Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr - Markedsføringsloven

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en antagelse, som jeg ønsker at vide, er rigtig eller forkert.

Lad os sige jeg har et produkt, som jeg ønsker at få en blogger eller lignende til at skrive en anmeldelse om.

Må jeg så skrive en email til vedkommende og spørge? Eller vil dette gå i mod markedsføringsloven?

---


På forhånd tak,

Venlig hilsen

//Mathias

1902 Software Development Corp.

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 09:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mat.1902.Software:
Må jeg så skrive en email til vedkommende og spørge? Eller vil dette gå i mod markedsføringsloven?

Det må du gerne, men du har pligt til at instruere bloggeren i, at  han/hun tydeligt skal gøre opmærksom på, at indlægget er sponsoreret. Du vil blive stillet til ansvar, medmindre du kan bevise, at bloggeren ikke har fulgt din instruktion.

Markedsføringsloven § 4: “”En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.”

Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit hurtige svar.

Du ønskes en god dag herfra -

Venlig hilsen

Mathias

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

@Mathias: Udover det, som T-Nielsen rigtigt siger, er der også spam-reglerne.

De siger, at du ikke må sende mails "med henblik på afsætning" medmindre du har samtykke først. Din type mail vil nok være "med henblik afsætning" som forbrugerombudsmanden forstår begrebet. Så hvis du vil følge reglerne skal du nok ringe i stedet for.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, ok.

Godt input - Meget godt lige at have med.


Tak skal du have, Kristian!

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian Holte:

@Mathias: Udover det, som T-Nielsen rigtigt siger, er der også spam-reglerne.

De siger, at du ikke må sende mails "med henblik på afsætning" medmindre du har samtykke først. Din type mail vil nok være "med henblik afsætning" som forbrugerombudsmanden forstår begrebet. Så hvis du vil følge reglerne skal du nok ringe i stedet for.

Der er vel ikke tale om, at man ønsker at sælge produkter til bloggeren, men nærmere, at man ønsker at købe en ydelse hos vedkommende.

Er man så stadig underlagt reglerne om spam i markedsføringsloven?

Umiddelbart vil jeg ikke mene, at der i et sådant tilfælde er tale om markedsføring, men mere tale om, at man søger at finde en leverandør til at varetage sin markedsføring.

 

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er bedst at være på den sikre side.

Du kan evt. også bruge bloggerens kommentarfelt, til at spørge om du må kontakte vedkommende pr. mail, med henblik på et samarbejde.

Tilmeldt 11. Oct 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Der er vel ikke tale om, at man ønsker at sælge produkter til bloggeren, men nærmere, at man ønsker at købe en ydelse hos vedkommende.

Er man så stadig underlagt reglerne om spam i markedsføringsloven?

Umiddelbart vil jeg ikke mene, at der i et sådant tilfælde er tale om markedsføring, men mere tale om, at man søger at finde en leverandør til at varetage sin markedsføring.

Hmm, hvis en besked f.eks lyder på "Hej jeg har dette produkt/service som kan være interessant for dine læsere. Kunne du tænkte dig at lave en anmeldelse af dette? Du er velkommen til at kontakte mig, hvis det skulle være interessant for dig og dine læsere, så giver jeg dig ekstra information"

Er vel mere blot et lille prik til bloggeren, end det er direkte markedsføring, eller hvad?

Er der forskel på email og kommentarfelt?

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

@Martin: Du har ret i, at det kommer an på hvad indholdet og formålet med henvendelsen præcist er. Hvis det virkelig er køb, så er der frit slag. Men her skal man så være ærlig overfor sig selv. En anden ting er, at den juridiske risiko ved at sende mails er begrænset, så længe det sker til enkelte personer og de er skræddersyede til vedkommende.

@Mathias: Som jeg ser det må kommentarfelt være ok, fordi bloggeren ved at bruge den kommunikationsform har accepteret at modtage henvendelser. Man kan så diskutere om vedkommende også har accepteret kommercielle henvendelser. Forbrugerombudsmanden har så vidt jeg ved, ikke sagt noget præcist om det. 

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Mat.1902.Software:
Er der forskel på email og kommentarfelt?

Som Kristian skriver, er kommentarfeltet jo en direkte opfordring til kontakt, og samtidig sender du jo heller ikke noget til nogens mailboks (medmindre de selv har valgt at få en mail når der kommer en kommentar på deres blog) og dét tror jeg er det springende punkt hér.

Og hvis du bare formulerer det som en forespørgsel på om du må kontakte vedkommende på mail, eller skriver din mailadresse og lader bloggeren kontakte dig, så skulle du være på den HELT sikre side :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)