Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Programmører vil ikke arbejde "gratis"...

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

@Bo

Det lader til vi er helt enige. Og for at vende tilbage til trådstarter så er problemet at mange af de idemænd der er på Amino netop ikke har alt det du f.eks. har. De har ingen erfaring med it-projekter, ledelse, SEO eller andre ting, og så er det meget svært at finde et team der vil arbejde på ens ide.

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

KrogDK:
I stort set samtlige af disse debatter, skydes trådstarter ned - ofte med den begrundelse, at vedkommende ikke får kommunikeret ud, hvad han/hun selv byder ind med i et samarbejde. Dog synes jeg at dette er ganske fornuftigt beskrevet i enkelte tilfælde, men stadig får de ingen positiv respons.

Det er egentligt ret simpelt: som udvikler/programmør har jeg selv langt flere idéer end jeg nogensinde får tid til at føre ud i livet. Derfor prioriterer jeg min tid med hård hånd, og starter kun et projekt op, hvis jeg tror på at idéen kan kaste nogle penge af sig og projektet samtidigt kan udfordre mig personligt/fagligt.

Når Amino-bruger "idé haves99" tilfældigvis lander på Amino, bliver grebet af stemningen og beslutter sig for at søge efter en "kan det hele til den halve pris og allerhelst gratis, da ingen penge haves"-programmør, så er det rigtigt svært for mig at tage det seriøst.

Et gennemsnitligt "idé-oplæg" på Amino indeholder typisk fraser som: "jeg har en genial idé", "jeg kan ikke røbe mere lige nu", "ingen penge", "procentdel af overskuddet, hvis det bliver en succes" (læs: ellers har du fjollet rundt for din egen regning), "du SKAL kunne... og så SKAL du kunne... og det er et must, at du KAN..."

Med andre ord, består "idé-oplæggene" af en masse krav, hensigtserklæringer og fine adjektiver, men der står (ofte) ingenting eller meget lidt, om, hvilken værdi idémanden skyder ind i projektet (ud over sin fabelagtige ídé og skulderklap adlibitum til programmøren).

Set fra en programmørs synsvinkel: Mange af de idémænd, der søger efter programmører til deres projekter her på Amino virker altså - undskyld udtrykket - noget idéforladte og meget lidt selvhjulpne, når de forsøger at få andre med på vognen - hvilket bestemt ikke er et godt udgangspunkt for et partnerskab.

Min opfordring til idémændende er, at de i stedet lægger ud med at tænke grundigt og længe over, hvad de vil med deres idé, hvordan den skal udføres og hvad de selv kan bidrage med, før de involverer andre. Først når et idé-oplæg præsenterer en velbalanceret fordeling af risiko, indsats og belønning (for henholdsvis idémand og programmør), kan jeg begynde at tage det seriøst. Hvis idéen samtidigt bliver præsenteret, så jeg har mulighed for at forestille mig den i sin udførsel, kan min interesse (måske) vækkes.

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

@Thomas- ja, fokus ryger faktisk helt fra det oprindelige spørgsmål, jeg undskylder for min med virkende!

 

tilbage til tråd- selvfølgelig skal man tænke sig om før man kaster sig ind i noget projekt sammen med nogle som ingen har forstand på - men måske det lige er det rette for programmør for selv at gøre nogle andre ting, lære, udvikle, netværk- what ever.- det er jo derfor det er lidt svært at sige generelt at sådan noget er forkert, for hvad jeg føler rigtig, er måske forkert for dig.- de dygtige folk har jo sikkert også nogle lære penge i baggage for at have opnået der hvor de er.

Man arbejder sig lidt op af rangstigen, og måske nogle føler det er den måde de vil på- Cool med mig.

Tager sku også hatten af for dem der smider en ide og dem der tager den, uden for meget dikkedar, men blot fordi de gerne vil noget og har iværksætter blod i årene, de kan måske alligevel crashe noget godt sammen.

Så nogle vil sige nej og andre ja - og begge dele er cool

Tilmeldt 7. Nov 11
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Super debat -

Har selv erfaring fra salg som jeg arbejder med til dagligt og har gjort det i mange år, jeg får ideer hele tiden og kender da lysten til bare komme igang.

Tror det mange gange er fordi folk er nye og ikke kender til det at udvikle en ide og koncept med alt hvad det indebære

Syntes på mange af disse tråde at det virker til at være unge mennesker.

