Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

VSO i forbindelse med SU og deltidsjob

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 25
Fra  ConSolutions ApS Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

På forhånd undskyld, hvis der allerede er en tråd om dette - men mit spørgsmål er ret specifikt, og jeg har ikke fundet svaret i nogle af de andre VSO/SU-tråde.

Jeg er i gang med datamatikeruddannelsen, og arbejder deltid ved siden af studiet.
Da jeg tjener nøjagtigt det jeg må tjene for SU-styrrelsen pr. år, har jeg ikke mulighed for at arbejde mere.

Derfor har jeg nu, efter at have læst en del om VSO herinde, oprettet et enkeltmandsfirma, for at kunne tjene nogle ekstra penge på forskellige konsulentydelser. Disse penge vil jeg lade stå i firmaet som opsparet overskud, og dermed undgå at det indgår som en del af min personlige indkomst før om nogle år, hvor jeg evt. vil trække pengene ud.


Jeg har, efter en hel del læsning, fået styr på hvad VSO indebærer for min virksomheds opsparede overskud; men der er et punkt, hvor jeg er ikke helt er med:

De 25% virksomhedsskat af det opsparede overskud jeg skal betale til SKAT, skal betales af mig personligt. Det vil, ifølge skat, betyde at mit månedsfradag eksempelvis vil falde fra 4.500 til 1.200 kr. pr. måned, hvis jeg opsparer så lidt som 50.000 kr. i virksomheden på et år. Dette vil ødelægge min privatøkonomi, og vil kun blive værre, hvis jeg opsparer mere end 50.000 kr. i virksomheden.

Spørgsmålet er, om jeg har forstået det korrekt? Er der ikke noget jeg kan gøre, for at undgå at mit personlige fradrag falder så voldsomt, i forbindelse med denne virksomhedsopsparing?

På forhånd tak.

/Michael

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Er du sikker på at de 25% skal betales af dig som person?
Hele pointen med VSO er jo netop at "skille" dig som person og din virksomhed fra hinanden. I min opfattelse er VSO et "personligt selskab", hvor du hæfter personligt for alt i firmaet, men alt økonomi er selvstændig.
Ellers vil det ikke give så voldsomt meget mening at benytte VSO, hvis man stadig skal betale selskabsskatten ud fra ens personlige lomme.
Til gengæld skal du jo, når pengene hæves til din privatkonto, betale differencen mellem din personlige skat og selskabsskatten, så du ender ud med at betale "fuld" skat.

Det skal dog siges at jeg ikke har undersøgt det så voldsomt meget, da jeg regner med at benytte skattefri virksomhedsomdannelse og få min enkeltmandsvirksomhed "lavet om til" et ApS i stedet, for at komme ud over alt det med at hæfte personligt :-)

/ Lars

Tilmeldt 6. Mar 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Da din virk. er person ejet skal du ikke betale selskabsskat , men derimod personskat. Du må tjene lige så meget som du vil, før skat som du modtager i SU. Sparer du op af dine tjente penge i din virksomhed skal du som sagt betale personskat, da skat er ligeglad med om du spare eller bruger dine tjente penge (ved mindre du er et aps el. as)

så mit råd er enkelt: hvis du laver et overskud der overstiger din SU indkomst, skal du simpelt bare bruge penge i virksomhed for at mindre årsresultat .

VSO er en  revisionsordning for selskaber, men kan også bruges i personejet virksomheder, vil dog ikke anbefale det, da du ikke kommer uden om at bruge en revisor, og det er dig dyrt, så tvivler på din virk. har aktiviteter nok til en VSO ?

Håber du kunne bruge mit svar

-villan

Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 25
Fra  ConSolutions ApS Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej til jer begge, og tak for jeres svar.


Jeg har i mellemtiden fået vejledning fra en revisor med speciale i VSO, og har fået mit svar:

Man kan sagtens lave en fuldstændig adskildt økonomi mellem virksomhed og privat, ved hjælp af VSO. Det kræver blot, at man på sin forskudopgørelse sætter sin forventede indkomst til 0 kr., og derefter får sin revisor til at lave skatteopgørelsen efter VSO det kommende år.

Derefter kan man indbetale den forløbige virksomhedsskat på 25% som en acontooverførsel fra sin erhvervskonto til Skat, og dermed undgå at miste sit månedlige personfradrag.

Hvis der er andre der får brug for vejledning til VSO, kan de kontakte Brian fra revisionsfirmaet Addea. Han var til kæmpe hjælp for mig.

Mvh. Michael
CConsult 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal bare huske den krølle på halen, at i og med du hæver slutskatten/b raterne (som er en personlig skat) vil det være ensbetydende med en privat hævning, som skal tillægges din personlige indkomst og derved risikerer du og ryge over su grænsen, hvis du allerede er helt oppe ved!
Du bør måske i stedet overveje om det i en eller flere måneder kan betale sig at fravælge su for at opnå et højere su loft.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 25
Fra  ConSolutions ApS Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cef.

Jeg var meget specifik med det spørgsmål til min revisor, og hans svar var, at det ikke gjaldt som en personlig hævning.
Han sagde tilmed, at mange misforstod netop det aspekt af VSO. 

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Cleverly:

Hej Cef.

Jeg var meget specifik med det spørgsmål til min revisor, og hans svar var, at det ikke gjaldt som en personlig hævning.
Han sagde tilmed, at mange misforstod netop det aspekt af VSO. 

 

Det lyder meget logisk at man betaler skatten ud af det opsparede overskud. Hvis man eksempelvis tjener 2 mio. i VSO ville man ikke kunne få SU, da de 25% i skat ville være langt over loftet for at kunne få SU, hvis det talte som en privat hævning. Min makker benytter ordningen og udbetaler månedligt op til grænsen og lader resten stå på den dertil oprettede konto, hvorfra han også betaler skatten fra én gang årligt. Når vores revisor laver vores årsregnskab, regner han ligeledes tallene ud for ham.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej cleverly,
Jeg var ikke helt specifik nok. Det er helt korrekt det du skriver omkring virksomheds/aconto skatten af det opsparede overskud. Blot for at undgå eventuelle misfortåelser fra folk som læser debatten senere, ville jeg præcisere at det ikke er det samme som gælder for slutskatten/ b raterne som betales i året, da disse føres som privat hævet. Har set mange misforstå dette princip.
Virksomhedsskatten bliver føres realiseret som personlig indkomst når det tilsvarende opsparede overskud hæves.

Husk dog lige at du har pligt til at lave og korrigere din forskudsregistrering: http://ivaekst.dk/vaekst/0/0/6/3/forskudsregistrering

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 25
Fra  ConSolutions ApS Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah, ok.

Det bliver ikke noget problem for mig, da jeg ikke trækker nogen penge ud af firmaet, før min uddannelse er slut.

Tilmeldt 3. Jan 13
Indlæg ialt: 25
Fra  ConSolutions ApS Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil lige genåbne denne tråd for at komme med en opsummering.

Efter mit første regnskabsår i virksomheden, og en indtægt på 48.000 kr., er SKATs og SUs regnskaber blevet opgjort, og alt fungerede som det skulle.

Jeg betalte min revisor 2000 kr. for at lave VSO, og rigtigt nok talte overskuddet i virksomheden ikke som en personligt indtægt, i forhold til SU. Jeg skulle derfor ikke betale noget SU tilbage, da pengene stadigvæk står som aktiver i virksomheden.

Så til dig, der gerne vil starte en virksomhed mens du studerer: Det kan sagtens lade sig gøre. Skriv en privat besked hvis du vil have mere info omkring forløbet, og evt. reference til min revisor. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)