Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kommer jeg som kvinde ind i din bestyrelse?

Side 2 ud af 6 (53 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 1. Sep 09
Indlæg ialt: 200
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brita Starcke:
Det er til en vis grænse fair nok. Jeg har jo klart nogle mangler i mit kendskab til bestyrelsesarbejde. Det er derfor, jeg efterspørger hvilke kompetencer du efterspørger hos kandidaterne i din virksomheds bestyrelse.
Skal de have en imponerende karriere i din virksomhed, skal de have gennemført en bestemt uddannelse eller kursus, skal du helst kende dem personligt eller skal de helst have bestyrelseserfaringer fra andre bestyrelser?

Erfaring indenfor sit felt!! Bestyrelseserfaring er da også et plus, men ikke super relevant. 

Brita Starcke:
Jeg er ikke udtalt fortaler for kvindekvoter i danske bestyrelser. I hvert fald ikke, hvis det er 40 procent eller lignende vi snakker. Men måske mindst 5 procent, fordi bare en lille procent ville tvinge virksomhederne til at kigge udenfor de normale mandlige rækker, når de rekrutterer og det ville langsomt ændre billedet uden at det behøver foregå så hurtigt og drastisk som i skrækeksemplet Norge.
Men mon ikke selv de dygtigste norske kvinder bliver taget seriøst, når de bidrager med noget godt i bestyrelserne, selvom de er hentet ind pga en kvote?

Jeg er chokket.. Folk må da helt selv bestemme, hvem der sidder i deres bestyrelser! Så er jeg sådan set totalt ligeglad med hvad årsagen er. Hvordan kan det ikke være fair?

Skal staten også blande sig i, hvem der må komme ind i dit hus? Privatbesøgskvoter!..

Hele diskussionen er rystende.

Brænder for business! Altid klar på en Skype snak. "learner882"
Smykker til mænd  

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, diskussionen er rystende, men det er statistikken desværre også.

Der er stadig færre kvinder i de store danske virksomheders bestyrelser på trods af alle tiltag og intentioner om det modsatte. Og samtidig er kvinderne en stadig større andel af de studerende på de højere uddannelser. Det betyder, at siden virksomhederne kun rekrutterer mænd, bliver rekrutteringsgrundlaget for de professionelle bestyrelser hele tiden mindre. Et grundlag, som hele Danmarks befolkning betaler for at uddanne.

Derfor kan du ikke sammenligne med hvem, du eller jeg inviterer hjem privat. 

Det handler om hvordan vi - Danmark - bruger vores ressourser, og hvis de ikke bruges optimalt, hvordan politikerne så skal regulere for at bruge dem bedre.
Jeg bryder mig ikke som udgangspunkt om kvoterne, men mangler bedre idéer, der har vist sig at give resultater.

Jeg mener, man har snakket om at lave kvoter til fordel for mandlige seminarie- og pædagogstuderende, fordi der er for få mænd i børns hverdag, og man ønsker flere mandlige rollemodeller. Det eksempel, synes jeg bedre, du kan sammenligne med.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ellers kunne det være at komme under Thomas Rosenstand`s vinger http://www.lejenkvinde.dk/ 

ved ikke om han har plads til flere :-)

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Andersen:


Brita Starcke:
Jeg er ikke udtalt fortaler for kvindekvoter i danske bestyrelser. I hvert fald ikke, hvis det er 40 procent eller lignende vi snakker. Men måske mindst 5 procent, fordi bare en lille procent ville tvinge virksomhederne til at kigge udenfor de normale mandlige rækker, når de rekrutterer og det ville langsomt ændre billedet uden at det behøver foregå så hurtigt og drastisk som i skrækeksemplet Norge.
Men mon ikke selv de dygtigste norske kvinder bliver taget seriøst, når de bidrager med noget godt i bestyrelserne, selvom de er hentet ind pga en kvote?


