Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der betales skat af donationerne?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Nov 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er i gang med at starte en enkeltmandsvirksomhed op, der kort og godt går ud på, at indsamle midler til foreninger, som jeg synes er lidt glemte i den store velgørenhedsverden.

Måden hvorpå jeg har tænkt mig, at det skal fungere er følgende:

Jeg har en SMS-kode der kan sendes til et 4-cifret nr. Den kode udløser en donation på 100 kr. + alm. sms takst. Det bliver trukket fra mobilregningen.

Det skal primært foregå via sociale medier.

Nu er mit spørgsmål så, om jeg/virksomheden skal betale skat af de donationer vi får ind? De bliver givet videre til foreningerne (Der vel at mærke overholder ligningsloven) asap, og det er kun adm. gebyret på 10% (max), der er min/virksomhedens "profit".

Altså lad os sige, at jeg får 50 x 100 kr. doneret til en forening - skal jeg så betale skat af de fulde 5.000 kr. eller kun de 500 kr. (adm. gebyret)?

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

De første 500 er skattepligtige, derefter er 14500 skattefri, resten skal betales skat af. Jeg læste det på Kræftens bekæmpelses side, da jeg stod med samme spørgsmål. Nu kan jeg ikke umildbart finde siden igen :/, men der er noget her fra SKAT, omkring administration af donationer. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1942810 Håber det kan bruges :)

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Tilmeldt 9. Nov 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dette.

Som jeg læser det må man ikke fratrække adm. gebyret inden donationen er videregivet, men man skal derimod fakturere det efter aftale EFTER man har givet foreningen alle pengene. Er der nogen, der kan bekræfte det?

Det bliver nemlig lidt tricky så, for den SMS-gateway jeg lejer tager ca. 5% pr. donation på 100 kr. 

Tilmeldt 9. Nov 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Og skal den faktura man udsteder til modtageren så være med moms?

Tilmeldt 29. Nov 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

kan sku godt være en gammel post men du kan ikke tjene en skid som du har tænkt dig bagved det hele så glem det du og kom ud at lave noget ... godt så 

Tilmeldt 29. Nov 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

ja det meget fint donationer som det du snakker om de 15.000 er sku da forhelvede til velgørenhed synes det sjov at se når folk kommer med noget så der under halvt styr på det hvorfor svare på det hvis du ikke er sikker på det .... og det gælder sku alle posts led og læs efter ting inden du begynder at skrive på forum for at finde ud af det... det er hvad du har google til for sådan nogle små alt for nemme ting af få en løsning på .. 

Fra Aalborg
Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at du skal registreres som "Indsamler", ellers er det ikke lovligt at samle ind til velgørende formål.

Tænker det er for at folk altid kan tjekke op på om en indsamling er god nok, eller om det er scam.

Du kan læse mere her

http://www.justitsministeriet.dk/arbejdsomr%C3%A5der/civilret/indsamling

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)