Det har vi alle været, hørte en klog mand som har fundet ud af at man ikke kan gennemskue konsekvens før man er 22-23

Man har måske hørt et interview med en iværksætter hvor det lyder nemt, man sidder med sin ide og kan næsten ikke være i sin egen krop den skal bare ud og helst igår man kender ikke alt der ligger bagved så det virker jo nemt.

Alt er ikke sort og hvidt så selvfølgelig er det ikke gældende for alle tilfælde, det er der jo glimrende eksempler på.

Kan godt forstå at en webudvikler som er her meget og læser alt, kan blive irriteret, men så lad hver at svar på tråden for de vil altid komme.

Er selv stoppet med at læse nyheder på ekstra bladet fordi jeg hver gang blev jeg irriteret over dumme jounalister og løgnagtige overskrifter, men i stedet for at blive ved med at gå derind lod jeg vær og det hjalp.

Lad det ikke blive et problem lad vær at læs tråden og kom videre med dit, lad dem svarer som kan se en ide i det eller hjælpe personen til rette vedkommen.

Kan du ikke lade vær at læse dem og blive irriteret så hav en lille standard tekst, hvor du pænt fortæller at personen må tilbage i værkstedet og gøre sig nogen større tanker.

Forvent ikke at der kun kommer dygtige iværksættere med styr på det hele.




Fra Tilst
Tilmeldt 2. Sep 11
Indlæg ialt: 5
Fra  32Consult.dk Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder til dagligt i et iværksættermiljø i Århus, hvor der er mange forskellige virksomheder. Et kendetegn som dog gør sig gældende for de fleste er, at de på et eller andet tidspunkt har et behov for at få udviklet noget software, værende det til web, mobil eller win/mac.

Nogle af de idemænd, som sidder hernede og som ikke selv kan udvikle har let brugt 100-200.000 på at få et minimum viable product op at stå og bruger oceaner af tid på at sælge, udbygge, administrere, sælge og sælge :) De har med mine øjne vist commitment, hvilket jo er nerven i en ide's chance for at blive til noget.

Min egen baggrund er  økonom med mange års it-arkitekt og udviklererfaring og jeg kan se, at hvis jeg skal få en af mine egne ideer op at stå kræver det at vi er flere fra starten. Dvs. jeg skal sælge min ide til andre, jeg leder ikke efter programmører men derimod sælgere/administratorer m.v. og her er det så mit spørgsmål opstår til KrogDK, for hvad ville få dig til at vælge mit projekt og droppe dit eget. Det er den situation man som udvikler ofte står i. Bare i de sidste 3 måneders tid, har jeg da fået 3-4 tilbud fra folk om at indgå i deres projekter enten som arkitekt eller udvikler og kun et af de projekter har jeg aktivt fundet interessant, årsagerne hertil var:

* Kendt idemanden i et lille år fra iværksættermiljøet
* Han har vist commitment (brugt megen tid og penge på projektet)
* Der er allerede andre som også er med på projektet, så ideen er ikke kun båret af en mands lyst 
* Projektets potentiale kan på sigt oppebære, det antal folk som det kræver at udvikle det

Så hvad ville få dig til at gå på en andens projekt?

mvh

Dennis Cassøe

Fra Kolding
Tilmeldt 2. Jun 12
Indlæg ialt: 80
Fra  SponsorDB.dk Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hold da op, mit indlæg har godt nok igangsat en ivrig debat herinde. Det kunne tyde på, at emnet har været værd at bringe til overfladen, og jeg må samtidig rose samtlige debatører for en saglig og konstruktiv debat - thumbs up!

Det lader til at der hersker en generel enighed blandt debatørerne (programmører eller ej), hvilket egentlig er meget interessant. Jeg håber at rigtig mange "idemænd" har læst med i debatten, og forhåbentlig lært en masse om, hvordan de bør gribe situationen an, såfremt de mangler samarbejdspartnere til deres projekt - hvadenten det er programmører, økonomer, marketingfolk m.m.

Kan vi grundlæggende opsummere det således:

* En idé er max 5% værd - eksekveringen er de sidste 95%
* Gennemtænk ideen
* Lav en forretningsplan (i det mindste en business case eller prospekt)
* Find ud af hvad DU har at tilbyde i et partnerskab
* Find ud af hvad du PRÆCIS søger efter
* Vis commitment (bind penge eller andet i projektet - løb en risiko)
* Skil dig positivt ud - sælg dig selv, ikke din idé
* Løb projektet igang (mock-ups, kravspecifikation m.m.)
* Vær generelt professionel i din fremtoning/henvendelse

I må meget gerne tilføje flere punkter, eller kommentere på ovenstående.

