Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra lønmodtager til konsulent med samme job!?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Nov 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det muligt at gå fra at være lønmodtager (funktionær) til selvstændig konsulent med samme job? Kan det overhovedet blive "godkendt" af SKAT, og hvis det kan, hvordan?? 
Jeg har været ansat i samme firma igennem 12år, og har en ledende stilling med bla. tegningsrettigheder. Og jeg har tænkt mig at forblive i dette firma. Men derudover jeg forvejen mit eget ApS, som jeg har stiftet som sikkerhed, da min partner og jeg stiftede et andet ApS sammen som vi stadig har.
Så det var mit firma, og ikke mig personligt der investerede og hæfter i vores fælles ApS.

Men derudover bruger jeg det ikke rigtigt.

Jeg har læst en del på det, og er selvfølgelig klar over de ulemper det medfører: mindre sikkerhed, ingen lønmodtagers overenskomst, kort/ingen opsigelsesperiode, pensionsordninger, sygepenge osv. Men flere af disse punkter kan man godtgøre i (konsulent ansættelses) kontrakten.

Men omvendt set, er hovedårsagen til at jeg overvejer det nemlig: Den mulighed for at opbygge noget likviditet i mit eget ApS til eventuelle fremtidige investeringer. Ved at holde lønningerne til mig selv nede på et minimum.

Håber i kan hjælpe mig med at blive klogere på dette emne.
 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det umiddelbare svar er nej. Du er lønmodtager og det vil du forsat være - og det vil ikke - hvis skat ser på det, blive godkendt at du skifter til at være selvstændig og fakturere. Du vil høre til a-skat på lønnen direkte, og din arbejdsgiver vil hænge på den, hvis det opdages, og helt særligt hvis du eller dit firma skulle svigte noget skattemæssigt (som ofte er årsag til at det opdages) 

Jeg ville ikke gøre det bare for at opbygge likviditet - det ville jeg gøre med frie midler - hvilket koster ca 43% op til topskat - mod selskabsbeskatningens 25% men som så til gengæld er frie og jo sagtens kan lånes ind til firmaet uden yderligere skattekonsekvens.

Over topskat ville jeg løse med arbejdsgiverbetalt pension eller livrente hvis ikke pengene skulle bruges

Der er mange links om det - her f.eks

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064100&vId=0

og mere i detaljer her: http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der stilles særlige krav til at du kan betragtes som selvstændig erhvervsdrivende og derved også er berettiget til at sætte dig slev på selv på aktier via dit eget selskab. Her taler vi om faktorer som økonomisk risiko (udover risikoen ved om man får sin løn), forhold til kunder, arbejdstilrettelæggelse mv. Det er vanskeligt hvis man kun har en hvervgiver men det er endnu vanskeligere hvis der er tale om en hvervgiver som du tidligere har været ansat hos.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 3. Jan 07
Indlæg ialt: 252
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Trådstarter kan vel ansætte/lønne sig selv i sit eget selskab. Dette selskab skriver faktura til nuværende arbejdsgiver.

Kan dette skabe problemer ?

bb

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :

bb:

Trådstarter kan vel ansætte/lønne sig selv i sit eget selskab. Dette selskab skriver faktura til nuværende arbejdsgiver.

Kan dette skabe problemer ?

Både Cookie og Skattekonsulenterne har svaret på det spørgsmål. Hvis man bliver i det samme firma og løser (stort set) de samme opgaver, vil Skat ikke acceptere den løsning. De vil betragte det som en ansættelse stadigvæk og det bliver bare bøvl for begge parter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

bb:

Trådstarter kan vel ansætte/lønne sig selv i sit eget selskab. Dette selskab skriver faktura til nuværende arbejdsgiver.

Kan dette skabe problemer ?

