Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS under tvangsopløsning

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 29. Oct 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har haft et ApS selskab gennem de sidste 6 år og for et år siden kunne jeg ikke klare den mere, så jeg

sendte ikke regnskab ind og lod selvskabet tvangsopløse.

Da jeg indså at jeg ikke kunne klare den mere og ikke havde penge til at betale alle mine kreditorer, gav jeg besked til

kreditorerne og mange var forstående.

Selvskabet skylder kun penge til én tysk kreditor i dag og det strækker sig næsten til 150.000. Jeg snakkede meget med denne

kreditor for lidt mere end et år siden og de ville selvfølgelig gerne have deres penge. De vidste hvordan situationen hang sammen og

at jeg ikke kunne betale dem.

Nu havde jeg ikke hørt fra dem i over et år og troede egentlig at de havde taget den som et tab, men i går kom der et

brev fra en dansk advokat med opkrævning af det skyldige beløb inden for 10 dage ellers går sagen til inkasso!

Jeg har lige været i skifteretten med selvskabet og det er under tvangsopløsning.

Men hvordan skal jeg forholde mig til advokatens brev?

Kommer jeg som privat person til at hæfte for gælden, hvis den ryger videre til inkasso?

MVh. Ruben

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som udgangspunkt nej. Du må jo meddele, at selskabet er sendt til tvangsopløsning og hvor og hvornår, så ved advokaten jo, at han ikke bare kan sende noget til inkasso. Jeg går ud fra, at det hele tiden har været den tyske leverandør klart, at det var dit ApS han handlede med.

Du har formentlig været indkaldt til en gennemgang med skifteretten i forbindelse med erhverv og selskabsstyrelsens beslutning og tvangsopløsningen og der har du skulle medvirke til en række ting, bla.a. afgive forklaring om selskabets aktiver og passiver o.l. og man skal svare så ærligt man kan.

Hvis man der direkte lyver om f.eks. aktiver, ja så kan ejeren være personligt ansvarlig men eller er der ikke personligt ansvar ved en konkurs eller tvangslukning af et ApS.

Hvis der ikke er aktiver af betydning   som kan deles mellem kreditorerne så opløses selskabet blot, og er der aktiver der kan fordeles og dække dele af kreditorerne, konkursbehandles det. I ingen af de fald hæfter du personligt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Oct 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Det tyske selvskab har været klar over at det var et ApS de handlede med. Har hele tiden skrevet

navn med ApS bagefter, så det er ikke nogen hemmelighed.

Med hensyn til aktiver og passiver, så blev jeg spurgt om der var nogen kreditorer og hev efter deres penge og det svarede jeg ærligt nej til, men jeg fortalte jo heller ikke at jeg havde en kreditor men en ubetalt regning! Da jeg jo ikke havde hørt fra dem i over et år.

Men kan da nok godt se at jeg skal have ringet til skifte retten på mandag!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det ville jeg da gøre - det bør ikke ha nogen betydning overhovedet i forhold til personligt ansvar, men rene linjer og samme til advokaten der rykker dig - måske lige efter du har orienteret skifteretten om ham du troede ikke var der - sandelig var der alligevel - god weekend

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra at advokatens påkravsskrivelse er stilet til selskabet.

Det er som beskrevet, så smukt af cookie, ovenfor, skal du bare at sende advokaten en meddelse om at selskabet er under tvangsopløsning. Så kan advokaten selv kontakte likvidator / kurator.

Hvis kravet er rette mod dig personligt, så må du jo gøre gældende at det er aps'et modparten har kontraheret med.

Hvor vidt man kan komme til at hæfte personligt kan man sammenligne et selskab med et skib og direktøren er kaptajn. Hvis skibet har for få passagerer og giver underskud og rederiet til sidst går konkurs så er det ikke kaptajnen der hæfter. Hvis skibet derimod synker efter at kaptajnen har påsejlet en italiensk ø mens kaptajnen dansede rundt i styrehuset og drak rom og sang sømandsviser ja så bliver kaptajnen gjort ansvarlig.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

David Brodin Larsen:
Hvor vidt man kan komme til at hæfte personligt kan man sammenligne et selskab med et skib og direktøren er kaptajn. Hvis skibet har for få passagerer og giver underskud og rederiet til sidst går konkurs så er det ikke kaptajnen der hæfter. Hvis skibet derimod synker efter at kaptajnen har påsejlet en italiensk ø mens kaptajnen dansede rundt i styrehuset og drak rom og sang sømandsviser ja så bliver kaptajnen gjort ansvarlig.

De er da et billede der er til at forstå.Big Smile Man kan tillægge, at hvis kaptajnen i timen op til påsejlingen i ly af mørket har sat alle rederiets penge af på en ubeboet trope ø for selv at hente dem senere, så vil han også kunne få en del bøvl med det hvis det opdagesWink

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er vel ikke tilfældigvis kommet til at underskrive en privat garanti på et tidspunkt?

Jeg ved ikke hvad sprog i har kommunikeret på, men det er let at overse noget hvis man ikke er så skrap til sprog. (noterede mig at du ikke stavede SELSKAB rigtigt) Wink

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 29. Oct 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokaten har stilet brevet til selvskabet og jeg har ikke tømt selvskabet for penge som ikke var der.

Så jeg må se hvad der sker, når jeg kontakter advokaten og fortæller at selvskabet er blevet

tvangslukket og så må jeg have fat i skifteretten igen.

Bare jeg ikke kommer til at hæfte privat.... puha...

Ruben

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@ Brybs,

Reglerne for skattemæssige at afskrive tab er i Tyskland meget lig de danske regler.

Det vil sige at din tyske handelspartner for at få sit fradrag må køre inkassosag mod dig. Han har nok inderst inde forventet at have hørt noget om din nedlukning per automatik. Du burde have orienteret Skifteretten om alle krav.

Selv om jeg er enig med de øvrige i, at du ikke har noget frygte i forhold til det oprindelige krav, så ville jeg som tysk selskab være rimeligt irriteret over at skulle afholde inkassoomkostninger, som kunne være undgået.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)