Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg få frataget mit domæne?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  Mogenshoj.dk Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Susanne:
Så vidt jeg kan læse mig til har de først oprettet tradmarks år 2000 - og jeg domænet i 1999, hvordan er jeg stillet mht. mit domæne?

I dansk ret har det at registrere noget som trademark ikke nogen praktisk betydning. I forhold til varemærker er det ibrugtagen/brug og genkendelighed der giver beskyttelse overfor at andre kan misbruge ens varemærke. Og det er sket længe før 1999. Som jeg ser det er der slet ikke nogen tvivl om at de vil vinde den sag. Ærgerligt som det kan være.

Fra Bording
Tilmeldt 10. Aug 12
Indlæg ialt: 239
Fra  FastSpeak Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror desværre det er en kamp, som du ikke kan vinde.

At du har købt domænet i tidernes morgen, gør ikke nødvendigvis du har ret til det.

Hvis et andet firma i mellemtiden har registreret navnet - Har du været i dialog med dem ?

Det kunne jo være du med dine salgs tal etc. kunne indgå aftale med dem ?

FastSpeak.dk - Nemt - Hurtigt - Billigt 

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg vil umiddelbart mene at de ikke kan tage dit domain. Dog har der tidligere været en sag hvor Arla vandt over en privat person, selvom han havde sit domain 5 år før de opfandt deres produktserie.

Warhammer er reg. varemærke fra 15.06.1999. Du har haft dit domain siden  18/5 1999.

Det ser ud som om du har reg. dit domain som firma. Har du det, så er du bedre sikret.

Men en advokat, vil være god at have. Taber du hos klagenævnet, skal du sørger for at få sagen i retten, da de så skal til DK og føre sagen.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Carl Lorberg:

Jeg vil umiddelbart mene at de ikke kan tage dit domain. Dog har der tidligere været en sag hvor Arla vandt over en privat person, selvom han havde sit domain 5 år før de opfandt deres produktserie.

Warhammer er reg. varemærke fra 15.06.1999. Du har haft dit domain siden  18/5 1999.

Det ser ud som om du har reg. dit domain som firma. Har du det, så er du bedre sikret.

Men en advokat, vil være god at have. Taber du hos klagenævnet, skal du sørger for at få sagen i retten, da de så skal til DK og føre sagen.

Warhammer er et meget kendt mærke, og det har været i brug siden 1983. Det er vel næsten lige så kendt som Lego blandt de unge.

 Vi taler desuden om en virksomhed som sælger Warhammer fra den virksomhed, som gør krav på navnet. Så det siger jo lidt sig selv, at leverandøren har brugt navnet i længere tid.

Som jeg ser det er der ikke megen tvivl om rettigheden til navnet. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Susanne:

GW har lukket en masse websider som omhandler warhammer produkter - også ikke-kommercielle,  

Når jeg læser betingelser for ophavsret så kan jeg ikke umiddelbart se noget omkring at jeg som forhandler/importør/salg af deres varer ikke må bruge  warhammer.dk , kun at billeder og logoer  tilhører Games Workshop ( har jeg tidligere fået information om).

Jeg er IKKE blondine, men har ikke tjek på ophavsret osv,,,, synes bare ikke det er ok at jeg har haft en webside i såå mange år og så måske pludselig skal afgive, øv øv og mere øv

Ingen tvivl om at det er øv.

Uden at være jurist, så tror jeg dog du læser den forkerte lov. Du skal nok ind i varemærkeloven: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=140030

Her er nogle relevante udsnit:

Varemærkeloven:

§ 1. Personer og virksomheder kan efter bestemmelserne i denne lov erhverve eneret til varemærker (varemærkeret). Ved varemærker forstås særlige kendetegn for varer eller tjenesteydelser, som benyttes eller agtes benyttet i en erhvervsvirksomhed.

Og herunder ses det, at det er ligegyldigt, hvornår varemærket er registreret. De har taget det i brug og i øvrigt brugt mange, mange penge på at markedføre navnet:

Varemærkeloven:

§ 3. Varemærkeret kan stiftes enten

1) ved registrering af et varemærke i overensstemmelse med reglerne i denne lov for de varer eller tjenesteydelser, som registreringen omfatter, eller

2) ved ibrugtagning af et varemærke her i landet for de varer eller tjenesteydelser, for hvilke varemærket er taget i brug, og for hvilke det vedvarende anvendes.

Stk. 2. Der kan ikke ved brug stiftes rettigheder til et varemærke, der efter sin beskaffenhed er udelukket fra registrering.

Stk. 3. Har mærket ikke fornødent særpræg ved ibrugtagningen, stiftes retten først, når og for så vidt der skabes særpræg gennem mærkets anvendelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Susanne

I den type tvister, lægger både Klagenævnet og Sø- og Handelsretten stor vægt på,

om den part, der først har registreret domænenavnet faktisk anvender det.

Så du må vurdere om du siden du registrerede domænet faktisk har anvendt det

til et eller andet fornuftige formål.

Har du det, så har du gode chancer for at få medhold.

Har du ikke anvendt det, så er det lodret op ad bakke.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Advokat Jacob Berner Rue:

Hej Susanne

I den type tvister, lægger både Klagenævnet og Sø- og Handelsretten stor vægt på,

om den part, der først har registreret domænenavnet faktisk anvender det.

Så du må vurdere om du siden du registrerede domænet faktisk har anvendt det

til et eller andet fornuftige formål.

Har du det, så har du gode chancer for at få medhold.

Har du ikke anvendt det, så er det lodret op ad bakke.

Jeg må indrømme at jeg er meget overrasket over det svar fra en advokat.

Vil det sige, at hvis Sony ikke havde registreret Playstation som varemærke i Danmark, så kunne jeg gøre krav på navnet, selvom det er brugt og markedsført i Danmark i mange, mange år?

Vi snakker jo om et produkt (Warhammer), som er blevet brugt og markedsført i Danmark i næsten 20 år før de registrerede det.

Spørgsmålet er vel dog også, hvordan man er stillet over for sin leverandør, hvis man kræver at bruge deres eget produktnavn mod deres ønske.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Emil:

Jeg må indrømme at jeg er meget overrasket over det svar fra en advokat.

Vi snakker jo om et produkt (Warhammer), som er blevet brugt og markedsført i Danmark i næsten 20 år før de registrerede det.

Helt enig!

Når man forhandler et varemærke fra den udbyder, som nu kræver retten til sit varemærke, så er man dårligt stillet... Big Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Din overraskelse beror på at du, som jeg kan læse mig til - sammenblander varemærkeloven med lov om internetdomæner.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:

Din overraskelse beror på at du, som jeg kan læse mig til - sammenblander varemærkeloven med lov om internetdomæner.

Det skal jeg ikke kunne udelukke. Men det vil jo sige, at man kan gå efter danske domænenavne med kendte brands og produkter, så længe de ikke har registreret varemærke i Danmark. Det er det du siger ikke?

I så fald må svaret på dette spørgsmål være ja:

Emil:

Vil det sige, at hvis Sony ikke havde registreret Playstation som varemærke i Danmark, så kunne jeg gøre krav på navnet, selvom det er brugt og markedsført i Danmark i mange, mange år?

Min misforståelse må i så fald bero på, at man skal registrere et varemærke i Danmark, så det ikke er nok at have markedsført det i Danmark i 20 år. Og ja det finder jeg overraskende.

Uanset hvad, så vil jeg dog gentage, at det virker dumt at gøre krav på sin leverandørs hovedprodukt-navn.

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)