Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Google Adsense, moms og skat

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at starte eget firma, jeg er dog alm. Lønmodtager nu og er bundet af kontrakt de næste 6 måneder, hvor jeg ikke kan starte min virksomhed, men det er også fint for så har jeg lidt tid til at sætte mig ind i tingene.

Jeg har dog tyvstartet lidt idet jeg har nogle websider som jeg har placeret Google adsence på, her har jeg en samlet indtægt på ca. 9.000kr om måneden (nu på 3. måned). Den indtægt skal jeg selvfølgelig betale B-skat af og det er til at finde ud af, da jeg bare skal angive indtægten på min selvangivelse som B-skat. Men nu har jeg læst at hvis man har en indtægt på over 50.000 om året så skal der også betales moms. Men jeg har også læst et sted på nettet at man ikke skal betale moms på reklame indtægter fra USA og google er jo placeret i USA. Så jeg går ud fra at jeg ikke skal spekulere på moms i denne sammenhæng. Har jeg ret i det?

Jeg har prøvet at skrive til told og skat, men jeg fik bare det svar at jeg nok skulle momsregistreres og evt. starte en virksomhed og så kunne jeg ellers læse mere på startguiden.dk Håber der er nogen her som ved lidt mere og som kan se om jeg gør noget forkert ved bare at oplyse indtægterne som B-indkomst, indtil jeg kan komme videre med mine virksomhedsplaner.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:30
Du skal ikke spekulere på moms af de afregninger du får fra Google og jeg vil heller ikke mene du behøver at registrere dig som virksomhed, men det sidste er jeg ikke 100% sikker på. Jeg ville tjekke med en revisor frem for Skat..
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 14:10

Jeg har nu fået snakket med med en  skat, og vil derfor oplyse hvad jeg er kommet frem til, så andre kan have glæde af informationerne. Jeg vil dog først lige takke Mikkel for det hurtige svar som bragte mig på det rigtige spor.

Der skal ikke betales moms for adsense indtægter da indtægterne er en service ydelse der kommer fra USA. Men hvis man tjener over 50.000kr om året så skal man momsregisteres under alle omstændigheder, men man skal bare opgive momsen til 0kr, det skal gøres en gang i kvartalet. De må elske papir arbejde derinde

Jeg har fået lov til at få ændret min lønmodtager kontrakt fra maj så jeg derefter kan starte virksomhed og blive momsregisteret. Så derefter vil jeg kunne tage det lille spring som iværksætter men samtidig beholde min status som lønmodtager med dertil hørende sikkerhed.

Så nu har jeg lidt tid til at sætte mig ind i reglerne og læse endnu flere Amino guldkorn. Jeg skal også have fundet en god og billig revisor som kan tage sig at arbejdet med skat (det med at udfylde de 0kr moms kan jeg nok selv finde ud af) men der vil jo også være nogle udgifter som skal trækkes fra skatten. Og så vil jeg nok også have nogle professionelle til at hjælpe med firmaregistering (overvejer et APS) Så hvis der er nogen Aminoer som kan anbefale en billig revisor som kan hjælpe med skal og firmastart så sig bare til, og skulle der være en Amino som tør anbefale sig selv, er det også fint.

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 341
Skrevet kl. 17:26

Jeg har også undersøgt emnet omkring afregning af moms af adsense indtjeninger - men har fået lidt forskellige svar. Bl.a. et fra skrankepaven, der sagde, at jeg bare skulle afregne via den faktura, jeg uden tvivl sendte til Google, idet jeg jo ellers ikke kunne sælge noget;-)

Nu er det endelig lykkedes mig, at få lidt på skrift fra mit lokale skattecenter, here goes;

"Hej Clausfficeffice" />

Jeg har gennemgået din hjemmeside og læst om Google Adsense.

Ud fra det foreliggende materiale ser det ud til, at du har indgået en aftale med Google, og at Google har indgået en aftale med evt. annoncører uden at du er indblandet i det.

Under forudsætning af, at Google er hjemmehørende uden for EU, så er de elektroniske ydelser du leverer omfattet af momslovens § 15, stk. 4, nr. 5. Dette betyder, at du kan sælge ydelserne uden moms, da leveringsstedet ikke er her i landet. Værdien af ydelserne skal angives i rubrik C på momsangivelsen. Det samme gør sig gældende såfremt Google er momsregistreret i et andet EU-land, jf. momslovens § 15, stk. 4, nr. 2, mens der skal afregnes dansk moms, såfremt Google er momsregistreret i Danmark. Dette skal fremgå af de afregningsbilag, som du modtager fra Google.

Med venlig hilsen

ffice:smarttags" />AAA
Skattecenter Horsens"

Jeg har også et par links til mere læsning.

Læs om hvordan elektroniske tjenesteydelser defineres

Læs om afregning af moms af elektroniske tjenesteydelser

Håber andre kan bruge det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:21
Google har kontor og ansatte i Danmark. Så burde de vel i princippet være momsregistrerede i DK.

Tilmeldt 12. Feb 07
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:20
Med hensyn til momsen skal du se på hvem er dine kunder og hvordan bliver de faktureret.
Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 341
Skrevet kl. 14:16
Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 20:39
Hvis du overvejer Aps ell. tilsvarende må jeg sjovt nok anbefale www.ditselskab.dk - de er bare rigtig gode
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)