Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fitness center lån + garanti

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 18. Jul 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er to nyuddannede bachelorer i hh. ”Idræt” (KU) og ”Matematik og Økonomi” (CBS). Vi overvejer at
starte et fitnesscenter i Nordsjælland og har da også fundet det perfekte sted
til det. Lokalerne har stået til udleje i et, ellers travlt, indkøbscenter i årevis
og udlejer er derfor indstillet på at betale for alle omkostninger i
forbindelse med ombygning til træningscenter. Hvilket vil sige at vores
etableringsomkostninger begrænser sig til indkøb af træningsudstyr hvilket
medfører en udgift på en halv til en hel million – hvoraf vi kontant kan
bidrage med 120.000 kr. Er der nogen der ved hvilken rente der er rimelig at
forvente banken stiller til sådan et lån?


Hovedsagen er dog at vi skal forpligte os til en lejeperiode på ca. 10 år. Dette betyder at vi alene hér
skal kunne stille en garanti til et sted mellem 5 og 10 millioner.


Vi har aftalt et møde med en erhvervsrådgiver fra Nordea. Vi er dog ikke klar over hvordan landet ligger
mht. til at få stillet så store garantier. Iflg. vores egne beregninger er det at
drive fitnesscenteret mere end rentabelt, men i hvor høj grad påvirker dette
faktum ens muligheder for at få stillet en tilpas stor bank garanti? Og
påvirker dette eventuelt renten på denne garanti?


Foruden dette er vi lidt i tvivl om hvorvidt vi skal oprette os som et I/S selskab eller et Aps – nogen
forslag der?


PS. Det var vores intension at drive centeret på fuld tid (og mere end dette) så vi regner ikke
med at få indkomster fra andre steder end centeret.


Håber de er nogen der ved noget om nogle af punkterne.


De venligste hilsner


Mads og Morten.    

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mads og Morten,

Nu har jeg tidligere prøvet kræfter med at skulle have finansieret et projekt, og har derfor lidt erfaring med det. Man ser jævnligt spørgsmål som jeres, hvor en kommende iværksætter spørger til hvad der er rimeligt at betale i renter, før de går i banken.

Min erfaringer siger følgende: Find først en bank som er med på ideen, og diskutér derefter renten med banken.

Mange går forgæves i banken efter penge, og må prøve flere banker før der enten er gevinst, eller projektet opgives. Det giver jo ikke så meget mening at diskutere renter hvis banken i sidste ende ikke vil yde lånet...

Mht. selskabsform er ApS eller A/S eneste rigtige vej at gå for jer når vi snakker de beløb, og langvarige lejekontrakter.

Klø på, så skal det hele nok lykkes

mvh Carsten
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :
hvad med at lease udstyret, det lyder som en voldsom bankgaranti at stille og hvis banken kræver personlig kaution er det sgu lidt risky.

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej MadsogMorten
Først af alt held og lykke i branchen og velkommen til. Nu har jeg opnået en del kendskab til branchen, og der er stort set ingen der køber deres udstyr. De fleste leaser ALT, og når jeg siger alt mener jeg alt fra omglædnings faciliteter til receptionen samt software.
Fitness branchen er kendt for at være et flygtigt markede hvor kæderne er alt dominerende for folk med koncept i nærhedens af deres. Dette vil banken naturligvis have kendskab til og jeg tror i får svært ved at få så mange penge, netop derfor leaser folk deres udstyr.
Undersøg hvilke total leverandører der passer til jeres kommende koncept, og tag en snak med dem, jeg tror i får svært ved at ville finansiere det hele ved lån i den størrelse orden på dette markede. Hvis i har yderligere spørgsmål kan i skrive igen eller kontakte mig på en pm.

Tilmeldt 18. Jul 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for de mange gode indlæg, det er helt sikkert nogle interessante vinkler at få på sagen.

Mht. hvorvidt det er risikabelt at oprette et I/S frem for et Aps eller A/S så havde vi lade os fortælle at banken kan finde på at sætte som forudsætning at man hæfter personligt for det lånte beløb til trods for at man f.eks. har et Aps selskab. Hvis dette kan ske, så er der vel ikke meget ide i at skyde 120.000 ind i et Aps, da vi kan forstå at den store fordel ved Aps var et man ikke hæftede personligt?



I diskussionen ”LEASING VS. KØB” så virker det meget interessant at så mange anbefaler leasing. Dog tænker vi at hvis vi kan lægge de første 120.000 så har vi jo selv mellem 12 og 24% af det der skal bruges, mon så ikke banken vil låne os resten? Hvis vi, for sjov skylds, siger at det er muligt at låne pengene, så kan det vel kun være en fordel at købe maskinerne, eller hvordan? Et par hurtige beregninger siger os at det efter ca. 2- 2½ år bedre vil kunne have betalt sig at købe. Når man så tager med, at kontrakten binder os i 10 år, ville det da ikke bedre give mening at købe udstyret såfremt banken er med på spøgen, eller er der noget vi har overset?




