Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min gode erfaring med FB konkurrencer

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Da Facebook skiftede fra det gamle design til det nye timeline-baserede design, betød det blandt andet, at fansider ikke længere kan definere en applikation som værende en ”landing page”. Dermed faldt applikationernes besøgstal markant og ligeså konverteringen af brugere til fans. I stedet er applikationerne nu forvist til at være en ”tab”, som ingen almindelige brugere ser eller bruger – umiddelbart.

Men jeg er begyndt at eksperimentere med, hvordan man som mindre virksomhed stadigvæk kan bruge konkurrencer til konstruktivt at udvide - eller kickstarte - sin fanbase. Og på baggrund af dét, vil jeg gerne dele nogle af mine erfaringer:

1) DELING!
Gør det muligt (men frivilligt) at dele konkurrencen ved tilmelding. Mange brugere vil gerne hjælpe fansiden/virksomheden, og nogle tror måske at deres ”deling” styrker deres chancer for at vinde.

2) KUN FOR FANS

Brugerne er stadigvæk villige til at acceptere, at man skal ”synes godt om” siden for at kunne deltage i konkurrencen. Det gælder i hvert fald konkurrencer, hvor præmien er i prislejet 200-2000 kr. Dog skal man ikke glemme, at brugerne har en sund skepsis, og at de gerne vil have mere til gengæld for at synes godt om end muligheden for måske at vinde en præmie. Jeg plejer at kalde det nærighed eller like-økonomi, fordi brugerne forventer en værdi til gengæld for at synes godt om – og konkurrencen alene kan ikke udgøre tilstrækkelig værdi for nogle brugere. 

3) LÆKKERT DESIGN

Jeg har ikke noget konkret empiri, der kan bekræfte denne tese. Men jeg synes, at jeg kan se en mærkbar sammenhæng mellem tid investeret i et tiltalende og professionelt design og antallet af tilmeldinger.                     

4) JO BEDRE PRÆMIE, DESTO FLERE TILMELDINGER(?)

En af mine siders fans forlangte en præmieværdi på tusindvis af kroner, mens en af mine kunders fans var meget begejstrede for præmier i prislejet 100-200 kr. Hvorvidt en stor præmieværdi er et trækpladset, afhænger altså af din målgruppe. Du bør derfor overveje, om en del af udgifterne til præmier i stedet skal bruges på annoncering af konkurrencen…

4) ANNONCERING

Det er med betalte Facebook annoncer muligt, at lede folk direkte til sin applikation. Det koster selvfølgelig et beløb, men pengene er fantastisk godt lagt ud. Helt konkret har en af mine kunder betalt 3 kr. i gennemsnit for hver fan, som siden har fået i annonceringsperioden. Det gælder både de betalte kliks og de afledte, virale effekter af disse betalte kliks og likes. 3 kr. for en fan er billigt sammenlignet med, at et Google Adwords-klik kan koste i omegnen af  5-15 kr. En fan har trods alt en mere langsigtet værdi end et hurtigt – og måske tilfældigt - klik på en annonce.

Her kan I se tre eksempler på de applikationer jeg har udviklet:
Humedia Facebook Applikationer
(I må også gerne kontakte mig, hvis I interesserede i en lignende applikation :-)

 

Nu vil jeg så høre, om I har andre gode historier med konkurrencer og andre apps på Facebook?

Fra København
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 1741
Fra  Marketingsmeden I/S Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Et ekstra lille tip i forbindelse med konkurrence er at få dem til at acceptere at de gerne vil tilmeldes ens nyhedsbrev. Man kan ligeså godt få så meget ud af konkurrencen og annonceringen som muligt :-)

- Alexander Larsen 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det har du ret i!

Men hvis målet er at udvide sin fan-gruppe, skal man passe på med at gøre tilmelding til nyhedsbrev obligatorisk. I så fald risikerer man, at nogle brugere undlader at tilmelde sig konkurrencen og måske endda undlader at blive fan.

Man kan selvfølgelig gøre det frivilligt for brugeren, om man samtidig med med deltagelsen i konkurrencen vil tilmelde sig et nyhedsbrev. 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)