Jeg er chokket.. Folk må da helt selv bestemme, hvem der sidder i deres bestyrelser! Så er jeg sådan set totalt ligeglad med hvad årsagen er. Hvordan kan det ikke være fair?

Skal staten også blande sig i, hvem der må komme ind i dit hus? Privatbesøgskvoter!..

Hele diskussionen er rystende.



Jeg er fuldstændig enig.

Det er et helt sindssygt indgreb i en virksomheds ret til at handle, som den finder det mest hensigtsmæssigt.

Hvad bliver det næste? Kvoter baseret på religion eller etnisk herkomst?

Det burde være rimeligt at antage, at det frie marked virker, og at danske kvinder enten ikke ønsker eller ikke har kompetencerne til at deltage i bestyrelsesarbejde.

Og hvad gør vi egentlig, hvis ingen kvinder har lyst til at sidde i bestyrelser? Tvinger arbejdsløse kvinder i aktivering i bestyrelser? Indfører bestyrelsespligt, indkalder til bestyrelsessession og idømmer bestyrelsesnægtertjeneste til de formastelige kvinder, der prioriterer familien over karrieren?

Jeg vælger at tro, at fortalerne for kvoter enten er stemmefiskende politikere eller har ladet deres ideologi overtrumfe almindelig sund fornuft.

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Brita Starcke:
Der er stadig færre kvinder i de store danske virksomheders bestyrelser på trods af alle tiltag og intentioner om det modsatte. Og samtidig er kvinderne en stadig større andel af de studerende på de højere uddannelser. Det betyder, at siden virksomhederne kun rekrutterer mænd, bliver rekrutteringsgrundlaget for de professionelle bestyrelser hele tiden mindre. Et grundlag, som hele Danmarks befolkning betaler for at uddanne.

Måske er de interesserede kvinder så hamrende inkompetente, at nærmest enhver mand er bedre end den bedste kvinde? Lad os nu fokusere på evner i stedet for alt muligt andet.

Brita Starcke:
Det handler om hvordan vi - Danmark - bruger vores ressourser, og hvis de ikke bruges optimalt...

Hvorfor bliver du ved med at antage, at den nuværende kønsfordeling i bestyrelser ikke er optimal? Du har intet at bygge det på.

Brita Starcke:
hvordan politikerne så skal regulere for at bruge dem bedre.

Jeg sætter min lid til, at virksomhederne og det frie marked er bedre end politikerne til at få hjulene til at dreje rundt.

Brita Starcke:
Jeg mener, man har snakket om at lave kvoter til fordel for mandlige seminarie- og pædagogstuderende, fordi der er for få mænd i børns hverdag, og man ønsker flere mandlige rollemodeller. Det eksempel, synes jeg bedre, du kan sammenligne med.

Det er totalt usammenligneligt. I en bestyrelse spillet kønnet intet rolle. Det gør det i institutioner.

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg sætter pris på dine synspunkter, Jakob, omend jeg hellere vil diskutere hvordan jeg, der IKKE er hamrende inkompetent og GERNE vil arbejde i en bestyrelse, kvalificerer mig.  Jeg har fået mange gode bud allerede og dem er jeg supertaknemmelig for.


Diskussionen om kønskvoter er kedelig og kører i tomgang, hvilket den har gjort i mange år. Men med det sagt er det selvfølgelig et demokratisk problem, hvis kun det ene køn sidder på de magtfulde poster. Det ville du måske også synes, hvis der kun sad kvinder i bestyrelserne.

Eller hvis der kun sad muslimer for den sags skyld. 

Tilmeldt 9. Oct 12
Indlæg ialt: 197
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld jeg griner, dog synes jeg du ser helt forkert på det at sidde i en bestyrelse. Du benytter argumenter som "familie ansvarlig ikke anerkendt af virksomheder" og "SOM KVINDE". 

Jeg synes derudover det er lidt ærgeligt at man begynder at tale om at der statistisk er mindre kvinder i bestyrelser. Igen et sølle argument.

