Vi har en sag, hvor en kunde har købt en vare for knapt 5 år siden. Nu er der opstået en fejl på produktet. som dækkes af produktgarantien (den dækker såfremt varen er behandlet korrekt, vedligeholdt mv.). Kunden henvender sig naturligt nok til os med denne fejl og refererer til produktgarantien. Vi har ikke disse produkter hos os længere, da vi ikke har noget samarbejde med producenten mere og en anden forhandler i mellemtiden har overtaget salget af deres produkter. Vi har forsøgt at være behjælpelig og producenten i tale, som har været sløv til at svare. Nu er kunden imellemtiden blevet utålmodig og truer med advokater og bål og brand, hvilket jo er forståeligt nok. Vi markedsfører ALDRIG garantier, som noget vi selv tilbyder - og vi gør kunden opmærksom på (før købet) det er produktgarantier, som producenten yder. Vi står selvfølgelig inde for alm reklamationsret - men vi mener ikke at vi kan holdes til ansvar for noget en producent giver garanti på, når vi er ude over de 2 år. Mit spørgsmål er så, hvem der reelt har ansvaret for at udbedre fejlen i henhold til producentens garanti? Har vi et ansvar, fordi vi har solgt varen til kunden på nogen måde? Hvis vi kan holdes til ansvar, kan vi så gøre noget anderledes, for at undgå det sker i fremtiden? På forhånd mange tak. |
Mener ikke at hvis i henviser til 2 år reklamationsret at i hænger på mere.
Prøv evt. at læse mere her eller prøv og kontakt forbrugerstyrelsen