Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

lukning af personlig virksomhed - hvad nu??

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej. Jeg hedder Jacob, og har lånt Peters profil herinde til at oprette denne tråd.

Jeg har en personlig virksomhed hvor der siden somder har været omsætning på ca 700.000 excl moms, senest er der afregnet 114000kr i moms, jeg ejeraktiver og biler for ca 200000kr samt varelager for ca 100000kr.

Det er en tømrervirkedsomhed og jeg ejer et hus ved siden af.

Jeg har fået konstateret en uhelbredelig sygdom for ca14 dage siden og jeg føler ikke at jeg har overskud og engagement til at drive virksomheden videre.

Jeg påtænker nu at lukke virksomheden men hvad er klogest st lukke den eller erklære mig selv konkurs????
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor skulle du erklære dig konkurs når du har aktiver og biler samt varelager for 300.000 kr?? Har du  passiver for mere (gæld) så giver det mening, ellers giver det da ingen som helst mening. Så skal du vel finde en tømrevirksomhed der kan være interesseret i at overtage varelagret - for en eller anden pris og det samme med bilerne og hvis der er kunder at overtage, også gi noget for det. Du skal finde en virksomedsmægler, gå ind på f.eks. agera eller amino freelancer - men pas selvfølgeligt på, at der ikke er en eller anden der bare vil lænse dig for penge (eller omvendt)

Jeg finder spørgsmålet en smule spøjst for at være ærlig, og synes, trods en tydeligvis alvorlig udsigt nok, at det er drastisk fra dag til anden at ville lukke en virksomhed med 700.000 i omsætning de sidste 5 måneder - men held og lykke med det i alle fald.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej og mange tak for dit indlæg. Jeg har gæld for ca 40000 mindre end aktiverne er bogført til, forudsat at de sælges til bogførte værdier1. Jeg ved godt det virker gennemtænkt men jeg ved med mig selv at jeg fremadrettet ikkehar energi og overskud til at drive virksomheden som nu, såfremt jeg skal gennem længere sygdomsperioder og hospitalbesøg osv. Jeg vil derfor hellere standse , mens at det endnu er så sundt et foretagende som muligt. Kan i følge mig?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja og nej. Du er ikke ramt af noget dødeligt om jeg forstår dig, så jeg ville se tiden an, så du ikke får gjort noget du fortryder. I alle fald er den jo ikke konkurs så du skal jo som minimum se om du kan få solgt aktiverne
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Var det ikke bedre at finde en ung tømrer der vil være selvstændig, og så sælge virksomheden til ham.

Ved en konkurs vil dine aktiver blive afsat hurtigt og dermed billigt, så du vil ende med et stort tabt.

Næstbedste løsning efter et samlet salg, er som regel at sælge aktiverne selv, betale gælden og så lukke ned.

Tilmeldt 2. Oct 12
Indlæg ialt: 12
Fra  Parlev Law Advokatanpartsselskab Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob,

 

Desuden skal du vaere opmaerksom paa, at naar det er en personlig ejet virksomhed, saa vil du stadig haefte personligt for restgaelden efter en konkurs - saa jeg er helt enig i, at konkurs paa ingen maade er loesningen for dig.

poej, poej.

 

Mvh/Mette

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Der kan jo aldrig blive tale om konkurs i og med at du er solvent. Det er varelageret og bilerne der spøger og der vil du få mest ud af det hvis du kan sælge til en anden tømrer.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Nykøbing Mors
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, det ved jeg godt at jeg vil - og jeg vil få mest ud af at køre forretningen videre- det er jeg også godt klar over.

Problemet i alt det her, er, at jeg hverken har lysten eller engagementet til at køre virksomheden videre, og jeg vil allerhelst bare af med det. Barnlig beslutning eller ej, men med en cancersygdom i maven er jeg egentlig bare interesseret i at få det afskibet. Hvilken løsning vil i anbefale?

Jeg har ikke overskud til at stemme dørklokker hos samtlige tømrervirksomheder her i lokalområdet, så jeg håber at i ser bort frå den mulighed når i har læst dette her
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er klart men dit alternativ er jo at søge bilerne solgt hos en forhandler og der vil du alt andet lige få mindre for dem end ved samlet salg.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Og varelagret kan du jo kun sælge ved trods alt at få fat i en eller anden. Hvis det, at du skyder bilerne af til en autoforhandler, og destruerer varelagret - som vil du jo ikke længere ha 40.000 positivt men måske 80.000 negativt, og dem er der jo kun dig selv til at betale med egne midler

Hvis du kan sælge bilerne til en forhandler, kan du lukke dit selskab ved selv at købe varelagret privat og der betale moms af det (den du har trukket fra) men hvad skal du med et varelager.

Hvis der er 40.000 til overs, så burde du kunne sælge tingene til bogført værdi minus 40.000 så dørklokkestemningen blev begrænset, og ellers kan alternativet jo være, at det koster dig personlige penge, konkurs eller ikke. Hvis der er en tømrer der læser med herinde, så kunne I måske aftale, at han får halvdelen af de 40.000 hvis han kan sælge til bogført værdi - men risikoen er jo altid, med varelager af træ, at nogen ikke vil gi bogført værdi, og så kører den i ring. Du kan godt sætte selskabet i konkurs, men ender helt givet med at skulle ha penge op af din private lomme.

Evt kunne du sælge bilerne til en forhandler hvis du kan få bogført pris eller noget der ligner det hos en sådan, og så lade varelager ligge og bare lade firmaet gå i dvale - kun indberette moms og årsregnskab (skal lave i alle fald for i år med med 0  kr. næste år bliver det let for en revisor).

Så vinder du tid, og går alt godt, kan du købe biler og forsætte.

Du har vel ikke tegnet en forsikring som selvstændig som kunne dække dig med dagpenge under din sygeperiode eller andet som kunne lette?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)