Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan undgår jeg problemer med copyright?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Er igang med at udvikle en app og er stødt på en masse spørgsmål omkring copyright jeg desværre ikke selv kan svare på. 

Hvis jeg i appen som en startside bruger et billede fra nettet - er der så copyright på billede og i så fald - hvad gør jeg for at komme uden om eventuelle problemer. Jeg kan selvfølgelig designe min egen forside, men har fundet et perfekt billede der er ideelt.

Hvis jeg indrager videoer/sange fra youtube, linker dem, ligesom når man deler på facebook - er det så i orden, eller er der copyright her også? Er det anderledes når det er i en app og jeg (forhåbentlig) tjener penge på det?

På forhånd, mange tak for eventuelle svar! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

For at tage eksemplet med billedet først så er det som udgangspunkt brud på copyright at bruge billedet hvis:

Mht. til Youtube er den lidt mere tricky og jeg har hørt mange forskellige versioner her, men der synes at være en koncensus at det er Google som hænger på aben her, da det teknisk set er dem som hoster den, og rettighedshaverne går da oftest også til dem for at få fjernet dem, men dermed ikke sagt at en rettighedshaver med et mavesår ikke kan gå efter dig.

--
Simon

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 17. Dec 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret ;) Mht. videoer så  er det væsentlige vel at det ville være google der stod med ansvaret i sidste ende, så længe jeg ikke ender med at stå med en sag på halsen selv grundet uvidenhed... billedet må jeg undersøge ophavsrettighederne på! 

Læste lige dine links igennem i bunden - der står også at tekst har ophavsrettigheder... Umiddelbart tænker jeg værker, men hvad med enkelte citater og lignende? I bund og grund kan man vel ikke have copyright på et citat eller ordsprog? eller hvad?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være 100% ekspert på ophavsret, så har man citatret i DK dvs at man f.eks. godt kan bringe et citat af en person hvis de nu har skrevet en eller anden killer-sætning som man bare ikke kan gøre bedre.

Men du skal huske at angive kilden til citatet, ellers er det brud på copyright, og du kan f.eks. ikke kopiere en halv side ind og så bare angive kilden og på den måde være "dækket ind" det er en balancegang og et spørgsmål om fair-use.

 

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikuta:
Hvis jeg i appen som en startside bruger et billede fra nettet - er der så copyright på billede og i så fald

 

Ja selvfølgelig er der copyright, så løsningen er at du køber billederne du bruger, der er mange steder du kan købe billeder online til det brug som du har behov for.

Tilmeldt 17. Dec 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad hvis jeg umuligt kan finde den oprindelige forfatter?

Hvis jeg har fundet billeder med billedtekster, hvor teksten, for at tage et eksempel, fx kan være: 

The real workout starts when you want to stop.

Og jeg umuligt kan finde den oprindelige ophavsmand?

Men ellers hvis jeg køber de billeder jeg bruger eller får tilladelse af copyright ejeren , linker videoerne til youtube osv...

Så er der ingen problemer?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

For at tage det sidste først, så ja. Hvis du har fået de nødvendige tilladelser og/eller købt billederne er der ingen problemer.
Husk dog lige at dobbelttjekke hvilken licens du får lov at bruge billederne under når du køber dem. Nogle steder er der f.eks. forskellige priser alt efter om du vil bruge dem på print, på web eller om du skal efterredigere dem.

 

Med hensyn til at finde ejeren har du så prøvet at lave en billedsøgning på Google, for at finde enten ejeren af "dit" billede eller et tilsvarende som du kan købe/få brugsret til.
https://www.google.dk/search?num=10&hl=en&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=999&bih=332&q=The+real+workout+starts+when+you+want+to+stop.&oq=The+real+workout+starts+when+you+want+to+stop.&gs_l=img.12...538.538.0.1722.1.1.0.0.0.0.48.48.1.1.0...0.0...1ac.1.0K1049raCP4

Tilmeldt 17. Dec 12
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Super - så har jeg umiddelbart styr på alt undtagen citaterne ... 

Så hvis jeg snupper et citat fra et billedede og skriver/ giver credit til ejeren af billedet er dette så i orden? 

Altså hvis jeg umuligt kan finde den oprindelige person bag citatet! 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kommer an på om du bringer billedet også.

Citatretten gælder nemlig kun tekster, så for at kun bringe billedet skal du have tilladelserne på plads.

Hvis du kun bringer teksten som citat og giver credit, burde det efter min opfattelse/forståelse af reglerne være okay.

--
Simon

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)