Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovligt at begrænse B2B kunder i at skifte / anvende en konkurrent?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 02:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg har et spørgsmål i forhold til B2B kontrakter, og hvad der er lovligt vs. ugyldigt 

Er det lovligt at pålægge en kunde som anvender ens service, at de ikke må bruge en konkurrents produkter/services i en tidsperiode efter de er stoppet, eller mens de er kunde hos en?

-----------

Konkurrencelovens §6 stk 2, del 2. 

§ 6. Det er forbudt for virksomheder m.v. at indgå aftaler, der direkte eller indirekte har til formål eller til følge at begrænse konkurrencen.

Stk. 2. Aftaler efter stk. 1 kan f.eks. bestå i

2) at begrænse eller kontrollere produktion, afsætning, teknisk udvikling eller investeringer,

-----------

Nu spørg jeg fordi jeg har hørt at det var sådan Just Eat gjorde før i tiden med restauranterne (ved ikke om de stadig gør), så kunderne ikke kunne skifte uden at være i en lang "karantæne" i forhold til andre udbydere, men ved ikke om de har lavet det om. For man kan vel reelt skrive en samarbejdskontrakt på hvad som helst, når det er B2B, eller kan man?

(hvis ikke det med Just Eat er korrekt beklager jeg... men det eneste eksempel jeg lige har hørt om)

Så alt i alt, må jeg pålægge mine B2B kunder, at hvis de er kunde hos mig eller anvender min service, så må de ikke skifte til andre kunder eller bruge andres service inden for en bestemt tidsperiode på f.eks 12 måneder, eller vil det være ugyldigt?

God jul!

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 02:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Du har alltså hørt at en virksomhed gjorde noget... alltså ett rygte...

Men du VED det ikke ??


Ellers syntes jeg at sådan noget ska afgøres i den lokale partiafdelningen, hvor det må tages en demokratiskt beslutning om hvor virksomheden må købe ydelsen.
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael

Jeg tager udgangspunkt i flere indlæg fra Amino hvor det har været oppe og vende. 

Mit spørgsmål er blot om der er nogen begrænsninger i forhold til hvad man må inkludere i en B2B kontrakt, i forhold til når samarbejdet er ophørt, samt hvordan jeg skal forstå paragraffen.

Min forståelse er at man må aftale alt når det er B2B, men paragraffen siger at man ikke må begrænse konkurrencen på markedet

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Uanset regler, så skal du nok have et stærkt konkurrencedygtigt tilbud for at få nogen med på den. Du kan evt indhente tilbud om advokathjælp på Agera.dk

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan det du har hørt ikke være noget franchise. Jeg kan godt forestille mig, at indgår man franchise aftale med ex McDonald, så påtager man sig en forpligtelse som franchisetager -der kan minde om en konkurrenceklausul - at man ikke inden for x år efter ophør af aftalen, må indgå ny aftale med f.eks. Burgerking - og indrette lokalerne til Burgerking direkte i følge af den tidligere aftale

Det der var bare i luften frit grebne eksempler, men det kunne være noget sådan også var tilfældet i den du hørte om.

Jeg tror ikke du ellers skal forvente, hvis vi taler almindelige leverandørforhold, at kunne få en aftale igennem, om at de rent faktisk skal lukke deres forretning, hvis de ikke vil forsætte med at købe hos dig, så uanset jeg ikke som sådan tror i ren B2B at der er forbudt, så tror jeg ikke man kan få nogen med - ud over de nævnte franchise eller lignende

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)