Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg stole på dem?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg står i den situation, at jeg skal have udviklet et stykke software som bliver grundlaget for min virksomhed - altså selve produktet. Det er derfor meget nødvendigt, at kvaliteten er i top samt designet.

Jeg har bedt forskellige softwareudviklingsvirksomheder om et estimat ud fra en kravspecifikation og da dette ikke er endeligt, er det også kun et estimat jeg søger.

Jeg har forskellige oplevelser, da nogen virksomheder siger at der skal laves et såkaldt forprojekt, som koster mellem 65.000 - 130.000 kr. og som vil give mig en pris på udvikling af softwaren, mens andre har givet mig et estimat.

Mit spørgsmål er så, om jeg kan stole på de virksomheder som giver mig et estimat uden et forprojekt? Det skal siges, at jeg har snakket med virksomhederne som har givet et estimat og de virker meget seriøse, har styr på deres ting, gode referencer og derudover bliver der selvfølgelig lavet en kontrakt som gør, at alle forventninger er skrevet ned samt en helt specifik kravspecifikation og tidsplan.

Mvh

Kenn

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenn
Et godt råd herfra er at holde dig langt væk fra estimenter.
Det er muligt at finde leverandører som laver efter fast pris.
På den måde undgår du ydereligere omkostninger til udvikling og tro mig. Denne omkostning kan blive ved og ved.
Du kan risikere at stå tilbage med et halvt arbejde og mangler.

Det bedste vil være at beskrive det hele og få så meget som muligt skrevet ned.
Det som er skrevet skal der laves en pris udfra.
Funktioner osv. osv.

Held og lykke 

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni,

Jeg har netop lavet en 6-siders beskrivelse af de forskellige funktioner og ud fra det har jeg fået et estimat. Det estimat vil blive helt præcist, når jeg sammen med virksomheden laver den endelige kravspecifikation.

Prisen vil blive fast når jeg indgår kontrakten med virksomheden, estimatet er blot så jeg kender mine startomkostninger. Men nogen kræver som sagt, at der først bliver lavet et forprojekt, som de vil tage helt op til 130.000 kr. for, så jeg skal vide om jeg kan stole på virksomheder som giver mig et estimat eller en pris uden dette forprojekt, selvom de har store kunder.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenn
Du spørger om du kan stole på andre?
Jeg vil sige det sådan her.
Jeg ville ikke selv foretage mig dette.

Hvis du har beskrevet hele ideen og konceptet, funktioner, til punkt og prikke så er der vel ikke noget at lave skøn over i processen.
Ved mange større virksomheder arbejder på denne måde med ca. pris og skøn.
Men for at være helt ærlig så dur det bare ikke for den "lille iværksætter" som ikke lige har ekstra kapital hvis noget ikke går som det skal (advokat osv. )
Så jeg vil anbefale dig at få en rådgiver på projektet som varetager at beskrive alt hvad der skal laves.
Flere virksomheder har også sådan en medarbejder ansat i udviklingsteam.
Herefter skal du så kun betale ekstra hvis det afviger fra beskrevet. På den måde er du sikker på hvad du får for dine penge. Punkt for punkt.

Der er mange måder at gribe det an på. Men sådan her ville jeg selv gribe det an. 

Håber du finder en løsning. 

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni,

Tak for dit input - sætter pris på det.. De virksomheder som jeg har fået et estimat fra, siger at der i løbet af processen altid vil komme små ændringer og dem betaler jeg selvfølgelig ikke for.

Desuden vil der i kontrakten stå, hvad prisen for hele projektet bliver og kravspecifikationen vil være som bilag, hvilket betyder at jeg får softwaren for en bestemt pris og jeg ved, hvad jeg får.

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenn
Bare husk at få det på skrift ;-)
 

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronni,

Selvfølgelig - jeg har en advokat som udformer kontrakten, så den følger alle forskrifter og deri vil stå tidsplan, beløb og kravspecifikation.

Men igen, du mener altså godt at jeg kan stole på virksomheder som ikke benytter sig af et forprojekt og ud fra min kravspecifikation giver mig en pris?

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det mener jeg godt du kan.

Der er jo altid rådne kar, men undersøger man lidt om virksomheden inden mener jeg den ged er barberet.
Man kan jo altid blive snydt i denne verden alligevel, så der er aldrig nogen garantier.
 

Fra København S
Tilmeldt 6. Nov 09
Indlæg ialt: 1364
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej selvfølgelig ikke :) Jeg har også fået en referenceliste fra hver virksomhed, med beskrivelse af projektet og kontaktperson. Men når man bl.a. har DONG som kunde, så er den nok ikke helt dum :)

Men jeg takker i hvert fald for dine svar - sætter virkelig pris på det og din tålmodighed ;)

Get your customers to be fans! Collect, display and engage. Go to DUCKSUITE and sign up for early access.

Fra Middelfart
Tilmeldt 18. Sep 12
Indlæg ialt: 106
Fra  Maerk Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du er oppe i projekter i den prisklasse, så vil jeg råde dig til at bruge referencelisten aktivt.

 

Sæt et par timer af til at ringe rundt til referencene. Tag nogle virksomhede i din størrelse og med projekter som ligner dine. Det kan godt være at et udviklingsfirma gør meget for at gøre indtryk hos DONG, mens mindre virksomheder behandles på en lidt anden måde.

 

- Søren.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)