Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad gør to aminoer der vil starte firma sammen?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i den heldige situation at jeg har fået en god ven igennem Amino. Vi har sparret en del og udvelkslet ideer.

Vi har fået en del på plads omkring opstart af webshop, produktsortiment osv, men sidst vi snakkede sammen gik det op for os at vi nok blev nødt til at lave et aps eller lignende da vi jo skal have rene linjer omkring ejerskab osv.

Er her nogen der har erfaring med opstart af virksomhed sammen med en anden?  Hvis det er et aps vil det højest sandsynligt være mig der skal hoste op med de 80000kr af den simple årsag at det er mig der kan klare den del, men vi skal jo på en eller anden måde stadig være 50/50

Jeg er helt med på at vi skal have hjælp af advokat eller revisor til at oprette firma/aps, men vil gerne have del i jeres erfaringer og viden så vi er så velforberedte som muligt. Måske er der muligheder vi ikke har tænkt på, praktiske ting osv.

Jeg er selv selvstændig med enkeltmandsvirksomhed med 1-2 ansatte, men regner ikke med at det skal blandes sammen. Min kammerat har før haft cvr nr. og skal have det igen pga diverse små opgaver, men skal desuden starte på noget efterudd. så han vil muligvis være på SU et par år.

Glæder mig til at læse jeres inputs.

God aften fra Rasmus

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. May 12
Indlæg ialt: 313
Fra  Grafikr ApS Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften Rasmus!

Så fedt, at I har sparret sammen her på amino.

I kunne selvfølgelig også lave et I/S, hvis I laver en kontrakt indbyrdes om, at I hæfter på jeres begge.

Hvis I bor tæt på hinanden, har I mange muligheder, da det trods alt er nemmest at arbejde sammen, når man er tilstede.

Min pointe i indlægget. Jeg synes, I skal starte med I/S.

Mvh

Kiranan Vijayakanthan
Mr. Mista

Fra Køge
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 484
Fra  IT Operators Aps Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus. 

Der er ikke så meget at at rafle om - I skal have et Aps med 50/50 ejerandele. 

På den måde er der rene linier og i kan, hvis det skulle ske, købe hinanden ud, uden at det beskadiger forretningen. 

I skal naturligvis have BÅDE en revisor og en advokat ind over under stiftelsen, så i får de rigtige vedtægter mv. lavet fra starten.

IT Operators Aps - Professionel IT Service og Support 

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kiranan Vijayakanthan:
Min pointe i indlægget. Jeg synes, I skal starte med I/S.

Er det fordi der ikke skal stilles nogen penge som garanti ved stiftelse at du foreslår et I/S?

Jeg kan nemlig ikke lige få øje på fordelen ellers ift fx aps:)

Er det noget DU har erfaring med?

Som sagt er det ikke noget problem at stille 80K til et aps men der ville skulle udfærdiges et elelr andet på papir omkring det da det vil være mig der kan rejse beløbet.  (nu må i lige sige til hvis der er nogen ved at det er en dårlig ide at skrive på amino at man mener man er i stand til at rejse et givent beløb)

Tak for dit svar.

Vh Rasmus

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Gregersen:

Der er ikke så meget at at rafle om - I skal have et Aps med 50/50 ejerandele. 

På den måde er der rene linier og i kan, hvis det skulle ske, købe hinanden ud, uden at det beskadiger forretningen. 

Det var også umiddelbart det jeg havde tænkt, og det der så lige skulle hjælp til var det med at der til at starte med nok ville være lidt ubalance ift hvem der investerer de første penge i apsset.

Har du selv erfaring med det?

Jeg er faktisk selv blevet medejer i et aps (bar), dog kun med 2,5% ejerskab, men princippet er jo det samme

Og yes... vi skal have proff hjælp:) Men ved af erfaring at det er rart at være velforberedt når man beder om hjælpen, så man fx ikke skal bruge de første to timer hos advokaten på at blive undervist i fordelene ved de forskellige løsninger:)

Tak for svar.

Fra Godthåb, ved Aalborg
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 163
Fra  NJKI ApS Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke har pengene til din del af indskuddet, men din makker har alle pengene, kan du låne halvdelen af ham:

 

Lav et lånedokument, så det formelt er iorden. X låner Y 40000, og det aftales at Y tilbagebetaler sådan og sådan til den og den rente.

 

Det er en måde på det, i hvert fald..

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Lassen:

Lav et lånedokument, så det formelt er iorden. X låner Y 40000, og det aftales at Y tilbagebetaler sådan og sådan til den og den rente.

Det var også noget i den stil jeg havde i tankerne, og præcis den slags indput der er gode at få her på Amino, så vi kan tage stilling til den slags på forhånd:)

Tak

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Rasmus Ramskov:

Er det fordi der ikke skal stilles nogen penge som garanti ved stiftelse at du foreslår et I/S?

Jeg kan nemlig ikke lige få øje på fordelen ellers ift fx aps:)

Jeg syntes ikke du skal afskrive et interessentskab som en mulighed. Har virksomheden behov en startkapital på 80.000 kr?

