Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål omkring overskud af enkelmandsfirma

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 37
Fra  plaze.dk Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige et enkel spørgsmål omkring overskud, af enkelmandsfirma, som jeg håber i alle vil være behjælpelige med at finde for mig

Jeg er godt klar over at de sikker ligger herinde mellem alle indlæggene. sorry

1: Når man starter enkelsmandfirma, såfrem man laver et overskud, og vælger at benytte overskuddet, til at indkøbe flere varer. hvordan beskattes man så? 

hvad jeg læser mig frem til, så  skal du kun beskattes i det omfang du har et overskud stående? er det forkert? 

Og godt nytår til alle derude .

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt - men du må nappe noget kursus, evt skats iværksætterkurser som minimum (kontakt erhvervsrådgivningen i din kommune) Der er MANGE regler om regnskab men her kopi af en af mine standards hvor dit spørgsmål også behandles:

ENKELTMANDSVIRKSOMHED PERSONLIG VIRKSOMHED:

Det er Vigtigt at forstå, at virksomhed og person er to sider af samme sag.

MAN SKATTER AF RESULTATET – og ikke af det man hæver til sig selv, der er i princip ikke noget der hedder løn i en personlig virksomhed

Man får ”løn” ved at hæve når der er råd til det, og det bogføres over mellemregning i egenkapitalen under status

Det har således ikke spor indflydelse på resultat og det man hæver privat har således ingen skattekonsekvens. Hæver man mere end virksomheden kan bære, ja så er det jo penge man må skylde kreditorer eller bank, og det har ikke spor med skat at gøre

Man skatter af indtægter minus udgifter = overskud – og ens hævninger er slet ikke med i driften

Årets overskud er indtægter minus virksomheds-udgifter og helt uden private hævninger. 

Køber man varelager, så er dette ikke i sig selv en udgift. Det er det først når den købte vare er solgt. Så længe den ligger på lager, så er den købsprisen værd, og det er lige meget om værdien ligger i varer eller står i banken, så indkøb af varelager reducerer ikke et overskud.

Man fører regnskab efter årsregnskabsloven og bruger tallene derfra til at udfylde den udvidede selvangivelse fra pt 111 og frem

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

... og hvis det er overskuddet for 2012 du sidder og kigger på nu, så er det for sent af bruge pengene i 2013 for at mindske overskuddet. 2013 er et nyt kapitel og der hører et nyt overskud med, som du så kan tage stilling til, hvordan du vil påvirke i år.

Men bemærk altså som John også er inde på, at varekøb ikke umiddelbart kan hjælpe dig med at betale mindre i skat.

Mvh. Jens Iversen

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 37
Fra  plaze.dk Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit hurtige svar. 

Jeg har faktisk været til de kursuser som der afholdes af iværksætterstøtterne mm. men jeg er vel bare som ret mange andre, at lige det med skatter, det kan glemmes hurtigt :)

Jeg viste dog ikke det med varelager, men det giver dog alligevel mening idet værdien jo som du selv siger stadigvæk ligger i varen. 

Men det vil jo faktisk sige, udbetaler jeg ikke løn, på noget tidspunkt men blot køber mere, så har jeg reelt kun driftudgifter af trække fra., men da jeg stadigvæk har alm arbejde, trækkes det vil blot fra min alm indkomst som fradrag

jeg tror jeg gie fik svaret på det jeg manglede. tak for det 

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 37
Fra  plaze.dk Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jens

Det var slet ikke om sidste års regnskab. 

Mit firma er ikke startet endnu :D det var mere for ikke at snuble i alle de indviklet regler, som man lige bør kende

 

Fra Odense
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det skrev du i øvrigt også i teksten ser jeg nu, så jeg må have misset det da jeg læste den første gang - det beklager jeg! :-)

Mvh. Jens

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)