Generelt kan man vel sige, at programmørerne ikke anvender Amino for at finde fremtidige samarbejdspartnere (læs: opstart af nye projekter), da de i forvejen er fuldt booket, og i realiteten også selv har skrivebordsskuffen fuld af gode ideer, som de ligeledes ikke har tid til at igangsætte. Der skal derfor noget ekstraordinært (eller nære/gode relationer) til at overbevise dem om, at de skal gå all-in på dit projekt fremfor deres eget. Det er egentlig ganske logisk.

Lad endelig debatten rulle, såfremt I har mere at byde ind med.

Ha' en fortsat fantastisk weekend! 



Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 72
Fra  BitLizard Software Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

KrogDK:
Hold da op, mit indlæg har godt nok igangsat en ivrig debat herinde. Det kunne tyde på, at emnet har været værd at bringe til overfladen, og jeg må samtidig rose samtlige debatører for en saglig og konstruktiv debat - thumbs up!

Helt enig! En af de bedste og mest konstruktive debatter jeg længe har set på Amino Smile

Din opsummering af debatten rammer fuldstændig plet efter min mening.

/Klaus

BitLizard Software

Udvikling af apps til iPhone og Android

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

KrogDK:

Kan vi grundlæggende opsummere det således:

* En idé er max 5% værd - eksekveringen er de sidste 95%
* Gennemtænk ideen
* Lav en forretningsplan (i det mindste en business case eller prospekt)
* Find ud af hvad DU har at tilbyde i et partnerskab
* Find ud af hvad du PRÆCIS søger efter
* Vis commitment (bind penge eller andet i projektet - løb en risiko)
* Skil dig positivt ud - sælg dig selv, ikke din idé
* Løb projektet igang (mock-ups, kravspecifikation m.m.)
* Vær generelt professionel i din fremtoning/henvendelse

enig, den skulle næsten stå som et must du lige skulle gennemgå og have læst samt acceptere før du kunne smide et opslag op i den kategori om ide, så kan de lige selv sætte flueben ud fra de punkter du nævner,Wink hvis alle gøre sig den tjeneste at have pointen af den her tråd i baghovedet, vil det være meget mere spændende at læse de forskellige opslag, og det vil gavne den enkelt usandsynlig meget og blive taget seriøst.!

Det er en spændende og yderst brugbar debatYes

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

KrogDK:

Hold da op, mit indlæg har godt nok igangsat en ivrig debat herinde. Det kunne tyde på, at emnet har været værd at bringe til overfladen, og jeg må samtidig rose samtlige debatører for en saglig og konstruktiv debat - thumbs up!

Det lader til at der hersker en generel enighed blandt debatørerne (programmører eller ej), hvilket egentlig er meget interessant. Jeg håber at rigtig mange "idemænd" har læst med i debatten, og forhåbentlig lært en masse om, hvordan de bør gribe situationen an, såfremt de mangler samarbejdspartnere til deres projekt - hvadenten det er programmører, økonomer, marketingfolk m.m.

Kan vi grundlæggende opsummere det således:

* En idé er max 5% værd - eksekveringen er de sidste 95%
* Gennemtænk ideen
* Lav en forretningsplan (i det mindste en business case eller prospekt)
* Find ud af hvad DU har at tilbyde i et partnerskab
* Find ud af hvad du PRÆCIS søger efter
* Vis commitment (bind penge eller andet i projektet - løb en risiko)
* Skil dig positivt ud - sælg dig selv, ikke din idé
* Løb projektet igang (mock-ups, kravspecifikation m.m.)
* Vær generelt professionel i din fremtoning/henvendelse

I må meget gerne tilføje flere punkter, eller kommentere på ovenstående.

Generelt kan man vel sige, at programmørerne ikke anvender Amino for at finde fremtidige samarbejdspartnere (læs: opstart af nye projekter), da de i forvejen er fuldt booket, og i realiteten også selv har skrivebordsskuffen fuld af gode ideer, som de ligeledes ikke har tid til at igangsætte. Der skal derfor noget ekstraordinært (eller nære/gode relationer) til at overbevise dem om, at de skal gå all-in på dit projekt fremfor deres eget. Det er egentlig ganske logisk.