Fra Haderslev
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 153
Fra  LivingWeb Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej. De argumenter har jeg ikke brugt. Det eneste, jeg har skrevet om mine kompetencer er, at jeg bilder mig ind, at jeg kan bidrage positivt i en bestyrelse med stort overblik over komplicerede problematikker, innovative idéer og organisatiorisk talent.

Derudover er jeg veluddannet og har, hvilket jeg ikke har skrevet om før, en masse erhvervserfaring fra både ansættelser og egen virksomhed. 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Brita

Svaret på hvordan man bliver inviteret med i bestyrelser, er super simpelt. Man skal bare havde rigtigt meget succes enten som erhvervsleder eller som iværksætter.

Hvis du f.eks. får banket LivingWeb op til at være en stor virksomhed med kæmpe omsætning og med masser af ansætte. Ja, så er det klart at virksomhedsejere vil stå igang for at få hjælp til at gøre dig kunsten efter, men hvis du ikke rigtigt kan fremvise nogle resultater, ja, så er det nok begrænset hvor stor køen vil være.

Typisk, vil der være en veksel virkning, imellem at man bygger sin virksomhed, og man sidder i forskellige bestyrelser. Men tag ikke fejl, der er få virksomhedsejere som vil havde en bestyrelse der aldrig har vist at de kan lede en virksomhed.

Men hvorfor er det egentligt, at du gerne vil sidde i en bestyrelse? kan godt lide møderne? lønnen ? (meget bestyrelsesarbejde er gratis) eller du en teoritisk strategi og ledelsesbaggrund du gerne vil bruge i praksis ? er det indflydelsen ? hvorfor?

 

 

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare lige for at knytte en kommentar til det med kompetancer fra at være "familieansvarlig", så tror jeg du har misforstået lidt at det er den administrerende direktør, hvis nogen, der har behov for at have noget der minder om de kompetancer en forældrer har. Dvs ledelse af en familie, organisering, daglig "drift" osv.

De fleste bestyrrelser / bestyrrelsesmedlemmer, benytter sig ikke af den type følelsesladede og praktiske kompetancer til at planlægge og udstikke strategier for virksomheden.

Det er ikke en bestyrrelsesopgave (i de fleste tilfælde) at vurdere om medarbejdere Anders, performer godt på arbejdspladsen, har det godt. Det er heller ikke bestyrrelsens opgave at håndtere dagligdagskonflikter som opstår mellem specifikke ansatte / familiemedlemmer m.v.

De fleste bestyrrelser er strategi og tørre tal, fordi det er deres opgave at tegne de store linjer og lade direktørerne udføre dem efter bedste evne og fortolkning i forhold til daglidagen.

Det er klart i mindre virksomheder har du fra tid til anden arbejdende bestyrrelsesmedlemmer og måske kan der til tider være brug for "forældrerkompetancer" i disse virksomheder, men det vil så ofte være fordi den daglige ansvarlige (den administrerende direktør) måske ikke evner det.

Det er i min verden en typisk misforståelse at der er brug for en masse bløde værdier i et bestyrelseslokale. Tværtimod er et nødvendig for de fleste virksomheder at vedligeholde en øverste instans der kan tage de tunge, upopulære og hårde beslutninger, så jeg tror desværre ikke du kommer så langt hvis du præsentere dig med at du er rustet til bestyrelsesarbejde fordi du har prøvet at passe børn og jonglere med et privatliv.

Det er der rigtig mange andre forældrer der også har prøvet og netop det er formodentlig årsagen til at de fleste virksomheder ikke "anerkender"/ "søger folk der kan det".

Meget simpelt kan det siges at at sansynligheden for at de fleste andre i bestyrrelseslokalet også er forældrer eller endda besteforældrer er ret stor, så du bringer formodentlig ikke meget nyt til bordet.

Det må du så evt. ud og finde de næste 10-15 år. :-)

Side 2 ud af 6 (53 indlæg)