Jeg har stiftet flere interessentskaber samt anpartsselskaber, og det har været forskelligt fra gang til gang, hvad der har givet mest mening.

Prøv at læs lidt om fordele/ulemper om interessentskaber her: http://www.jura-guide.dk/interessentskab

Hvis i vælger at stifte et anpartsselskab, syntes jeg dog, at du bør overveje at opsætte det i en holdingstruktur. Dvs. du stifter 2 selskaber, dit eget holdingselskab og jeres fælles driftsselskab (som ejes 50% af dit holdingselskab). Der er flere fordele, men primært betyder det, at du undgå personlig beskatning ved udbetaling af udbytte, læs mere under "Overfør udbytte skattefrit med holdingselskab": http://www.jura-guide.dk/holdingselskab

Med hensyn til selve stiftelsen, så er det en simpel sag, som der reelt slet ikke er behov for advokater eller revisorer til - se evt. www.webreg.dk. Der hvor jeg vil anbefale at i især får rådgivning, er i forbindelse med indgåelse af jeres indbyrdes aftale - dvs. en ejeraftale og vedtægter ved et ApS eller en interessentskabskontrakt hvis i vælger et I/S.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Poulsen:

Jeg syntes ikke du skal afskrive et interessentskab som en mulighed. Har virksomheden behov en startkapital på 80.000 kr?

Jeg har stiftet flere interessentskaber samt anpartsselskaber, og det har været forskelligt fra gang til gang, hvad der har givet mest mening.

Prøv at læs lidt om fordele/ulemper om interessentskaber her: http://www.jura-guide.dk/interessentskab

Hvis i vælger at stifte et anpartsselskab, syntes jeg dog, at du bør overveje at opsætte det i en holdingstruktur. Dvs. du stifter 2 selskaber, dit eget holdingselskab og jeres fælles driftsselskab (som ejes 50% af dit holdingselskab). Der er flere fordele, men primært betyder det, at du undgå personlig beskatning ved udbetaling af udbytte, læs mere under "Overfør udbytte skattefrit med holdingselskab": http://www.jura-guide.dk/holdingselskab

Med hensyn til selve stiftelsen, så er det en simpel sag, som der reelt slet ikke er behov for advokater eller revisorer til - se evt. www.webreg.dk. Der hvor jeg vil anbefale at i især får rådgivning, er i forbindelse med indgåelse af jeres indbyrdes aftale - dvs. en ejeraftale og vedtægter ved et ApS eller en interessentskabskontrakt hvis i vælger et I/S.

Tak for de super fine links!

Vi har faktisk regnet os frem til at der måske bare skal bruges 30000kr til opstart plus salær til adv. eller rev. og det ville selvfølgeligt være fint at undgå at skulle stille 80000 da det ikke er en mulighed pt for os begge, men udover det har jeg ikke rigtigt fået øje på fordelen ved et interessentselskab endnu? Bryder mig egentligt heller ikke om delen med solidarisk hæftelse, ihvertfald ikke som det lyder ved første læsning.

Tilgengæld lyder det som om der kun er fordele ved at stifte et holdingselskab, ihvertfald for mig. 

Kan du evt. uddybe hvad det er du tænker er fordele ve det interessantselskab for os, udover at vi slipper for at have penge op af lommen

Og mener du kun det er ved stiftelse af et aps at det er en fordel for os at stifte hvert vores holdingselskab, og ikke hvis vi stifter et I/S?

Vh Rasmus

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Ramskov:

(..) men udover det har jeg ikke rigtigt fået øje på fordelen ved et interessentselskab endnu? Bryder mig egentligt heller ikke om delen med solidarisk hæftelse, ihvertfald ikke som det lyder ved første læsning.

Jeg tror de fleste vil se den valgfrie kapitalbinding som den største fordel i et I/S. Men der er også andre: for et I/S (som er personligt ejet) behøver du ikke at lave årsrapport. Da et I/S ikke er et selvstænding skatteobjekt, betyder det at al overskud "automatisk" går direkte videre til ejeren. Hvis I/S'et er personligt ejet betyder det altid en personlig beskatning når der er overskud. Det er naturligvis ikke optimalt. Men er der derimod tale om et underskud, så er dette også personligt, og giver fradrag på selvangivelsen.

Den helt store ulempe ved I/S'er er, som du også selv siger, den solidariske hæftelse.

Rasmus Ramskov:

Og mener du kun det er ved stiftelse af et aps at det er en fordel for os at stifte hvert vores holdingselskab, og ikke hvis vi stifter et I/S?

I kan godt lade et I/S været ejet af 2 anpartsselskaber, eller ét anpartsselskab og en person. Jura I/S (som jeg har har linket til tidligere) er fx stiftet som et I/S ejet af to anpartsselskaber.

Den solidariske hæftelse er der dog stadig, mellem ejerne - men hæftelsen omfatter så kun holdingselskaberne (og fx ikke en personlige formue).

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)