Ja det er ikke lovligt ud fra det beskrevne - se links tidl i tråden som forklarer helt, at man ikke selv bestemmer om man er lønmodtager eller om man har eget selskab. Alle kunne jo til dels fjerne kildeskatten ved at fakturere - så den går ud fra det beskrevne ikke. Det har intet med en evt kontrakt at gøre men er rent spørgsmål om det faktiske forhold som skat vil lægge til grund

HVIS han annoncerede sin tjeneste og arbejde for flere forskellige selskaber, og selv havde den fulde risiko - måske i perioder var helt ude osv - selv lagde alle arbejdsredskaber til og bestemte sin tid over for de forskellige han fakturerede, så kan man godt-  men se dog de links der er længere oppe for den er besvaret

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er faktisk muligt at være selvstændig erhvervsdrivende med kun en hvervgiver. Eks. på EDB området er det meget almindeligt at konsulenterne får opgaver via et bureau men de laver selv alle aftaler med den underliggende kunde i forhold til arbejdets udførelse. I det samarbejde jeg selv har været en del af gennem en del år så jeg også en risiko for at jeg kun ville fakturere dem og fik et bindende svar på at jeg kunne anses som selvstændig erhvervsdrivende. Fordi risikoen lå hos mig og fordi  jeg afholdt alle udgifter.

Hvis Skat efterfølgende kommer og siger at man ikke er selvstændig erhvervsdrivend er det "deeb shit". Som personligt erhvervsdrivende betyder det "bare" at man bliver beskattet som løn. Har man lagt indtægterne ind i et selskab bliver man også beskattet personligt men det er endnu værre for selskabet bliver tilskudsbeskattet og lønbeskatningen ændrer ikke ved at midlerne stadig ligger i selskabet. Det kaldes trible beskatning og ikke er lige til at lave om.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja som det også vil fremgå af de links jeg tidl. lavede er det en lang række ting der spiller ind og som skal opfyldes, og antal arbejdsgivere er bare en af mange indikatorer, men som beskrevet her - hvor man sidder i ledende stilling med tegningsret og fortsætter i samme selskab - da er man lønmodtager

Lad os se på formået som står som, at opspare kapital til udvikling. 

Det må jeg udgå fra betyder, at begrænse topskatten, og det gør man kun ganske begrænset ved at flytte indtægten over i et ApS. Man vil typisk så år 1 hæve op til topskatten - og så ligger der måske et overskud på 400.000 kr tilbage - og det er jo det man vil se vokse. Her napper skat jo 25% og det eneste man opnår er, at man næste år kan tage udbytte op til grænsen for 27% udbytteskat, resten vil enten ligge videre eller sammenlagt ha kostet det samme som topskat hvis man hævede år 1 - 

Sådan vil det så være fremover, og vist er det et beløb, men er det virkeligt det som er målet. Skatten bliver ikke så verdens fjern fra den kendte

Så kunne det være, at man jo kan tage en masse omkostninger, men det er også en sandhed med modifikationer. Det man, hvis man nu havde måtte drive det som virksomhed kan fradrage, er jo de omkostninger man har ved at udføre arbejdet. Dem kan man allerede som ansat trække fra, eneste hage er, et bundfradrag på ca 5-6000 kr.

Imod den lille gevinst på udbytte og det sparede bundfradrag er så, at man jo skal drive virksomhed, føre regnskab, moms og hvad ved jeg, og får man ikke MINDST 20% mere som virksomhed end som løn, så har man tabt. Man skal ha aftalt betaling der dækker ferie, sygdom, man skal huske pension og sælger ejeren virksomheden, vil den nye ejer let tænke, ud med ham med den dyre faktura, eller han skal presses ned, og går virksomheden ned, så farvel til lønmodtagernes garantifond

Faktisk er det ret klart at lønmodtagere ikke bare kan fakturere med moms og droppe kildeskat og udskyde topskat osv - systemet ville jo kunne tabe på det, også i form af kontrol - lønmodtageres firmaer der går kunkurs osv, men hvis formået er at undgå topskat og kunne sætte penge af till noget selvstændigt, kunne man så ikke overveje en iværksætterkonto http://www.tax.dk/pjecer/ivaerksaetterkonto.htm som jeg ved for lidt om, men som andre kan kommentere

Ellers er det traditionelle vej til at undgå topskat via pension, rate og livrente

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)