Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed (iPhone-reparation)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle her på Amino

Jeg har brug for lidt til hjælp mht. til opstart af virksomhed osv. 

For omkring 2-3 måneder siden begyndte jeg at reparere iPhones for venner og bekendte. Meningen med dette var at det bare skulle være en ''hobby'' som jeg kunne tjene en lille skilling på. Dette har været en god deal for både ''dem'' og jeg. Nu er jeg dog nået dertil hvor jeg gerne vil gøre lidt mere ud af det. Jeg har mange af de praktiske tig i orden som fx værktøj til reparationerne, og en god hjemmeside klar. Jeg er dog kommet dertil hvor jeg har brug for at få svar på nogle spørgsmål, og derfor tænkte jeg at netop DU var den rette at spørge ;-)

1. Jeg er 15 år, og i istedet for at skulle gennem helt statsforvaltningsprocessen har jeg tænkt mig at få mine forældre til at starte virksomheden op. Koster dette noget?

2. Når denne virksomhed er startet op kan jeg så bruge et frikort og derfor undgå at betale skat på min indkomst? Altså, vil dét at blive registreret have en indflydelse på min indkomst? (Måske i form af skat, moms m.m.)

P.S. Jeg har læst lidt rundt på nettet, men min viden omkring dette område er minimal.

Håber i vil tage jeg et par minutter og hjælpe en ivrig teenager!

Fra Hillerød
Tilmeldt 7. Nov 12
Indlæg ialt: 1
Fra  Hillerød Computer Service Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

asgerkrog:

1. Jeg er 15 år, og i istedet for at skulle gennem helt statsforvaltningsprocessen har jeg tænkt mig at få mine forældre til at starte virksomheden op. Koster dette noget?

Hvis det du mener med at starte virksomheden op er at blive CVR-registreret, så nej. Det er gangske gratis.

asgerkrog:

2. Når denne virksomhed er startet op kan jeg så bruge et frikort og derfor undgå at betale skat på min indkomst? Altså, vil dét at blive registreret have en indflydelse på min indkomst? (Måske i form af skat, moms m.m.)

Du skal kun betale moms, hvis din omsætning er over 50.000kr om året.

Håber du kunne bruge mine svar. Til en anden gang, ville det være rart hvis du uddyber dine spørgsmål :-)

Fra Århus
Tilmeldt 4. Nov 12
Indlæg ialt: 75
Fra  Nativo - Digitale løsninger Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Asger,

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor meget du tjener på din forretning, men som udgangspunkt ville jeg nok vente med at registrere en virksomhed, da der kan være meget bøvl.

Så min anbefaling er at vente med registrering af virksomhed før du er oppe på de 50.000 kr. I mellemtiden kan du indberette det du tjener på dit B-kort. :) Held og lykke med det hele! :)

Tilmeldt 10. Nov 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmål 2:

Min omsætning er under de 50.000 kr, så d´jeg lader være med at blive momsregistreret. Men dette betyder så at jeg ikke kan fratrække moms på indkøb af varer ikke? :-)

Men hvordan hænger det hele sammen med betaling af skat? Kan jeg undgå dette med et frikort? :-) Og skal jeg overhovedet betale skat når det er en enkeltmandsvirksomhed, som ikke engang er cvr- eller momsregistreret?

Det må du undskylde. Håber ovenstående spørgsmål er formuleret OK. Men tusind tak for din hjælp!

Tilmeldt 10. Nov 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er et b-kort helt præcist? :-)

P.S. tusind tak for hjælpen!

Fra Århus
Tilmeldt 4. Nov 12
Indlæg ialt: 75
Fra  Nativo - Digitale løsninger Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er forskellige typer skattekort - frikort, bikort og hovedkort.

Hovedkortet bruger man normalt til sin primære indkomst og erhverv. Dertil kan der kun være én arbejdsgiver, som indberetter på hovedkortet. Bikortet bruges til sekundære indkomster og her kan andre arbejdsgivere indberette indkomst. 

Eksempel

Hvis du nu arbejder i Bilka og det er dit hovederhverv, så vil de normalt bruge dit hovedkort. Din sideløbende reparationsforretning skal derfor bruge bikortet, da Bilka allerede bruger hovedkortet. 

Håber at du kan forstå min lille forklaring :)

Tilmeldt 10. Nov 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

På den måde! Tak for forklaringen. Jeg tror jeg er ved at have nogenlunde styr på det nu.

Dvs. at grundet jeg tjener under 50.000 per 12 mdr behøver jeg ikke momsregistreres. Men dette betyder også at jeg ikke kan fratrække moms på indkøb og tilsætte moms på salg

Derudover skal jeg IKKE betale skat fordi jeg har en omsætning på under de 42.000 eller hvad beløbet nu ligger på.

I sammenhæng betyder dette at det ingen ændring af overskud vil have i forhold til at jeg lavede ''sort arbejde'' eller registrerede min indtjening

Har jeg fanget den rigtigt? Eller hvad :D

P.S. Skal jeg lave en form for faktura når jeg sælger varer videre til kunder, selvom jeg ikke er momsregistreret?

Tusind tak for hjælpen! :-)

Fra Århus
Tilmeldt 4. Nov 12
Indlæg ialt: 75
Fra  Nativo - Digitale løsninger Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Asger,

Jeg vil gerne tilbyde dig noget gratis konsulent hjælp. Skriv en PB, så kan vi lige udveksle Skype kontoer :)

Tilmeldt 26. Jan 15
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.
Jeg er bare nysgerrig efter at vide hvor og hvordan du får dine varer/dele til reparation af Iphone hjem fra? :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

sandheden er faktisk - at du ikke må optræde som virksomhed uden dispensation når du er 15. det skyldes at du jo ikke på samme måde som en myndig kan stilles tll ansvar - hverken overfor nogen du køber ind hos, eller overfor kunder - så du må ikke optræde som en virksomhed helt enkelt. http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/forbudt-at-drive-virksomhed-hvis-man-er.html Det er der så nok en del der gør, men det er så bare ikke efter reglerne desværre

Du skal momsregistreres når du kan forvente at omsætte for 50.000 kr. 

En forældre kan sagtens registrere sig som firma og så gi dig løn der svarer til overskuddet. Derved er det efter bogen og du betaler så skat af pengene som du skal

8% AM bidrag af overskud (som du her får som løn) og ialt 44% am og skat når dit fradrag er brugt op  - i runde tal

Dine forældre eller en af dem kan også stifte IVS og sælge dig det men skal selv stå som direktør og det giver en del udgifter, så jeg ville bare ha personlig virksomhed hvis du vælger den slagne lovlige vej. Med CVR vil visse ting nok også blive lettere for dig

god vind med det  John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)