Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophør med virksomhed - salg - velvillig bank - stort tab??

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 

Jeg står for at skulle lukke min virksomhed nu - Jeg har pillet nummerpladerne af bilerne og afmeldt dem hos SKAT, samt meddelt banken at Jeg ønsker at stoppe med at drive virksomhed, samt sælge aktiverne og ejendommen. Jeg har haft en omsætning på 1.121.937,- på et halvt år, med en dækningsbidrag på mellem 35-42 procent - så økonomien i virksomheden er okay - og ophøret sker alene pga. sygdom og manglende overskud.

Jeg ville naturligvis gerne sælge det hele samlet, og har i den forbindelse mulighed for at kunne bistå med finansiering af tingnene, og en opstartsfase for en ny mand - alligevel anslår min revisor at Jeg får et tab mellem 3-8oo.oookr på ejendom og diverse andre ting, pga. tiderne er som de er, samt ejendommens beliggenhed, sammenholdt med andre ejendomme som er til salg i området. Både min revisor som var med til mødet i banken, (bankdirektøren er min erhvervsrådgiver) og Jeg, var forbavsede over hvor positive banken forholdt sig, og hvor velvillig han erklærede sig i forbindelse med afviklingsprocessen.

Revisoren overvejer nu, hvad der er klogest - at bruge overskuddet i virksomheden nu (ca. 102.000kr) før skat - på at betale terminsydelser på ejendommen (der er betalt for december kvartal) og afdrag på pantebrev samt gæld i banken. Bogføringsmæssigt, har Jeg aktiver for 90.000kr mere end jeg har gæld for, men igen - det forudsætter jo at tingene afhændes til bogførte værdier, hvilket Jeg tror er yderst tvivlsomt.

Jeg kører virksomheden som enkeltmandsvirksomhed, og ER ajour med indbetaling af a-skat for medarbejdere, feriepenge, barsel, sh-betaling, med mere, og Jeg har ingen skyldig løn til tidligere ansatte, dog skyldig moms på 53.000kr som forfalder indenfor nogle måneder. I ordrebeholdingen er der arbejde for løseligt anslået 61.000kr, samt et varelager som udgør 140.000kr, automobiler som udgør 115.000kr samt driftsmidler som udgør 141.000kr.

Banken forholdt sig som før nævnt, utroligt velvillige, og Jeg agter selvfølgelig at gøre det samme - SÅ - er der nogle herinde der har nogle råd, fif, tips, og tricks som Jeg vil kunne bruge?

Rigtig god Jul og godt nytår til alle der læser dette!

 

Mvh Peter    

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er det for en type virksomhed som du har drevet ?

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er sku surt.

Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Et malerfirma med 3 ansatte og en farvehandel. Hvad tænker du på?

Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jae det er ikke det sjoveste. Hvordan ville du forholde dig hvis du var mig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har en revisor på, og han bør være den nærmeste til at kunne råde her, for jeg synes der er for mange uklare ting, til jeg tror du får meget god feedback her desværre

Først må du ha en ejendomsmægler til at vurdere bygningen ud fra et salg inden for 3-6 mdr - med andre ord, forsigtigt sat, for derved at kunne komme det lidt nærmere, om dit tab ligner 300.000 eller 800.000 som du nævner. Hvis ikke du har mange andre midler og indtægter, så man man jo sige, at allerede et tab på 800.000 kr vil bringe dig i nærheden af en personlig konkurs måske, og så gør det jo ikke nogen stor forskel på om du bruger overskuddet på 102.000 kr til husgæld eller andet.

Så må du ha en egen konservativ og forsigtig vurdering af dine aktiver, blandt andet så du kan fastslå, om du der har 90.000 at hente ved salg, eller om det seriøst skal sætte til 0 - eller i værste fal, et tab.

I skal med andre ord lave et dybt seriøst budget for en afvikling med seriøse værdiansættelser, og se om du kommer ud med noget, der ligner et beløb du kan klare at betale tilbage, eller om der skal undersøges hvad det bedste så er - om ejendomme skal ende på tvangsauktion eller andet.

