Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fra honorar modtager til selvstændig

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Feb 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har netop sagt mit faste job op for at blive selvstændig/freelance i film og reklame branchen. I løbet af i år har jeg skrevet nogle honorar bilag, men havde misforstået hvordan det hænger sammen, og troede blot at de skulle være på under 50.000 per styk, og ikke per 12 måneder i alt. Jeg har skrevet for ca 80.000Dkr. Jeg skrev så til skat, om hvad jeg skulle gøre og fik et kryptisk svar tilbage om at jeg skal moms registrere mig med tilbagevirkende kraft... men de svarede ikke på hvordan man håndtere det at der ikke er moms på de honorar bilag?! Er der nogen der ved noget om det? Jeg har jo ikke fået momsen ind.

Herudover har jeg to computere. En leaset laptop, som startede med at blive leaset i mit gamle selskab men som jeg har betalt videre på mens jeg havde det selskab lukket, og en som jeg har købt privat for et lille år siden. Jeg vil jo gerne have begge dele over i det nye selskab. Kan jeg :

a: trække noget af den moms jeg har betalt privat for laptoppens leasing fra? Eller skal jeg blot fortsætte med at betale men nu i firma regi?

b: købe min anden computer af mig selv? Og i så fald, hvordan gør jeg det? Der er vel ikke moms på når jeg køber noget brugt af mig selv?

Glæder mig til at være helt selvstændig fra 1.1.13 så jeg kan lære nogle af jer at kende. Det virke som det bedste sted at få svar herinde!

tak

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld jeg siger det - men du har så tilpas meget uklart, at du vil tjene penge på at bruge en proff på at afklare det hele - nok en revisor

Selvstændig i den branche du beskriver - er ofte slet ikke selvstændig - se her fra DFI: http://www.dfi.dk/branche_og_stoette/rapporter-og-artikler/a--og-b-indkomst.aspx  Pas på ikke bare at tro det er noget du kan aftale på skrift - det er virkeligheden der afgør hvad du er.

Hvis du har krydset grænsen for 50.000 kr momspligtig indtægt på 12 løbende måneder, så skal du registreres med tilbagevirkende kraft = du skal betale moms af den omsætning du ikke har opkrævet moms af. Det ligger i loven om, at man SKAL registrere sig hvis man forventer at omsætte for mere end 50.000 kr ( og jo samlet ikke per regning ) inden for 12 lbd måneder. Om du har krydset den , kan jeg ikke se, for var det rent honorar, så er det ikke nødvendigvis samme grænse

Det betyder for dig, formentlig nu, at du må regne med at skulle betale moms af al omsætning du har haft  med mindre det har været B skatte indtægt am bidragsindberettet osv - men igen SKAF en god revisor - du får ikke value for money uden.

Hvad angår de computere du har haft - og som har tilhørt et selskab, så er der så mange spørgsmål - gamle selskab - nye - at ingen kan svare korrekt, MEN du kan ikke bare overtage dem uden at betale dem til det gamle selskab som jo så får skattekonsekvens og måske moms nu du faktisk skulle være moms registreret, og det er svar på båda a+b

En god bogholder eller revisor der går tingene konkret igennem, vil nok være de bedste penge du nu kan bruge, for du er ude i noget rod - Ked af at sige det - God vind fremad - for det løser sig jo

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Feb 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

hej John!

Tak! Ja, det er nok den helt rigtige måde at gøre det på, altså få en der har forstand på det til at klarer den del!

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

peterhartwig:
Jeg har skrevet for ca 80.000Dkr. Jeg skrev så til skat, om hvad jeg skulle gøre og fik et kryptisk svar tilbage om at jeg skal moms registrere mig med tilbagevirkende kraft... men de svarede ikke på hvordan man håndtere det at der ikke er moms på de honorar bilag?! Er der nogen der ved noget om det? Jeg har jo ikke fået momsen ind.

Du skal lade dig momsregistrere per den dato, hvor du burde have indset at du ville overstige grænsen for registreringspligt. Bemærk at det er over løbende 12 måneder, SKAT ser på. Så hvis du har omsætning i 2011 kan det i princippet være en dato der.

Når du har fundet den dato, som du skal lade dig momsregistrere fra vil du automatisk få tilsendt momsopgørelser for de perioder, som du burde have afregnet. Du kommer til at afregne moms af den omsætning som du har haft, selv om du ikke har opkrævet denne.  Det er dumme penge at betale, men hellere det end at det er SKAT som opdager, at du burde være momsregistreret. Så er det dobbelt op.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Du kommer til at afregne moms af den omsætning som du har haft, selv om du ikke har opkrævet denne.  Det er dumme penge at betale, men hellere det end at det er SKAT som opdager, at du burde være momsregistreret. Så er det dobbelt op.
Avs - er det den generelle rutine - dobbelt op for den første del af omsætningen hvis man ikke registrerer og krydser t  grænsen inden for 12 lbd mdr - Ja så er det med at registrere bagud Kendte ikke den regel om dobbelt op

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

peterhartwig:
Jeg har netop sagt mit faste job op

Jeg synes vi burde vide lidt mere om NETOP i denne situation. Betyder det at du stadig er ansat eller har du forlad dem?

Hvornår var sidste dag? Alt efter dine svar kunne det jo være at det er B indtægt der er tale om??

Hvis du har faktureret noget uden moms så er der risiko for at du kommer til at hænge på momsen og så trække den ud af din andel, så kommer du til at tjene 20% mindre på de fakturaer. Det kan dog klares hvis dem du har sendt fakturaer til går med til at modtage en kredit nota og en ny faktura med det rigtige beløb. Stick out tongue

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Kendte ikke den regel om dobbelt op

Det er den normale "bødetarif" i momssager, hvis det er SKAT som opdager den manglende registrering.

/Henrik

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Du kommer til at afregne moms af den omsætning som du har haft, selv om du ikke har opkrævet denne.  Det er dumme penge at betale, men hellere det end at det er SKAT som opdager, at du burde være momsregistreret. Så er det dobbelt op.

Hvis kunden er en momsregistreret virksomhed, så burde det vel være muligt at opkræve momsen efterfølgende. Alternativt at bede kunden om at indberette beløbet til SKAT som B-indkomst.

 

 

Tilmeldt 8. Feb 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Møller:

Jeg synes vi burde vide lidt mere om NETOP i denne situation. Betyder det at du stadig er ansat eller har du forlad dem?

Hvornår var sidste dag? Alt efter dine svar kunne det jo være at det er B indtægt der er tale om??

Jeg har sagt op, men stopper først 30/12 (sagde op i god tid for at give dem lidt mere tid til at finde en erstatning).Men B indtægt må højest være 50k om året ikke sandt?

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)