Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Produktgaranti - skal vi også dække det?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har en sag, hvor en kunde har købt en vare for knapt 5 år siden. Nu er der opstået en fejl på produktet. som dækkes af produktgarantien (den dækker såfremt varen er behandlet korrekt, vedligeholdt mv.). Kunden henvender sig naturligt nok til os med denne fejl og refererer til produktgarantien. Vi har ikke disse produkter hos os længere, da vi ikke har noget samarbejde med producenten mere og en anden forhandler i mellemtiden har overtaget salget af deres produkter. Vi har forsøgt at være behjælpelig og producenten i tale, som har været sløv til at svare. Nu er kunden imellemtiden blevet utålmodig og truer med advokater og bål og brand, hvilket jo er forståeligt nok.

Vi markedsfører ALDRIG garantier, som noget vi selv tilbyder - og vi gør kunden opmærksom på (før købet) det er produktgarantier, som producenten yder. Vi står selvfølgelig inde for alm reklamationsret - men vi mener ikke at vi kan holdes til ansvar for noget en producent giver garanti på, når vi er ude over de 2 år.  

Mit spørgsmål er så, hvem der reelt har ansvaret for at udbedre fejlen i henhold til producentens garanti?

Har vi et ansvar, fordi vi har solgt varen til kunden på nogen måde? 

Hvis vi kan holdes til ansvar, kan vi så gøre noget anderledes, for at undgå det sker i fremtiden?

På forhånd mange tak.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Mener ikke at hvis i henviser til 2 år reklamationsret at i hænger på mere.

Prøv evt. at læse mere her eller prøv og kontakt forbrugerstyrelsen

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

produktansvaret omfatter ikke den defekte genstand I har solgt og ansvaret har som udgangspunkt 3 års løbetid med mindre der foreligger specielle omstændigheder.

Hvis producenten/I har givet en udtrykkelig produktgaranti, der går videre end produktansvarsloven, skal det tydeligt være fremgået af skriftligt materiale fra producenten eller jer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Sådan som jeg læser dit indlæg, så har i ikke lovet yderligere garanti, end den købelovssikrede 24 måneders reklamationsret - såfremt dette er korrekt, så hænger i naturligvis ikke på den, når en kunde henvender sig 60 måneder efter.

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokat Jacob Berner Rue:
produktansvaret omfatter ikke den defekte genstand I har solgt og ansvaret har som udgangspunkt 3 års løbetid med mindre der foreligger specielle omstændigheder.

Hvordan skal det forstås med de 3 års produktansvar?

Eksempel på denne situation:

Vi sælger vare til kunde. Produktet har en produktgaranti på 5 år.
Er vi så ikke fri for forpligtigelser efter 24 måneder? 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke lige finde brugbare links lige nu, men jeg hjalp en veninde med en lignende sag tidligere i år.

Dengang fandt vi ud af, at:

Hvis du har brugt produktgarantien i din (egen) markedsføring, altså f.eks. skrevet "køb denne vaskemaskine, for der er hele 8 års produktgaranti på den", så er det dig, der skal sørge for at bringe klagen videre til producenten.

Hvis du kun har solgt produktet helt "normalt" på linje med andre produkter, så skal kunden henvende sig til producenten med sin klage, når den normale to års reklamationsfrist er udløbet.

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår godt nok ikke at man skal holde det "hemmeligt", at produktgarantien eksisterer. Jeg kan forstå man ikke må vildlede i en sådan grad, at man som forbruger kan opfatte garantien, som noget der ydes af forhandleren. Men hvis man udtrykkeligt oplyser omkring at garantien er en produktgaranti, havde jeg en forventning om at den også hænger på producenten. 

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja men forskellen er vel om det er forhandleren eller kunden som skal slås med producenten.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

RasmusN:
Jeg forstår godt nok ikke at man skal holde det "hemmeligt", at produktgarantien eksisterer. Jeg kan forstå man ikke må vildlede i en sådan grad, at man som forbruger kan opfatte garantien, som noget der ydes af forhandleren. Men hvis man udtrykkeligt oplyser omkring at garantien er en produktgaranti, havde jeg en forventning om at den også hænger på producenten. 

Hvis jeg skal tage forbrugerbrillerne på her, så vil jeg mene du har en dårlig sag.

Der indgåes en aftale mellem dig og forbrugeren, og his du reklamere med 5 års GARANTI (Produktgaranti findes ikke i købeloven) så skal du også levere det!

Det jeg hører dig sige i indlægget ovenfor er, at du gerne vil gøre din vare mere interessant ved at reklamere med 5 års garanti, men du vil ikke yde mere end 2 års reklamationsret. - De 5 års garanti kunne jo være udslagsgivende for, at det er denne varer der er blevet valgt.

Generelt synes jeg man skal passe på med at skrive ting man ikke kan stå inde for. - Og 5 år er LANG tid!

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Et eksempel: Vi købte for et par år siden en KitchenAid køkkenmaskine. Først havde vi kigget på flere forskellige modeller, men kunne bedst lide denne her. Og den kører upåklageligt, vil jeg sige.

Først da vi havde købt den, så vi, at KitchenAid giver 5 års garanti på deres maskine. Det står i deres brugsvejledning. Maskinen blev altså ikke solgt med det argument, at der var ekstra garanti på den.

Hvis maskinen går i stykker EFTER at reklamationsretten på de 2 år er udløbet, skal jeg henvende mig direkte til fabrikken og selv sende maskinen til dem.

Hvis jeg henvender mig til forhandleren, er det ren kulance, hvis devil hjælpe mig. De er også i deres gode ret til at afvise mig og henvise mig til at kontakte producenten. Skulle fabrikken så være gået konkurs i mellemtiden, er det bare ærgeligt - for mig.

Det var svaret, vi fik fra Forbrugerstyrelsen sidste år i en anden sag.

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)