Det er herligt, at du er ajour med løn, så du ikke skal ha problemer der, og jeg forstår dig også som at du er ajour med skat, inkl. den for 2012, for ellers er skat noget at det vigtigste for dig at være ajour med - og samme sag med moms, hvor du jo skal ha likvider til at betale den udestående moms. Væk med skat og moms som noget af det vigtige

Du kan naturligvis sideløbende lede efter en virksomhedsmægler som måske kunne sælge virksomheden som going-koncern - så den førtes videre, men der vil specielt huset og den mulige tekniske insolvens der ligger i det der mulige tab på 800.000 kr ved salg, kunne forstyrre meget

Alt løser sig jo trods alt, så se til også at få en god Jul og et Godt Nytår

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Cookie. Tak for dit super fine indlæg :-) ja, deri har du givetvis ret, men jeg ville blot gerne ha' nogle overordnede retningslinjer stukket ud. :-) jamen det gør det bestemt - dertil skal så siges, at jeg ikke har løse kreditorer - min leverandør har et udestående på 42000kr i klemme, men revisor og banken er i gang med at lave tilbagetagelses aftale af mit nye uåbnede maling, og det kan gå næsten lige op - så den sag er klaret- derudover er der KUN bank og Nykredit som kreditorer. Og det med virkdomhedsmægler var en kanon idé. :-) har du nogle at anbefale? Og ang personlig konkurs - jeg har en privat aktieoption i danske bank og Maersk som har en salgsværdi af 119000 (arv fra min far) og de stryger selvfølgelig og jeg er nulstillet og skal arbejde som svend igen og have en lejlighed - men ville jeg ikke have fordel af at være så samarbejdsvillig som muligt, og søge en gældssanering på et tidspunkt i alt dette her? Ja, rigtig god jul og godt nytår til dig også :-) dbh, Peter
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo alle tiders jo mere du kan begrænse kreditorerne - så du ender med bank og kreditforening og intet ude til skat og moms.

Bank og kreditforening skal du så ha lavet aftale med, en seriøs en, hvor du får regnet ud hvor meget du kan betale per måned - og naturligvis stadigt kunne klare dig selv (og evt familie tillæg) Gældssanering kan altid overvejes, men det vil ikke kunne komme på tale, hvis ikke gælden er så stor, at du rent faktisk ikke har mulighed for at komme ud af den uden sanering. Om det er tilfældet vil kunne afhænge helt af hvad det faktiske tab på bygningen bliver - og af hvor langt du kan komme i forhandler med kreditforening og bank, og her virkede det jo til, at din bank tog det roligt indtil videre. Jeg er helt enig i at tage det ordentligt og bringe antal af kreditorerne til de to nævnte, og i klart samarbejde med dem satse på en tilbagebetalingsordning, som du kan leve med. De ved jo også begge to, at man ikke kan plukke håret af en skaldet, og kreditforeningen har jo heller ikke interesse i at kræve en hurtig tvangsauktion, som de jo vil være den måske største taber af. 

Det er nok også ret afgørende, at du får anvendt dine egne midler fornuftigt, men det er lettere at overskue, når du kender det endelige udestående til bank og kreditforening

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, det synes jeg også selv. :-) ja - altså jeg vil tro at tabet på tingene vil kunne dækkes ind af mine private midler, således at kassekreditten kan betales i 0,- og der så eventuelt blot løber nogle få tusinde kroner på i renter. Ejendommen købte jeg for 1, 150.000 (vurderet til 1, 2) men der er MANGE huse til salg i den by, og den er kun attraktiv pga muligheden for at drive firma der. Jeg vil tro, at et realistisk bud på en salgspris vil andrage 500.000kr nu. Altbbliver jo meget billigere i sådan en situation. Kreditforeningslånet er optaget gennem Nykredit, forrentes med 3, 0 procent og løber i 20 år. Yderligere er der et pantebrev i banken på 425000. Nykredits tilgodehavende andrager pt 669.000,-. Så jeg får en anseelig mængde gæld med derfra.
Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg tænkte var om ikke der var en af medarbejderne som ville drive maler forretningen videre det havde måske kunne begrænse dine tab. Men det har i jo nok været omkring når du nu har din revisor med.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)