  




Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Mads/Morten
Jeg er selv bachelor fra Idræt, og har drevet virksomhed siden studiestart. Først som enkeltmandsvirksomhed, og siden Aps.
Aps. er godt da man det er selskabet der i princippet hæfter for gælden (i praksis vil banken dog altid have pant i jeres formue =lejlighed eller lign.), og ikke jer selv som personer.
Det koster ca. 1800 kr at få en advokat (Jacob Tøjner kan anbefales) til at stifte selskaber, men herudover skal du smide 125.000 i selskabskapital.
Den vejledning jeg har fået, har betydet at jeg har stiftet mit selskab i en holding/drift struktur, hvor jeg i princippet har to Aps´er. Et holdingsselskab, samt et driftselskab. 
Holdingselskaber ejer driftselskabet, og stiftes de på samme tid, skal man blot bruge de 125.000 kr en gang.
Jeg synes det lyder spændende med jeres ideer, og da jeg jo har været hele møllen igennem, samt arbejder indenfor mange af de samme forretningsområder som jer, vil jeg meget gerne høre hvad i har af planer, samt give jer en masse gode råd, hvis i er interesserede.
Ring eller skriv, så skal jeg svare hurtigst muligt
Mange hilsner
Kristian Uhd (25768644)




 



Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Igen
Som svar til de spørgsmål angående leasing, skal du være opmærksom på at det koster seriøse penge at starte op. Især et fittnesscenter, hvor der er store udgifter til markedsføring, profilering, udstyr osv. På den baggrund vil det være en rigtig god at ide at have så høj likviditet som muligt, og hvis du først har skudt dine penge af på udstyr, så er de ligesom låst til det, og kan ikke rigtig bruges på andet. Hvis ikke du har kunder, kan de flotte/betalte maskiner ikke rigtig bruges til noget. Derfor skal i huske at markedsføringen er noget af vigtigste, og derefter kan i overveje alle de andre ting.
I vil være en i mængden, og som der er skrevet før skal i virkelig være noget specielt for at kunne overleve i en branche der er domineret af kæder.
Hvor planlægger i at åbne i Nordsjælland?
Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Er meget enig, med RR I risikerer at lide likviditetsdøden, hvorfor det vil være fordelagtigt at lease udstyret, dette kan jo kombineres med forkøbsret, så pengene ikke er spildte. Det betyder vel også at I kan trække udgiften ind over driften, frem for at skulle til at afskrive.

Man skal også huske at selv om banken kræver personlig kaution, vil der være en række andre kreditorer, der ikke vil gøre det.

Sidst men ikke mindst, ville jeg også lave holdingmodellen, for hvis det går godt og fitnessdk kommer med 20 mio og vil købe jer, er det en fordel ikke at få det ud til personlig beskatning

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Bare en detalje i denne sammenhæng ifm. køb af udstyr. en halv til en hel million er ikke meget til udstyr. Jeg har købt udstyr til en større virksomhed, som skulle have træningscenter i kælderen. Selvom det var et ok størrelse lokale og technogymudstyr, så kostede det alligevel et stykke over en million. Og der var ikke vanvittig meget cardioudstyr. Et løbebånd koster nemt ca. 75K ex. moms., medmindre det er i den billige ende.

 

Anyway.....hvis den slags kan leases, så er det da en god idé

 

Held og lykke med projektet

 

 



Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 20-07-2007 13:08:54 Forfatter: MadsogMorten
Tak for de mange gode indlæg, det er helt sikkert nogle interessante vinkler at få på sagen.

Mht. hvorvidt det er risikabelt at oprette et I/S frem for et Aps eller A/S så havde vi lade os fortælle at banken kan finde på at sætte som forudsætning at man hæfter personligt for det lånte beløb til trods for at man f.eks. har et Aps selskab. Hvis dette kan ske, så er der vel ikke meget ide i at skyde 120.000 ind i et Aps, da vi kan forstå at den store fordel ved Aps var et man ikke hæftede personligt?



I diskussionen ”LEASING VS. KØB” så virker det meget interessant at så mange anbefaler leasing. Dog tænker vi at hvis vi kan lægge de første 120.000 så har vi jo selv mellem 12 og 24% af det der skal bruges, mon så ikke banken vil låne os resten? Hvis vi, for sjov skylds, siger at det er muligt at låne pengene, så kan det vel kun være en fordel at købe maskinerne, eller hvordan? Et par hurtige beregninger siger os at det efter ca. 2- 2½ år bedre vil kunne have betalt sig at købe. Når man så tager med, at kontrakten binder os i 10 år, ville det da ikke bedre give mening at købe udstyret såfremt banken er med på spøgen, eller er der noget vi har overset?




 




 

Jeg ved ikke nok om delen med garantier, men hvis I skal stille garanti overfor udlejer, skal dette vel ikke gøres med personligt ansvar eller? For så kan det da have meget stor betydning, hvis Jeres idé ikke kan bære økonomisk.

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)