Lad endelig debatten rulle, såfremt I har mere at byde ind med.

Ha' en fortsat fantastisk weekend! 



Er ikke helt enig. Efter at have siddet og læst x antal programmører som har vist meget gode resultater med deres projekter må jeg komme med en del indskydelser.  Som programørerne er inde på, så har de fleste ide folk ikke et klap begreb om omfanget af at opbygge en software baseret service/website/applikation, men samtidig melder i så som programører ud at ideer ikke er en skid værd. Hvor er selve processen dækket ind henne af ? Kender mange programører, både erfarne og uerfarne der bare kaster sig over projektet og siger det har vi klaret inden måneden er omme; 6 mdr senere sidder der en ide mand der ikke fatter hvad det skete og hvorfor koden ikke kan det han drømte om, på den anden side af bordet sidder der en irriteret programmør  der bare ikke gider flere tilføjelser / rettelser, men begge parter har ikke brugt tiden til at få lavet en opskrift på det produkt i vil have sat i søen, herefter ender resten af projektet oftest i den uendelige diskution om hvem der var amatør og hvem der havde sit på sit tørre. Resultat = alle taber.

Hvis vi tager udgangspunkt i at ideen basere sig på software, vil de fleste bøger om <u>DOKUMENTERET</u> software udvikling anslå selve kode arbejdet til ca 5-20% maks af projektet. Eller sagt med andre ord, Ide mageren skal sætte sig ned og skitsere ideen, både på overordnet plan, men lige så meget nede i detaljerne om bruger oplevelsen. Det tager rigtigt lang tid, men det er en skide god øvelse, da det oftest giver et bedre over blik over ideen, men ligeså meget åbner op for muligheder i tilretning , forbedringer inden man spilder en anden persons tid fordi man har været uforberedt. Problemet er bare her at en så detaljeret ide åbner op for copycats, især dem der bliver vraget ift. et projekt for ide mageren ikke har tillid til at de har ressourcerne til at kunne lave projektet (ressourcer = tid, opbakning fra familie, energimæssigt overskud, ) Jeg har sjældent set en programmør bakke når de har kigget på projektet, jeg har så til gengæld set mange give op midtvejs i stedet for bare at melde klart ud fra starten at det var for stor en opgave.

Så tag lige og få noget respekt for hinandens evner, og til programmørerne; i fejler lige så meget ved at gå ind i et projekt der ikke er dokumenteret inden i går igang! Hvor tit har i set et hus blive bygget op uden en arbejdstegning først ? Til idemagerne kan jeg kun sige, næste gang i sætter en programmør igang med et projekt for jer, så sørg for en dokumentation der svare til en bagevejledning eller guiden fra legoklodserne. Programmøren skal ikke være i tvivl om funktionaliteterne i jeres projekt.

undskylder stave/slå fejl, vil godt lave en kort guide der kan give inspiration hvis der er nogen der melder sig på banen som korrekturlæser

Fra Tilst
Tilmeldt 2. Sep 11
Indlæg ialt: 5
Fra  32Consult.dk Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er I min verden enig nok med KrogDK. 

Det problem du adresserer, er det som jeg til dagligt arbejder med, nemlig at sætte sig ned og lave en realistisk plan og estimater herpå og så få valgt de ting ud, der er behov for til en første version (det såkaldte minimum viable product).

Problemet er i og for sig ikke kun relateret til iværksætter projekter, du kan jo bare tage den lange række af kendte offentlige it skandaler (og det endnu større antal ukendte it erhvervsskandaler).

For iværksættere og iværksætter programmører er det min holdning at problemet bunder i entusiasmen, gå-på-modet og overbevisningen om at det hele er løst om en måned. For det at sætte sig ned og lave en ordentlig plan før man går igang er bare ikke superspændende, men det er desværre bare et must (i hvert fald i de fleste tilfælde).

Programmeringsdelen er dog oftere større end det du nævner :) men derimod har konsekvenserne ved at få lavet en ordentlig skitse først, stor betydningen på senere ændringer, som man som tommelfingerregel siger vokser med en faktor 10 i omkostning). Altså den tid det tager at rette fejlen fra analysen til designet til kodningen og efterfølgende testning bliver 10 gange dyrere pr. led inden fejlen opdages.

Side 3 ud af 4 (33 indlæg)