Gårdejerens udgifter var gået til almindeligt tøj, som han dog havde købt, fordi han som landmand af hygiejniske grunde måtte skifte tøj hyppigere end i andre erhverv, fx når han gik fra at arbejde i marken til at arbejde i stalden. Se TfS 1988, 450 LSR.

Det kan derfor konkluderes, at der for sko kan gives fradrag for eks. særlige sikkerhedssko, som ikke er anvendelige til privat brug.

Samme udgangspunkt er der for arbejdstøj - Det skal ikke kunne anvendes privat!

Ved påføring af reklame og/eller logo, så er det præcis samme forhold, som skal iagttages omkring den private anvendelse, hvorfor et relativt lille loge/reklame næppe vil give fradrag, hvorimod en fælles dresscode for alle ansatte vil kunne give fradrag, når det er et krav fra arbejdsgiveren.

Herudover vil der følgelig kunne gives fradrag for arbejdstøj, hvor der et tale om et særligs beskidt arbejde (skorstensfejere, mekanikere m.v.) eller særlig slitage af tøjet.

Det er desværre ikke muligt at give et 100% fyldestgørende svar på fradragsretten, idet det må vurderes i de aktuelle tilfælde.

Tonny

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)