Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kamera til produktfoto? Søger råd. Skal jeg bytte til andet?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg står en den situation, at jeg skal tage produktfoto. Handler om produkter som f.eks. iPhone covers, slips, butterflies osv. i den størrelse. 

Jeg var så en tur i elgiganten og han ville sælge mig en makro linse + et spejlreflekskamera(Uddannet fotograf ham jeg havde fat i). Mit budget lagde jeg på 4000. De havde så ikke makro linsen. Så kom en anden ind over og de tilbød mig et hybrid/systemkamera. Syntes bare ikke det er så godt igen og lidt langsom. Så jeg købe dette tilbud, hvor der var en tablet med: 

http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/spejlrefleks-systemkamera/NX1000B/samsung-nx1000-systemkamera-20-50mm-objektiv-sort

Har stadig mulighed for, at bytte det og overvejer det og så købe et spejlrefleks med makro linse, hvad synes i jeg skal gøre? 

Skal siges jeg gerne ligger 1000,- mere, hvis det skulle gøre en stor forskel. Nogen der har et godt bud på hvad jeg brude købe?

Mvh Lasse

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 12
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse,

Produktfoto er et speciale, og kan være svært at mestre. Det du skal er i første omgang beslutte dit for hvilket niveau af produktbillede du ønsker. Det kan jo naturligvis været svært i sig selv at vurdere, men hvis du går efter professionelle produktbilleder - så er mit bedste råd at lade være og istedet satse på at få et samarbejde med en "spirende" fotograf  der har udstyr samt redigeringsprogrammerne i forvejen.

Ønsker du "blot" et snapshot der viser dit cover/slips/whatever - så skal du her fokuser på lyset og ikke så meget kamera (dog vil et kamera der skyder RAW billeder være at foretrække/et must) Men lyset/redigering er det som gør et produktbillede lækkert og indbydende. og et lystelt til dine produkter kan du også komme langt med.

Havde jeg selv en webshop i dag med begrænset midler til at smide efter produktbilleder - så ville min tilgang være - se bort fra jeg selv kan lave dem.

1. Se hvad producenter har at tilbyde - evt. købe stock billeder www.istock.com osv. hvis der er noget der passer ind.

2. Få et samarbejde op med en "spirende fotograf" evt fra www.fotostart.dk her vil jeg i første omgang satse på kerne produkter, få lavet fede billeder og skrive en masse gode SEO egnet artikler omkring dem. Tænkt det lidt som når et supermarked har slagtilbud på en kasse øl - det kører de hårdt på, men det er kun for at få dig ned i butikken så de kan vise dig alle de andre gode tilbud de har = du shopper lige lidt flere ting, som de har højere avance på.

3. Satse på at SEO optimere alt hvad jeg kan fra start og bruge min tid/energi her ikke på at forsøge at lave produktbilleder der alligevel ikke har den der ekstra "wow" faktor

for dine 5000kr vil jeg mene du kan komme et langt stykke hen af vejen :)

Jeg er ikke selv produktfotograf - men du kan se mine egne billeder her og selv vurdere om jeg har "hold i mine ord" www.henrik.kepler.dk

Mvh

Henrik

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Kepler:

Hej Lasse,

Produktfoto er et speciale, og kan være svært at mestre. Det du skal er i første omgang beslutte dit for hvilket niveau af produktbillede du ønsker. Det kan jo naturligvis været svært i sig selv at vurdere, men hvis du går efter professionelle produktbilleder - så er mit bedste råd at lade være og istedet satse på at få et samarbejde med en "spirende" fotograf  der har udstyr samt redigeringsprogrammerne i forvejen.

Ønsker du "blot" et snapshot der viser dit cover/slips/whatever - så skal du her fokuser på lyset og ikke så meget kamera (dog vil et kamera der skyder RAW billeder være at foretrække/et must) Men lyset/redigering er det som gør et produktbillede lækkert og indbydende. og et lystelt til dine produkter kan du også komme langt med.

Havde jeg selv en webshop i dag med begrænset midler til at smide efter produktbilleder - så ville min tilgang være - se bort fra jeg selv kan lave dem.

1. Se hvad producenter har at tilbyde - evt. købe stock billeder www.istock.com osv. hvis der er noget der passer ind.

2. Få et samarbejde op med en "spirende fotograf" evt fra www.fotostart.dk her vil jeg i første omgang satse på kerne produkter, få lavet fede billeder og skrive en masse gode SEO egnet artikler omkring dem. Tænkt det lidt som når et supermarked har slagtilbud på en kasse øl - det kører de hårdt på, men det er kun for at få dig ned i butikken så de kan vise dig alle de andre gode tilbud de har = du shopper lige lidt flere ting, som de har højere avance på.

3. Satse på at SEO optimere alt hvad jeg kan fra start og bruge min tid/energi her ikke på at forsøge at lave produktbilleder der alligevel ikke har den der ekstra "wow" faktor

for dine 5000kr vil jeg mene du kan komme et langt stykke hen af vejen :)

Jeg er ikke selv produktfotograf - men du kan se mine egne billeder her og selv vurdere om jeg har "hold i mine ord" www.henrik.kepler.dk

Mvh

Henrik

Tak for svaret. Desværre har meget få af mine leverandører billeder der bare er lidt værd! Grunden til jeg ikke vil bruge en fotograf, er jeg får nye produkter hver uge og så har de et andet look eller lign. Det løber hurtigt op og når man har 100-200 forskellige produkter. Så vil selv stå for det, har lige bestilt et lystelt med 3 lamper til og købt et stativ.

Så er ude i om hvad jeg skal gøre med kamera?

Mvh Lasse

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 12
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Lasse,

Jeg kan sagtens forstå hvorfor "du vil selv" min vinkel er blot at det koster dig mere på den lange bane at "ville selv" frem for at lave et samarbejde med en "spirende/amatør" fotograf.

Du har allerede lavet en investering i lidt udstyr, plus du har ca. 5000kr mere på vej, så du er måske allerede op i 7000kr (i runde tal) hertil skal du ligge software, din tid pr færdig billede - for at regne din kost pris ud.

Hvor lang tid regner du med at bruge pr. billede? tid som du kan bruge på at optimere din shop og få bedre SEO / linkbuilde/netværke - så kunderne finder dig.

et skud fra hoften i tid pr. produkt med 3 billeder ca. 20min (dit flow bliver nok hurtigere hen af vejen) og jeg kender jo ik din forudsætning og den kvalitet du vil have.

200 produkter x20 min = 4000min/timer = 66 timer

Jeg vil tro du kan finde en "spirende fotograf" der vil gøre det for ca 250-350 kr i timen, personen når nok 10-15billeder i timen, skudt på hvid baggrund uden frit lægning så udgiften vil være ca. 20x350 = 7000kr. Så har du ingen binding i udstyr og du har 66 timer til at arbejde på din shop.

Jeg prøver ikke at tage modet fra dig eller andet - men dit indledende spørgsmål med hvilket kamera, er rent faktisk det mindst relevante i " jeg vil selv skyde mine produkt foto" ideen. Men for at svare på det, så kan et DSLR (nikon, Canon, Sony) bruges med et fornuftigt objektiv - vil mene du skal have minimum 50mm og max 105 mm i brændevidde, skyd det på F8-10 stykker, skyd billederne i RAW så du kan redigere i dem mere - og arbejd dig videre derfra.

Mvh
Henrik



Mvh

Henrik

Fra Gørlev
Tilmeldt 25. Sep 10
Indlæg ialt: 564
Fra  Rohdemedia Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil anbefale dig at få fat i spejlreflekskamera da du har mange flere indstillinger du kan tilpasse der. Også vil jeg tage et kig på et lys telt også. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)