Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regnskab vedr. udlejning af lejlighed

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har efterhånden forvirret mig selv mere og mere efter at have læst på skat.dk, snakket med skat, læst på nettet, snakket med bekendte der lejer ud. Alle giver forskellige oplysninger omkring udlejning af lejlighed.

Jeg er kommet frem til vi skal oprette en virksomhed som udlejningne foregår igennem og bruge virksomhedsordningen.

Jeg har opsat følgende regnskab, se nedstående ud fra min bedste overbevisning.

 er dette den korrekte måde at beregne min skat samt overskud ud fra?

Dette "overskud" går så til afdraglån som er ca 26.000 årligt, skal disse med i regnestykket også eller er det ved siden af?

Tilmeldt 31. Oct 11
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rene,

Du er helt sikkert på rette vej, når du vælger at gå med i virksomhedsskatteordningen. Fordelen ved den ordning, er at du får "selskabs" lignende vilkår hvad angår skatten. Dvs. du bliver beskattet af dit overskud med 25%, og resten af overskuddet kan du så vælge at lade ligge og blive opsparet i virskomheden eller afdrage på din gæld. Hvis du vælger at trække dele af overskuddet ud, betaler du skat ligesom i din personlige indkomst. Du har også mulighed for at trække din gæld med ind, således den ligger i virksomheden, hvis ikke allerede dette er tilfældet?

Samtidig har du fuldt fradrag for dine renteudgifter i virksomheden.

Dog er der også et par krav til at være i virksomhedsordningen - som igen ligner lidt dem der er ved et selskab. Bl.a. skal du bogføre løbende, og der skal opstilles et selvstændigt regnskab for virksomheden. Med andre ord, bliver din privatøkonomi og virksomhedsøkonomi skarpere adskilt.

Håber det kunne hjælpe dig en lille smule - ellers kontakt mig endelig på mail nhaarup@dinokonomi.dk

Mvh.

Nicolaj

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Dine acontobetalinger er ikke indtægter, da det jo kun er nogle penge, som du administrerer for din lejer. De skal derved registreres i balancen, som en gæld til din lejer.

Ligeledes dækkes dine udgifter til varme og vand netop af din lejers acontobetalinger (og evt. efterbetaling), og skal derved også holdes særskilt i dit regnskab.

Renteomkostninger skal holdes ude af dine udgifter, og først inddrages efter resultat før renter er beregnet. I fald du ikke anvender VSO, så har du jo ikke fuldt fradrag for renter.

Hvis du anvender VSO skal du huske at korrigere på selvangivelsen for de automatisk indberettede renter fra bank/realkredit, da du i stedet inddrager dem i dit regnskab i virksomheden.

Din skat kan du ikke beregne så nemt, som du opstiller det her, hvis du forventer at anvende VSO. Der er mange flere parametre, som indgår i skatteberegningen.

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle

De tidligere indlæg er rimelige fornuftige og korrekte f.s.v. angår betragtningerne omkring Virksomhedsskatteorndningen.

Dog skal man ved anvendelse af VSO have en klar opdeling af privat og virksomheds økonomi ligesom bogføringeslovens bestemmelser skal overholdes.

Jeg er dog ikke sikker på, at VSO er det optimale i denne situation, idet det afgørende for dette valg er rentesatsen på finansieringen af ejendommen samt de personlige indkomstforhold.

Min umiddelbare opfattelse er, at det formentlig vil være en fordel for trådstarter at anvende Kapitalafkastordningen, som derudover er væsentlig enklere at håndtere ligesom kravene til bogføring m.v. er lempeligere.

Tonny

Fra Horsens
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

@Nicolaj

Okay, så langt så godt :)

25% beskatning er bedre end de 38% beskatning jeg har regnet med, kan dette overskud med 25% beskatning bruges til betaling af afdrag på lån eller vil det tælle som penge jeg trækker ud af "virksomheden" og skal derved beskattes med 38%?

 

Fra Horsens
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

@Tonny

Hvordan finder jeg ud af i min situation om det er virksomhedsordningen der bedst kan betale sig for mig eller kapital afkast ordningen? Ku læse på skat.dk at kapital afkast ordningen kun kan bruges hvis det er en udlejnings ejendom med 3 eller flere lejligheder. Ejendommen lejligheden ligger i indeholder 6 lejligheder der ejes af private, 3 lejer ud og 3 bor der. Er jeg så under dette punkt eller skal jeg have 3 lejligheder jeg lejer ud?

Fra Horsens
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

@Martin

Okay så acconto betalinger og afregning er et regnskab for sig selv.

Jeg får rykket renter i mit regnskab til efter resultat.

Ja jeg får nok bøvl hvis jeg trækker renter fra 2 gange :)

Kan du henvise til et sted hvor jeg kan finde noget om beregning af skat? På skat.dk er det ikke lykkedes mig at komme frem til en side jeg fandt brugbar...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

René M. Christensen:
kan dette overskud med 25% beskatning bruges til betaling af afdrag på lån eller vil det tælle som penge jeg trækker ud af "virksomheden" og skal derved beskattes med 38%?
Ja det vil jeg mene - men er Tonny med stadigt - så får du et 100% svar fra ham, så det kan vi håbe på

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Horsens
Tilmeldt 1. Nov 12
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

@John

Okay :)

 

 

 

Jeg har lige fundet frem til denne side jeg tænker der kan løse mit problem med regnskab:

http://www.tax.dk/beregn/udlejning12.php

Ser det fornuftigt ud til brug i min situation?

 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 06:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Husk at du også kan trække udgifter fra til vedligeholdelse. Der skal skelnes mellem vedligehold og forbedringer så du ikke laver noget i bedre stand end før og dermed mister fradraget.

Jeg mener at man stadig kan lave en forskudsopgørelsewww.skat.dk og se hvad der passer bedst til netop dine tal.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)