Ja. Så fik jeg lige spurgt den lokale jurist. Hun mener faktisk, at hvis man reklamere med en service ud over det man er forpligtet til, så skal man også levere den. Det være sig fri levering eller 3 års garanti. - I denne specifikke situation mener hun faktisk at man skal fraskrive sig det, hvis ikke man vil levere de 5 års garanti. På den måde bliver den producentens ansvar.
Ja. Så fik jeg lige spurgt den lokale jurist. Hun mener faktisk, at hvis man reklamere med en service ud over det man er forpligtet til, så skal man også levere den. Det være sig fri levering eller 3 års garanti. - I denne specifikke situation mener hun faktisk at man skal fraskrive sig det, hvis ikke man vil levere de 5 års garanti. På den måde bliver den producentens ansvar.
Helt enig. Og da Rasmus skriver, at de aldrig bruger producentens garantier i deres markedsføring, men tværtimod før købet gør kunden opmærksom på, at en producents garanti står for dennes egen regning, vil jeg mene, at det er kunden der har bevisbyrden og skal kunne føre bevis for, at garantien var et salgsargument.
Ja. Så fik jeg lige spurgt den lokale jurist. Hun mener faktisk, at hvis man reklamere med en service ud over det man er forpligtet til, så skal man også levere den. Det være sig fri levering eller 3 års garanti. - I denne specifikke situation mener hun faktisk at man skal fraskrive sig det, hvis ikke man vil levere de 5 års garanti. På den måde bliver den producentens ansvar.
Carsten, det du siger er at hvis vi oplyser kunderne om at producenten tilbyder en garanti, som giver dem ekstra sikkerhed i forhold til reklamationsretten, så hænger vi også automatisk på den som forhandler? Også selv om vi oplyser det er en garanti, som producenten giver, og ikke vores virksomhed. Det virker jo næsten som om vi skal holde det hemmeligt, hvilket er absurd. Ok, det er måske lidt overdrevet, men alligevel.
Ja. Så fik jeg lige spurgt den lokale jurist. Hun mener faktisk, at hvis man reklamere med en service ud over det man er forpligtet til, så skal man også levere den. Det være sig fri levering eller 3 års garanti. - I denne specifikke situation mener hun faktisk at man skal fraskrive sig det, hvis ikke man vil levere de 5 års garanti. På den måde bliver den producentens ansvar.
Carsten, det du siger er at hvis vi oplyser kunderne om at producenten tilbyder en garanti, som giver dem ekstra sikkerhed i forhold til reklamationsretten, så hænger vi også automatisk på den som forhandler? Også selv om vi oplyser det er en garanti, som producenten giver, og ikke vores virksomhed. Det virker jo næsten som om vi skal holde det hemmeligt, hvilket er absurd. Ok, det er måske lidt overdrevet, men alligevel.
Vi skal lige være enige om, at mit ord ikke er lov!! - Men ja, det mener jeg faktisk. - Og hvis det står på et skilt på maskinen (eller hvad det nu er) så mener jeg at i specifikt skal fraskrive jer det!
Lige en lille ting... I dit første indlæg hænger du dig meget i ordet produktgaranti, synes jeg.... Det er der ikke noget der hedder. En garanti er en garanti uanset hvad du kalder den.
Lige en lille ting... I dit første indlæg hænger du dig meget i ordet produktgaranti, synes jeg.... Det er der ikke noget der hedder. En garanti er en garanti uanset hvad du kalder den.
Det ved jeg nu ikke om er rigtigt - Forbrugerrådet skriver på deres egen hjemmeside : "...I nogle tilfælde har forhandleren forpligtet sig til at hjælpe dig ved en produktgaranti." Om det så er forkert at de omtaler det som en produktgaranti ved jeg selvfølgelig ikke ;-)
Lige en lille ting... I dit første indlæg hænger du dig meget i ordet produktgaranti, synes jeg.... Det er der ikke noget der hedder. En garanti er en garanti uanset hvad du kalder den.
Det ved jeg nu ikke om er rigtigt - Forbrugerrådet skriver på deres egen hjemmeside : "...I nogle tilfælde har forhandleren forpligtet sig til at hjælpe dig ved en produktgaranti." Om det så er forkert at de omtaler det som en produktgaranti ved jeg selvfølgelig ikke ;-)
Ja, den side har jeg også set. Men nu arbejder vi jo altså med købeloven (for jeg går da ud fra, at det er forbrugerkøb!) - Og her findes det ikke. Så er det ret ligegyldigt hvad forbrugerrådet kalder noget.
Bestemmelsen hindrer ikke, at forbrugeren ved aftalen gives en bedre retsstilling end den, der følger af loven, f.eks. fordi sælgeren påtager sig en garanti, jf. herom også markedsføringslovens § 12, hvorefter der kun må ydes »garanti« mv., hvis erklæringen giver modtageren en væsentlig bedre retsstilling end den, modtageren har efter lovgivningen.
......'
Så en garanti er altså en 'væsentlig bedre retsstilling'
Nej ok, men det ændrer vel ikke ved det faktum at der er forskel på om det er en garanti, der gives af producenten eller forhandleren. Garanti er jo en frivillig ting, som naturligvis stiller nogle forpligtigelser til garantigiver bagefter. I dette tilfælde har vi heller ikke markedsført garantien fra producenten. Men det ændrer ikke ved at jeg synes det er åndssvagt, at virksomheder ikke kan bruge produktgarantien i deres markedsføring. Selvfølgelig skal det være tydeligt at garantien er en fabriksgaranti eller hvad man nu vil kalde den, samt henvise til betingelserne, som skal være tilgængelige på hjemmesiden eller hvor man nu præsenterer garantien. At det så forholder sig lidt anderledes rent juridisk er så hvad det er, men stadig langt ude, man ikke kan fremhæve en klar fordel ved et produkt (f.eks. en udvidet garanti på 10 år), uden at påtage sig alle forpligtelser i garantien, som producenten giver. Se også Forbruger Europa, som i øvrigt nævner ordet Forhandlergaranti og Produktgaranti: