Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Venture capital og shares

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Kbh + Berlin
Tilmeldt 16. Feb 09
Indlæg ialt: 7
Fra  German Expansion GmbH Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Har selvfölgelig en fantastisk ide og koncept indenfor for internet service, handel og netvärk - og derfor ogsaa allerede et par venture drenge, der banker paa dören.

Er der nogen nögler for fordeling af andele / shares i forhold til investeret kapital?

Jeg ved jo godt at ideen alene ikke er nok men omsätningen.

Omsätningen er til gengäld en masse arbejde, programmering og koordinering, som selvfölgelig skal gaa super stärkt.

Men det er jo netop det, der udgör kernen af värdien.

Maaler man i forhold til forventet value, omsätning - om 2 aar , 5 aar?

vil gläde mig over et par gode tips.

mvh Frans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan måles på ca 1000 måder der findes ingen regel men hvis de lige frem banker på døren, så kan du nok regne flere år frem end hvis du skal ud og rende investorerne på dørene.

Normalt vil investor se meget konservativt på idemandens forventninger til fremtiden, og anlægge et noget forsigtigere syn.

Når vi taler andele, så ville det helt naturlige udgangspunkt være, at investor får en pro rata andel. Du skyder 500.000 kr i og investor skyder 500.000 kr i og får halvdelen. Så er spørgsmålet om din ide der jo skal betales, og hvis investor tror nok på den, så værdisætter man den, og mener man den er de 500.000 kr værd, ja så er det dit indskud, ellers er det penge du selv skal skyde i

Der er også arbejdsindsatsen - hvis du arbejder fuld tid på det uden løn i et år, er det også et indskud som man kan værdisætte til 300.000 f.eks

Når du taler antal år, lyder det mere som om du taler renter, og der har jeg aldrig hørt nogen tale om 5 års tilbagebetaling på et projekt der ikke er sat i søen, det vil være langt kortere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kbh + Berlin
Tilmeldt 16. Feb 09
Indlæg ialt: 7
Fra  German Expansion GmbH Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar!

Det giver ret meget mening.

Det jeg mente med tid var, at vi f.eks forventer at lave 10 mio Euro omsätning om 3 aar i fölge business planen, og 25 mio om 5 aar.

Det handler om, man kan tilbage diskontere värdien af andele / aktier af dette, eller om man ikke regner i den retning.

Hvis jeg nu skal bruge 2-3 mio Euro seed capital de förste 2 aar (alene programming er 500k), og kun har 10% af kapital selv, hvordan sikrer jeg kontrollen med selskabet?

Med flere uafhängige VC's som f.eks kun har 10% hver? Gaar de med til det?

mvh

Frans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

JA - det store spørgsmål vil være, at overbevise VC om at man laver 10 10 og 25 mio Euro. Hvis man kan det, så er det nok ikke så svært at få nogle stykker ind, men du har jo ret i, at hvis du kommer med 250.000 Euro og VC skal komme med 2.500.000 Euro så bliver det svært at overbevise dem om, at de ikke skal ha kontrol med selskabet. 

Du kan ha mange - men det skal jo være vildt mange, og de kan jo rotte sig sammen, så det anser jeg for umligt

Din mulighed vil ligge i f.eks  A aktier med ex 1000 stemmer til dig selv som stifter og B aktier til VC med 1 stemme - men jeg ser dem ikke gå med til det nej

Du skriver jo, at du ha VC'er der banker på døren og vil ind, og så kan jo meget lade sig gøre, men ellers tror jeg ikke det er let at finansiere hvad der ligner 20-25 Mio DKK kapital som startkapital inden programmering. men har du selv de 10% , altså ca 2,5 mio at lægge ind, er ting muligt

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)