Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktgaranti - skal vi også dække det?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja. Så fik jeg lige spurgt den lokale jurist. Hun mener faktisk, at hvis man reklamere med en service ud over det man er forpligtet til, så skal man også levere den. Det være sig fri levering eller 3 års garanti. - I denne specifikke situation mener hun faktisk at man skal fraskrive sig det, hvis ikke man vil levere de 5 års garanti. På den måde bliver den producentens ansvar.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Ja. Så fik jeg lige spurgt den lokale jurist. Hun mener faktisk, at hvis man reklamere med en service ud over det man er forpligtet til, så skal man også levere den. Det være sig fri levering eller 3 års garanti. - I denne specifikke situation mener hun faktisk at man skal fraskrive sig det, hvis ikke man vil levere de 5 års garanti. På den måde bliver den producentens ansvar.

Helt enig. Og da Rasmus skriver, at de aldrig bruger producentens garantier i deres markedsføring, men tværtimod før købet gør kunden opmærksom på, at en producents garanti står for dennes egen regning, vil jeg mene, at det er kunden der har bevisbyrden og skal kunne føre bevis for, at garantien var et salgsargument.

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Ja. Så fik jeg lige spurgt den lokale jurist. Hun mener faktisk, at hvis man reklamere med en service ud over det man er forpligtet til, så skal man også levere den. Det være sig fri levering eller 3 års garanti. - I denne specifikke situation mener hun faktisk at man skal fraskrive sig det, hvis ikke man vil levere de 5 års garanti. På den måde bliver den producentens ansvar.

Carsten, det du siger er at hvis vi oplyser kunderne om at producenten tilbyder en garanti, som giver dem ekstra sikkerhed i forhold til reklamationsretten, så hænger vi også automatisk på den som forhandler? Også selv om vi oplyser det er en garanti, som producenten giver, og ikke vores virksomhed. Det virker jo næsten som om vi skal holde det hemmeligt, hvilket er absurd. Ok, det er måske lidt overdrevet, men alligevel. 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

RasmusN:

Carsten Kvist:
Ja. Så fik jeg lige spurgt den lokale jurist. Hun mener faktisk, at hvis man reklamere med en service ud over det man er forpligtet til, så skal man også levere den. Det være sig fri levering eller 3 års garanti. - I denne specifikke situation mener hun faktisk at man skal fraskrive sig det, hvis ikke man vil levere de 5 års garanti. På den måde bliver den producentens ansvar.

Carsten, det du siger er at hvis vi oplyser kunderne om at producenten tilbyder en garanti, som giver dem ekstra sikkerhed i forhold til reklamationsretten, så hænger vi også automatisk på den som forhandler? Også selv om vi oplyser det er en garanti, som producenten giver, og ikke vores virksomhed. Det virker jo næsten som om vi skal holde det hemmeligt, hvilket er absurd. Ok, det er måske lidt overdrevet, men alligevel. 

Vi skal lige være enige om, at mit ord ikke er lov!! - Men ja, det mener jeg faktisk. - Og hvis det står på et skilt på maskinen (eller hvad det nu er) så mener jeg at i specifikt skal fraskrive jer det!

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en lille ting... I dit første indlæg hænger du dig meget i ordet produktgaranti, synes jeg.... Det er der ikke noget der hedder. En garanti er en garanti uanset hvad du kalder den.

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Lige en lille ting... I dit første indlæg hænger du dig meget i ordet produktgaranti, synes jeg.... Det er der ikke noget der hedder. En garanti er en garanti uanset hvad du kalder den.

Det ved jeg nu ikke om er rigtigt - Forbrugerrådet skriver på deres egen hjemmeside : "...I nogle tilfælde har forhandleren forpligtet sig til at hjælpe dig ved en produktgaranti." Om det så er forkert at de omtaler det som en produktgaranti ved jeg selvfølgelig ikke ;-)

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

RasmusN:

Carsten Kvist:
Lige en lille ting... I dit første indlæg hænger du dig meget i ordet produktgaranti, synes jeg.... Det er der ikke noget der hedder. En garanti er en garanti uanset hvad du kalder den.

Det ved jeg nu ikke om er rigtigt - Forbrugerrådet skriver på deres egen hjemmeside : "...I nogle tilfælde har forhandleren forpligtet sig til at hjælpe dig ved en produktgaranti." Om det så er forkert at de omtaler det som en produktgaranti ved jeg selvfølgelig ikke ;-)

Ja, den side har jeg også set. Men nu arbejder vi jo altså med købeloven (for jeg går da ud fra, at det er forbrugerkøb!) - Og her findes det ikke. Så er det ret ligegyldigt hvad forbrugerrådet kalder noget.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

I kommentarerne til loven står bl.a.

'......

Bestemmelsen hindrer ikke, at forbrugeren ved aftalen gives en bedre retsstilling
end den, der følger af loven, f.eks. fordi sælgeren påtager sig en garanti, jf. herom
også markedsføringslovens § 12, hvorefter der kun må ydes »garanti« mv., hvis
erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre retsstilling end den, modtageren
har efter lovgivningen. ......' Så en garanti er altså en 'væsentlig bedre retsstilling'
Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej ok, men det ændrer vel ikke ved det faktum at der er forskel på om det er en garanti, der gives af producenten eller forhandleren. Garanti er jo en frivillig ting, som naturligvis stiller nogle forpligtigelser til garantigiver bagefter. I dette tilfælde har vi heller ikke markedsført garantien fra producenten. Men det ændrer ikke ved at jeg synes det er åndssvagt, at virksomheder ikke kan bruge produktgarantien i deres markedsføring. Selvfølgelig skal det være tydeligt at garantien er en fabriksgaranti eller hvad man nu vil kalde den, samt henvise til betingelserne, som skal være tilgængelige på hjemmesiden eller hvor man nu præsenterer garantien. At det så forholder sig lidt anderledes rent juridisk er så hvad det er, men stadig langt ude, man ikke kan fremhæve en klar fordel ved et produkt (f.eks. en udvidet garanti på 10 år), uden at påtage sig alle forpligtelser i garantien, som producenten giver. Se også Forbruger Europa, som i øvrigt nævner ordet Forhandlergaranti og Produktgaranti:

http://www.forbrugereuropa.dk/Reklamation-og-garanti/Garantier/Hvad-er-en-garanti

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

RasmusN:
Men det ændrer ikke ved at jeg synes det er åndssvagt, at virksomheder ikke kan bruge produktgarantien i deres markedsføring.

Her vil du gerne profitere ved garantien - Min varer er bedre end naboens. Men du vil ikke levere.

RasmusN:
man ikke kan fremhæve en klar fordel ved et produkt (f.eks. en udvidet garanti på 10 år), uden at påtage sig alle forpligtelser i garantien
- Og igen. Du vil gerne vise en fordel ved produktet, men ikke påtage dig ansvaret.

Men når alt kommer til alt, så kan du jo prøve at køre sagen. Det er jo den eneste måde at få et endegyldigt svar på!

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)