Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan de 80.000 i startkapital til et ApS anvendes

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

bacardil:
Tillykke med at du kender mange der ikke tjener penge det første år. 

Jeg vil ikke tage en diskution omkring dette, hvis du mener at man ikke må bruge de penge der indskydes så er det fint med mig, jeg ville selv bruge dem hvis det var nødvendigt og har aldrig oplevet andre sige det var ulovligt.

det virker lidt som om du vil tage diskussionen - kan du bestemme dig?? (og hvis du ikke har hørt om virksomheder der ikke tjener penge det første år, skal du samtidigt her bydes rigtigt velkommen her til jorden)

Ja, jeg har bestemt mig for om jeg vil eller ej :)

Tilmeldt 22. Sep 11
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det virker lidt til at denne tråd har taget lidt en forkert drejning. Bare lige for at sikre mig at vi er enige, så er det lovligt at bruge de 80.000 som det kræver i startkapital til et ApS, til udviklingen af det software jeg skal bruge? 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

schua123:
Er det muligt at de 80.000 der skal til for at starte et ApS kan bruges på ting i virksomheden, her tænker jeg på det software vi skal have udviklet, kan det stå som værende en aktiv for de 80.000

Meget kort: JA

Lidt længre version: Der er ingen problemer så længe egenkapitalen er intakt, altså så længe de værdier der stå i selskabet svare til egenkapitalen.

Det her var egentlig bare for at skære det lidt tydeligt ud. Det står også i Cokie's indlæg sammen med nogle gode betragtninger om kapitaltabssituationer. 

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

David Brodin Larsen:

schua123:
Er det muligt at de 80.000 der skal til for at starte et ApS kan bruges på ting i virksomheden, her tænker jeg på det software vi skal have udviklet, kan det stå som værende en aktiv for de 80.000

Meget kort: JA

Lidt længre version: Der er ingen problemer så længe egenkapitalen er intakt, altså så længe de værdier der stå i selskabet svare til egenkapitalen.

Det her var egentlig bare for at skære det lidt tydeligt ud. Det står også i Cokie's indlæg sammen med nogle gode betragtninger om kapitaltabssituationer. 



Fnt svar så man forstod det David ;-)
Giver dig lige nogle stjerner ;-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

schua123:
Bare lige for at sikre mig at vi er enige, så er det lovligt at bruge de 80.000 som det kræver i startkapital til et ApS, til udviklingen af det software jeg skal bruge? 

Ja absolut - som beskrevet er det naturligt at bruge ApS kapitalen til noget der normalt har en værdi (modsat bare at udbetale den tilbage til sig selv), og hvis vi taler 80.000 så vil din software jo skulle afskrives med 25% om året (husk i år + 15% som statspræmie så du afskriver påp 92.000) hvorfor du jo stadigt vil have 60.000 (92.000 - 25%) kr i ren ApS kapital. Det giver fin fornuft. Det er som nævnt heller ikke forbudt at bruge den helt på andet, det handler bare om forståelse for, at du ikke bør betragte den som al anden indtjening der bare kan bruges, men i princip som noget der løbende skal findes som egenkapital

Du kan sagtens bruge den på et aktiv - også på lager - hvor den fulde værdi bliver der. Det som du som ny skal være lidt fokuseret på er blot, at holde en egenkapital i området de 80.000 kr løbende - men der er ingen lov om ikke at bruge den som du vil - kun om at den så skal erstattes af anden indtjening - og det er på den måde den skal ses anderledes end alle andre penge firmaet har.

(Rettelse: hups så først nu, at David jo havde svaret - men så har du det jo klart - held og lykke med selskabet)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare lige for den helt klare præcision så hedder det sig i selskabsloven pg. 119, at ledelsen skal indenfor 6måneder fra der er konstateret kapitaltab afholde en generalforsamling hvor der redegørelse for hvorledes egenkapitalen skal reetableres.
Kapitaltab er mindre end 50% eller under 62.500.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep, bliver lidt sjovt at se om grænsen på 66.200 som jo knytter sig til 50% af gamle 125.000 kr ApS kapitalkrav og derfor er langt mere end 50% af nyere 80.000 kr nu bliver ændret, i alle fald for de nye ApS fra den forventede nye lov fra 2014, hvor ApS jo formentlig kan stiftes med 50.000 kr i kapital, og krav om retablering af kapital ved 62.500 jo bliver meningsløs
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:
Jep, bliver lidt sjovt at se om grænsen på 66.200 som jo knytter sig til 50% af gamle 125.000 kr ApS

Cokie...... nu må du lige finde lommeregneren frem, 62.500... Du ved godt at det er jurister der ikke kan regne, ikke revisore CoolBig SmileSkype-BigSmile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

David Brodin Larsen:
nu må du lige finde lommeregneren frem, 62.500.
 Ih altså - ved ikke om det er en undskyldning, men at skrive på Ipad med tykke fingre giver den slags - men ja 50% af gamle 125.000 er 62.500 og jeg er så hverken jurist eller revisor - selv om det vist ikke undskylder tykke fingreBig SmileStick out tongue

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil det sige, at hvis jeg nu etablerer et Aps sammen med min partner, og vi anvender dele af indskudskapitalen til de første måneders huseleje i virksomheden, og istandsættelse af lokalerne, så er det ikke tilladt?

Hvad med f.eks. udgifter til revisor? Kan den udgift betales fra startkapitalen? Eller trykning af reklamer?

Mvh

Bjarne

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)