Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav til at CE mærke et produkt?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Sagen er den at min kære fader har overtaget en mindre glasfibervirksomhed.

Det går alt sammen ganske fint, og han vil nu gerne igang med at bygge og sælge nogle mindre både/joller lavet i glasfiber.

For at måtte sælge sådan et produkt skal det så vidt vi begge kan forstå være CE mærket.

MEN hvad skal der til? Hvordan fungerer det system?

Jeg har nu i lang tid siddet og læst EU direktiver og jeg ved ikke hvad, men er i bund og grund ikke blevet meget klogere.

Så vidt jeg har kunnet forstå, så er det eneste det kræver; at jeg skal fremstille noget dokumentation som beskriver bla. hvilke sikkerhedsanordninger produktet har, af hvilke typer materiale det er lavet, hvilken tykkelse osv. altså en dokumentation som sørger for at hvert enkelt produkt af denne type overholder de samme krav (som jeg har sat) til sikkerhed og fremstillingsproces.

Når jeg så har udarbejdet en sådan dokumentation kan jeg bare smide et klistermærke på, og begynde at sælge.

Er der nogen herinde med forstand på området som kan hjælpe med at gøre det hele lidt mere klart for mig? Præcis hvad jeg skal gøre for at den gamle kan begynde at producere nogle både? Er der et eller andet offentligt organ som skal godkende båden, for derefter at smække et klistermærke på? eller hvordan foregår hele den proces?

På forhånd mange tak!

ps. I skriver bare hvis i har noget som skal bygges i glasfiber ;)

http://assentoftglasfiber.dk/

Fra odense c
Tilmeldt 11. Nov 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved desværre kun meget lidt om det, men siden der ikke er andre der byder ind, må du jo nøjes med det.

Et produkt "skal" nødvendigvis ikke ce-mærkes, altså det er ikke lovpligtigt. Men nogle produkt-grupper, som jeg tror at joller høre under, skal ce-mærkes. En ce-mærkning er at du "lover" at dit produkt lever op til de standarder der gælder for dit produkt, hvilke standarder det så lige er for joller kan jeg ikke svare på, og hvordan du vil sikre dig at du overholder standarderne kan jeg heller ikke svare på. Men jeg ved at det er klogt at have en tredje-parts vurdering af produktet i forhold til ce-mærkning. Så står du meget bedre i en evt. sag.

Håber der er andre der kan byde ind, men ellers kan du kontakte nogle rådgivningsfirmaer.

Kasper Kreiberg

Tilmeldt 7. May 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kasper!

Mange tak for svaret!

Så vidt jeg har kunnet finde ud af hører joller også ind under en af de grupper som skal være CE mærkede...

Problemet med tredjeparts vurdering er bare at så starter taxa metret, og så er det måske begrænset hvor vidt det overhovedet kan svare sig med mindre man har planer og en stor produktion.

Ved du (eller andre?) hvor jeg kan finde de standarter som skal overholdes?

Og hvilke former for standarter handler det om? er det helt ned i materialevalg/tykkelse osv?

eller er det mere i retning af at den skal kunne flyde, må ikke skade miljøet, være sikker at benytte ved korrekt brug osv?

Fra Helsingør
Tilmeldt 27. Jun 11
Indlæg ialt: 277
Fra  Gurrelund Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

lqdueholm:
Præcis hvad jeg skal gøre for at den gamle kan begynde at producere nogle både

Jeg ville starte med at læse "Hvordan CE-Mærker jeg" hos dansk standard og dernæst ringe til dem for at uddybe det

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 19:03
Hvor mange stjerner giver du? :

lqdueholm:

Hej kasper!

Mange tak for svaret!

Så vidt jeg har kunnet finde ud af hører joller også ind under en af de grupper som skal være CE mærkede...

Problemet med tredjeparts vurdering er bare at så starter taxa metret, og så er det måske begrænset hvor vidt det overhovedet kan svare sig med mindre man har planer og en stor produktion.

Ved du (eller andre?) hvor jeg kan finde de standarter som skal overholdes?

Og hvilke former for standarter handler det om? er det helt ned i materialevalg/tykkelse osv?

eller er det mere i retning af at den skal kunne flyde, må ikke skade miljøet, være sikker at benytte ved korrekt brug osv?

Uden at jeg ved hvad der skal til mht joller, så er det reelt set rigtigt at CE mærkning betyder at du som importør eller producent underskriver en personlig garanti (du kan ryge i fængsel hvis du lover noget som retten mener du ikke overholder og hvis de medfører nogen dør eller skades).

Indenfor maskiner er alle reglerne vejledende og du må afvige dem, men hvis standarden siger den skal være blå er det lettere at den er blå end at du skal argumentere for at orange er lige så god.

På maskiner er det frekvensen af farer (elektrisk og mekanisk), Graden af skader den kan påføre og evnen til at fjerne faren som er de centrale punkter.

PÅ Joller gætter jeg på at det må være klemfarer, synke/kæntringsfarer og bomme/beslag som personer kan rammes af, evne til at komme ombord igen hvis du er faldet overbords. Der er standarder der kan købes for en mindre formue hos DS men der er ofte oversættelses fejl/fortolkninger der gør at den danske standard kan blive fejlvisende. Standarderne laves ikke på Dansk som førstesprog. På maskiner er der eksempelvis omkring strømtilslutning sket oversættelser der gør at en instruktion om at man ikke må kunne komme til uforvarende at sætte strøm til en maskine der bliver serviceret, at man på dansk fortolker at der skal være en kontakt som kan låses med en hængelås - det er en fin løsning men der er en del andre. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)