Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab - tilbagekøb af egne aktier

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Langeskov
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Hej alle Amino´er.

 

 

Efter mine egne undersøgelser er følgende muligt, men vil dog gerne have det bekræftet herinde:

 

A og B stifter sammen holdingselskabet X A/S

De indskyder hver kr. 250.000 kontant. I alt en aktiekapital på kr. 500.000

 

X A/S køber 100% af anparterne i driftsselskabet Y ApS

 

Efter 2 år har Y ApS i alt udloddet ca. kr. 1.000.000 skattefrit til X ApS

 

 

Så kommer det store spørgsmål:

 

Nu køber X A/S 50% af sine egne aktier - de 50% B besidder, for i alt kr. 250.000 af udbyttet modtaget af driftsselskabet.

 

X A/S har derfor midlertidigt en aktiekapital på kr. 250.000 men som i samme ombæring forhøjes til de oprindelige kr. 500.000 fra de frie reserver (udbytte modtaget fra driftsselskabet Y ApS)

 

 

Er denne opstilling mulig ????

 

 

Meningen med det hele er følgende:

 

A ønsker at købe Y ApS. Hertil oprettes et nyt holdingsselskab X A/S.

 

A skal bruge en kapital på kr. 500.000 men har kun kr. 250.000

 

B låner kr. 250.000 afdragsfrit i sit hus, som stilles til rådighed for A.

 

A ønsker at kunne udlodde udbytte fra holding til B (og samtidig A) således at B for dækket sin renteudgift på det afdragsfrie lån.

 

A ønsker at så snart der er mulighed for det, får B sine 250.000 kr tilbage skattefrit, og frigøres af sit ejerskab af X A/S, således at A ejer 100% af X A/S

 

 

 

På forhånd tak for Jeres svar :-)

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 10:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Kan desværre ikke hjælpe med ovenstående, men hvorfor stiftest der ikke bare et Holding ApS i stedetfor Holding A/S?

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er flere problemer i din problemstilling.

 

1) Selskabet må højst eje 10% af sine egne aktier.

2) Du kan ikke nøjes med at udlodde til én af aktionærerne/anpartshaverne.

 

Du kan muligvis lave en nedsættelse af aktiekapitalen for derefter at forhøje den (A forhøjer - efter at både A og B har fået nedsat, eftersom dette skal gøres på alle aktierne). Jeg vil foreslå du kontakter en advokat omkring problemstillingerne.

 

Alternativt hvis du vil undvære advokaten, så vil jeg foreslå, at du stifter et Holdingselskab (ApS) med tkr. 250 som stifter Y ApS for tkr. 250. B låner, med hvor A evt. indtræder som selvskyldnerkautionist, Y ApS 250.000. Pengene forrentes efter en aftalt rente. eksempelvis samme rente som pengene er lånt til hos realkreditinstituttet. - det er umiddelbart det nemmeste og mest omkostningsfrie (mht. såvel advokat og skat).

 

Mvh. Karsten

Fra Langeskov
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 179
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Hvad hvis vi ændre det til følgende:

 

A og B stifter sammen selskab A ApS med kr. 250.000 hvér, ialt kr. 500.000 i anpartskapital.

 

 

Efter 2 år nedsættes kapitalen til kr. 250.000 og A og B får hvér kr. 125.000 kr skattefrit.

Herefter køber A alle B´s anparter for kr. 125.000

 

Altså ender det med at B får sine 250.000 tilbage skattefrit og A får 100% ejerskab.

 

Dog er holding et ApS og anpartskapitalen ender på kr. 250.000.

 

Evt. udlodning fra A Aps i forløbet vil ske ligeligt med 50% til hver (A og B).

 

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Ud fra mit kendskab til lovgivningen omkring området, så kan jeg ikke se nogen problemer i den sidstnævnte metode. - men du skal stadig ud at finde dig en advokat til at hjælpe med papirerne.

 

Mvh. Karsten

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er også en ret vigtig ting du lige skal tænke på. Fra og med  13/12 2006 har selskabers tilbagesalg af egne aktier skullet behandles på samme måde som egentligt aktiesalg. Dvs. selskaber er skattepligtige af vederlag for tilbagesalg til ustedende selskab medmindre aktierne har været ejet i min. 3 år. Det er faktisk en del advokater som ikke er opmærksomme på endnu (har oplevet 3 af slagsen på 1/2 år), men det bliver de jo nok på et tidspunkt   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)